Gick igenom mina kvitton och såg då att kvittona från trädäcket fanns kvar.(slängde dom nu)
Det byggde jag för två år sen.
Så hur mycket sparar ni med byggmaterialkvitton?
Ska man spara allt?
 
Jag sparar allt. Tror fortfarande att jag någon gång ska räkna efter vad hela skiten har kostat att renovera.
 
Byggmaterialkvitton sparar jag så länge jag bor i huset, man vet aldrig vilka avdragsregler som gäller den dan man säljer.
Precis som MathiasS tror jag också att jag kommer att räkna ut vad det kostade den dan det är klart :)
 
Jag brukade spara alla kvitton från allt jag handlade.
Det upptog en stor byrålåda per år.
Det var sällan jag behövde något i dessa lådor och numera kastar jag "allt".

Jag handlar allt på kort och har svårt att se att dessa kvitton skulle vara avgörande i någon fråga framöver.
 
L
Kan väl va bra när man säljer för att dra av på vinsten? Eller går det lika bra att uppskatta vad renoveringarna kostat?
 
I början sparade jag allt, men inte längre.

Jag vill helst inte veta vad eländet har kostat att renovera och bygga, när det passerade 350000:- så slutade jag räkna.
 
Sparar alla husrelaterade kvitton. Har varit mycket användbart för att få ner reavinsten vid tidigare lägenhets- och husförsäljningar. Nu tänker vi visserligen bo kvar länge, så flertalet av kvittona lär hinna bli för gamla, men man vet aldrig så för säkerhets skull sparar jag allt.

Man är visserligen inte skyldig att skicka in kvittona vid deklarationen - men ska kunna visa upp dem om man får frågan.

Har dock inte för avsikt att summera innan jag måste av deklarationsskäl - den siffran vill jag inte veta.
 
Vis av erfarenhet har jag börjat registrera alla kvitton i ett excelark innan jag arkiverar i pärm. En enkel vana när jag flyttar dem ur plånboken. Eftersom de bleknar med tiden tror jag att det kan vara bra. Dessutom får man ju total koll på hur mycket man lägger ut - mer än man tror...! Vid förra husförsäljningen satt jag som en dåre och gick igenom gamla kvitton och försökte också komma ihåg de jag hade tappat bort. Så blir det inte nästa gång!
 
Jag sparar precis alla kvitton. Denna gång har jag bestämt mig för att veta exakt vad huset kostade.

En annan fördel är att då kan jag i framtiden använda den uppgiften för att kalkylera för nästa hus, i stället för att sätta igång med kalkyler som ofta blir rena gissningslekar.
 
Sparar allt som har med huset att göra. MEN när jag sålde en lägenhet så hade jag nästan inga kvitton alls. Spelar ingen roll sa mäklaren. Man ser vad du har gjort och man räknar ut ändå vad tex ett badrum eller kök kostar att renovera. Det gick alldles utmärkt vid deklarationen, Även fast jag fick ut det dubbla mot för vad jag köpte lägenheten för så slutade det med att jag fick pengar tillbaka pga avdrag i stället för att betala reavinstskatt.
 
Totem skrev:
Man ser vad du har gjort och man räknar ut ändå vad tex ett badrum eller kök kostar att renovera. Det gick alldles utmärkt vid deklarationen.
Jo, visst går det om Skatteverket inte väljer ut dig för kontroll. Om du blir utvald och inte kan visa kvitton riskerar du att de gör en annan bedömning än vad du själv gör om vad renoveringarna kostat.
 
StockholmM skrev:
Jo, visst går det om Skatteverket inte väljer ut dig för kontroll. Om du blir utvald och inte kan visa kvitton riskerar du att de gör en annan bedömning än vad du själv gör om vad renoveringarna kostat.
Inte enligt mäklaren som sålde eller en jurist som jag känner så är inte kvittona livsnödvändiga.
 
Just det, inte livsnödvändiga. Eftersom ett avdrag i den storlek som Skatteverket anser att din renovering borde kostat är okej i alla fall. Men om du vill vara säker på att kunna dra av den faktiska kostnaden gäller det att ha kvitton kvar.
 
Är det någon som har en billig, enkelt och fungerande lösning för att scanna in, katalogisera, göra sökbara och spara kvitton i en db?
 
StockholmM skrev:
Just det, inte livsnödvändiga. Eftersom ett avdrag i den storlek som Skatteverket anser att din renovering borde kostat är okej i alla fall. Men om du vill vara säker på att kunna dra av den faktiska kostnaden gäller det att ha kvitton kvar.
Precis! Det kan bli en väldig skillnad om man faktiskt behåller huset i 10-15 år. Som regelverket är idag kan man göra reavinstavdrag för underhåll de senaste fem åren - men detta kan ändras över tiden.

Jag sparar på alla husrelaterade kvitton och nispar fast kvittona och filar i en A4-pärm. Men jag har en uppdelning - värdehöjande kvitton och icke värdehöjande. Buskar i trägårn är ju värdehöjande liksom tillägg till duschen. Men målarfärger etc ärt ju rent underhåll. Fyller i kvittona med belopp om utifall att texten bleks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.