Vi skall lägga ett nytt bjälklag mot "vinden" i samband med att vi byter tak och bygger in altanen. Isoleringen består idag av torv, av byggnadstekniska själ behöver vi får bort den innan vi lägger på det nya bjälklaget. (känner på mig att jag kommer att få förklara vad byggnadstekniska själ är men det tar vi senare iså fall ;-) )

Huset har yttermåtten 11*6,5meter och torven ligger ca 10-15cm tjockt, dvs ca 10kubik. Jag har varit i kontakt med Cija Tank och RagnSells och de tar verkligen hutlöst betalt, första buden på 17000:- respektive 11250:- inkl moms. Det är alltså billigare att ta ledigt i två veckor och ta fram damsugaren... :)

Det här får en ju att tänka kreativt, vi har ju en lövsug, om man bara får bort den lilla påsen och ersätter den med en slang till en behållare/säck modell större...

eller hyr en industridammsugare...

eller en lösullsspruta och kopplar slangen för sug istället...

Har ni andra kreativa förslag? eller realistiska? ;-)

Någon som köpt jord på "storsäck", de vore nog perfekta som behållare till vår modifierade lövsug?

 
  • Gilla
Useradde
  • Laddar…
När vi sög ut torv från en brandskada så kontaktade jag ABIS isolerservice i Täby. (www.abis.se). De sög ut torven för den billigaste pengen - och senare kom de förbi och blåste in ny Ekofiber.

Om du åtar dej att slänga torven själv så får du ett lägre pris.

 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
köp en spånsug för ett par tusingar eller billigare på blocket,,,,,,då får du det säckat och klart.....
 
Att man inte tänkt på det när vi själva tömde vinden på spån och torv....aja, till NÄSTA hus kanske ;)
 
El_-micke skrev:
köp en spånsug för ett par tusingar eller billigare på blocket,,,,,,då får du det säckat och klart.....
Mycket smart lösning!! :) Fast nu, kommer de väl att stiga i värde på Blocket. :(
 
Abis vill ha 17kSEk för att suga bort mitt kutter..... nej tack...:)
 
Jag kollade just med SITA, då jag själv är i samma sits.
Jag har inte torv, utan grus, löv och kalkad spån. Tungt och rökigt!!

De ville ha 1435kr/tim inkl. moms för att suga ut skiten. De lämnar då skräpet ute på tomten. Ska man deponera blir det hutlösa kostnader eftersom de måste separera spånet och gruset!

1435kr och ett par timmars jobb låter inte så farligt tycker jag!

Det blir jävligt dammigt av spånsugen....tro mig, jag har redan testat!!
Den måste man nämligen ha inne om den ska suga nånting!

Det gör ju mindre om det dammar utomhus!

/Henke
 
HenkeBoy skrev:
Jag kollade just med SITA, då jag själv är i samma sits.
Jag har inte torv, utan grus, löv och kalkad spån. Tungt och rökigt!!

De ville ha 1435kr/tim inkl. moms för att suga ut skiten. De lämnar då skräpet ute på tomten. Ska man deponera blir det hutlösa kostnader eftersom de måste separera spånet och gruset!

1435kr och ett par timmars jobb låter inte så farligt tycker jag!

Det blir jävligt dammigt av spånsugen....tro mig, jag har redan testat!!
Den måste man nämligen ha inne om den ska suga nånting!

Det gör ju mindre om det dammar utomhus!

/Henke
Ok, det kanske är värt ett telefonsamtal. Problemet är dock att 30 kubik sågspån inte går att "lämna på tomten". Det måste tas om hand...... :)

Jag ska kolla med Sita imorgon och dessutom titta på vad det kostar att hyra lämpliga doningar (dammsugare modell skitstor). Återkommer!
 
30 kubik blir en skön brasa, kan behövas när hösten kommer ;-)

Vi har ungfär 10 kubik men jag har ändå svårt få plats med det på tomten. Synd att vi inte upptäckte det här innan vi la ner infiltration, fyllde ut och sådde gräsmatta. 10 kubik torv hade gjort susen som utfyllnad...

De flesta jag har varit i kontakt med hamnar runt 8-10 tusen exkl moms. FEAB hyr ut en ull- sug/spruta för 800:-/helg men de varnar för átt torven är besvärlig, den är ganska hårt packad, så ibland kan man nästan behöva skotta in den i slangen. Spån är däremot inga problem menar de. Tillkommer gör i mitt fall en 200 säckar a 9-10:-/styck.

Lämnar SITA det i en stor hög eller förpackat på något sätt?

/Fredrik

 
Ok, det blir ett samtal till feab också. Det är knappast några problem att suga ut detta på en helg. Sedan får man ägna följande vecka åt att köra säckar till sopen....
 
Jag vet faktiskt inte om de tippar eller blåser ut spånet....har inte kollat om det än.

Att bränna spån är minsann inte enkelt....det bara pyr och brinner nästan aldrig upp. Isåfall måste man lägga på lite eftersom.


Själv har jag jordbruksfastighet med mängder av yta...och egen traktor att styra iväg spånet ner till närmaste ravin. (Lyckligt lottad!) Så bara jag får ut skiten är jag nöjd!

/Henke
 
Jag fick priset 1583+moms/timme från SITA, men efter lite snack gick de ner till 1350:-+moms  dvs 1675:- inkl moms. 1435:- inkl moms, lät helt otroligt tyckte hon jag pratade med.

Dessutom sa hon att enligt de nya miljölagarna får de inte lämna det på tomten, om inte man kan visa upp ett godkännande från kommunens miljö & hälsa att det är OK.

Hur lång tid kan det ta att suga upp det hela egentligen?? Vår 6 kubiks septictank töms på 15 minuter, nu är väl torrsugning en helt annan grej men firmornas uppskattning om 4 timmar låter lite väl mycket tycker jag.

Hur lång tid tog det för er som har gjort det?

 

Feabs maskiner för att suga ut spån är på reparation och man tycker att dessa funkar dåligt. Man säger sig inte ha någon vettig lösning för att bli av med spånet idag. Vakuumbil är det enda som funkar bra och det är för dyrt.

Är det så jäkla illa att man ska få skotta detta?!
 
Det kan väl inte vara än att riva skorstenen...?
*host* :)
 
KarlXII skrev:
Det kan väl inte vara än att riva skorstenen...?
*host* :)
näe du har väl rätt. Vi har dessuto fått in snittsen med snöskyffeln så det går rätt fort. Men 30kubik....

Dom kommer skratta ihjäl sig på sopstationen när jag kommer med 300 säckar sågspån....:)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.