A
Hej,
Vi kommer med noll koll från en hyresrätt till ett radhus i renoveringsbehov. Tack och lov för att jag upptäckte Byggahus.se! Läser här dagarn i ända. :) Nu har turen kommit till ommålning av husets insida och jag skulle verkligen behöva lite input.

Vi har tagit in en offert från en hantverkare (vi har tyvärr inte möjlighet att göra det själva) och det blev fasligt dyrt - tycker att både timmar och materialkostnad är i högsta laget. :S

Följande ska göras på ca 100 kvm golvyta fördelat på, 4 sovrum, 1 stort vardagsrum (ca 50 kvm), hall (ink "trappdel" mellan våningar), samt kök:

  • Målning av alla tak, som är "normalslitna" vita plattor. Torde vara okomplicerat. En handfull skruvhål som behöver spacklas.
  • Bredspackling av vardagsrum samt ett sovrum pga strukturtapeter.
  • I övriga rum, slipa och spackla tapetskarvar, samt en del skruvhål och skavanker.
  • Ändra en dörröppning från 120 cm till 80 cm.

Hur lång tid borde detta ta?
Vad kan man uppskatta materialkostnaden till?

Ber inte om något exakt, men bör arbetet ta 50, 100 eller 200 timmar? Vi har ingen aning...
Och vad kostar egentligen färg och spackel till den här ytan? På ett ungefär?

Stort tack på förhand för all tänkbar input!
 
Matrial cirka 7.000:-. Arbetstid 60 timmar ungefär.

Så runt 25.000 borde det kosta med ROT-avdrag.


Skulle jag tippa på om man fixade det själv med två strykningar färg.
 
A
Tack för svaret... Vet dock inte om jag ska skratta eller gråta.

På vår offert står det:

220 arbetstimmar
Byggmaterial 25 000 kr

Håller jag på att bli blåst?

Han gjorde ett synnerligen kunnigt och seriöst intryck. Tryckte mycket på att det gäller att göra underarbetet ordentligt, för då får man väggar som man själv kan jobba med mycket lättare sen. Tyckte det lät bra, men i slutändan handlar det förstås om pengar också... :(
 
Såg att jag missade att det skulle bredspacklas också men det borde tar inte ta mer än 2 arbetsdagar. Vi får se vad någon mer säger.
 
Man får väll även räkna med restid kan jag tänka mig, och de borde ju bli några besök om det inte vill titta på färg som torkar, även om de har flera rum att jobba i parallellt. Ingår det en dörr/dubbeldörr i dörrhållet, eller är det bara en öppning?
Färg är inte så billigt, så ett tipps är ju att gå till en färgbutik och be dem uppskatta mängden färg och spackel, samt ge ett pris.
 
A
Klokt, ska prata med en färgbutik.

Dörr ingår inte. Sitter en sån där dragspelsdörr där idag som vi bara vill ta bort och förbereda för framtida dörrinstallation genom att minska bredden på öppningen till 80 cm.

Fler tankar om rimligheten i vår offert?
Är det bredspackling som gör att priset drar iväg?
 
Det är väl snarare antalet arbetstimmar som gör att det drar iväg! Kan du göra en del av jobbet själv och har tid för det så tycker jag det är den bästa lösningen för plånboken! Det är alltid en avvägning innan man anlitar hantverkare, och det kan vara många prametrar att ta hänsyn till om man gör det själv eller anlitar någon annan. Du känner ingen som kan hjälpa dig med ett handtag?

Själv ska jag måla om vår furutrappa. Offert på det jobbet i ett liknande radhus låg på 20 000kr, en veckas jobb för en målare. Jag sparar i detta fall ca 17 000kr på att göra det själv. En liten parantes bara. ;)
 
Vill och kan ej uppskatta ungefärlig kostnad men kan ni inte ta in en offert till då ifrån en annan firma om det finns så ni kan jämföra?

Annars som sagt kan ni göra mycket förarbete själva för att få ned kostnaden som exempelvis riva tapetskarvar med rakbladskniv(böjlig) mm.

Man kan ju grovt dra det till att om 5 målare var där så skulle de ha ett rum/ man i en vecka minus hall, trapp och kök + 2 och en halv dag för en snickare att bygga igen dörrposten så att det låter inte orimligt ändå.

Problem kan ju alltid dyka upp så därför läggs ju alltid eller oftast på någon dag i tid för att inte gå back.
 
A
Tack för inputen.

Vi bestämde oss faktiskt för att sänka ambitionsnivån i de 4 sovrummen och fixar de själva istället, efter hand. Det första är snart klart! :)

Hantverkarna fixar de svåra utrymmena som vi inte klarar av. På löpande räkning, eller vad det kallas.

Blir nog bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.