Vi håller på med en totalrenovering och står inför golvval. Vi vill ha ek plank och det får gärna vara lite vitlaserat. Omslpiningsbart eller ej är ju en kostnadsfråga.

Vi har kikat på Golvabia - Ek vitlaserad borsstad matt (bar pris men är det ok i hållbarhet?), kollar även lite på Tarkett. Både Tarkett Viva (som är jämförbart med Golvabias??) och Tarkett Bravo (dyrt??).

Kährs har ett snyggt golv som heter Nouveau White. Men det är så rackarns dyrt....

Vi ska lägga ca 80 kvadrat. Kommer att vara i sovrum, vardagsrum och kök med vattenburen golvvärme. Vi har två barn i åldern 4 och 7 år. Inga husdjur.

Tips och idéer och erfarenheter tack!!!!
 
Ska ni ha genomgående golv utan socklar?
 
Coss:
Hmm, det beror på hur du menar.. Vi ska ha genomgående trägolv som enbart är avdelat in till ett av sovrummen. Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och in till sovrum nr 2 kommer vi ha en inbygd skjutdörr utan tröskel. Golvlist ska vi har överallt.
 
sorry, tröskel menar jag. har nog fastnat i vinkelvolten. Håller på att snabbrenovera hallen och satt innan och räknade på socklar och lister innan.

I så fall hade jag kört på slipbart golv. lägga om 80 kvm om några år när barnen är större mm låter kanske inte så lockande.
 
Jag är lite osäker på att det är så mycket enklare att slipa om än att lägga nytt, tyckte det var en massa slit med omslipning men framför allt väldigt stökigt. Lägga ett klick är i det närmaste laget kliniskt rent om kap sågen står utomhus och väljer man samma tjocklek på ersättnings golvet behöver man inte ens lossa alla lister.

Vi har vit ek matt från tarkett - den är rätt hård men går att skada - tex märkte jag att vår side my side kyl/frys klarar att buckla golvet men det beror på de 3 hjulen är så dumt designade med en smal vals som 115 kg rullar på. Sen är ju grus ett sådant golvs värsta fiende, det enda vår dotter lyckats göra med det är att snora ner det (det är lite jobbigt att rengöra faktiskt då minsta fettfläck syns på det matta golvet).
 
  • DSC00170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.