Min grannes radhus har brunnit och mitt har blivit skadat. Orsaken till branden var två fjortonåriga tjejers misslyckade matlagning. Det blev allmänfrlig vårdslöshet. Nu ersätter inte försäkringsbolaget oss helt ut utan gör ett åldersavdrag. Kan vi kräva resten av tjejerna (dersas familjer)? Hur går man tillväga? Vi är ju helt oskyldiga till detta och känner inte dessa flickor. De bodde inte i huset som brann utan var där själva som gäster.
Grannfastigheten hade ingen försäkring. Nukanske många tycker att vad bra att få renoverat men jag hade inga planer på det. Utan blir nu tvungen efter en helt förstörd sommar.Hoppas någon kan ge ett råd.
Mvh Karin :S
 
Fick grannfastigheten ingen ersättning/återuppbyggnad? Eller har de lyckats regressa mot tjejernas ansvarsförsäkring?

Ni får otroligt svårt att få ut några pengar. Eller rättare sagt ni kommer inte få några pengar såvida inte någon otroligt oväntat händer. Anledningen är flera

1 Åldersavdraget är i juridisk mån inte att betrakta som att lida skada då fastigheten höjs i värde och man ska aldrig kunna tjäna på en skada - oavsett uppkomst

2 För att tjejerna ska kunna ställas skadeståndsansvariga krävs ett uppsåt eller grov oaktsamhet. Jag är ytterst tveksam till framgång att hävda detta även om vi inte har hela historien så vad vet jag

3 Generellt är svensk praxis återhållsam med skadeståndsersättning gällande yngre. I vissa fall kan ersättning ha tilldömts om ansvarsskydd funnits

Det ni däremot har större sannolikhet att få igenom är er självrisk men den är ju också en petitess. Däremot kostar det inget att försöka, prata med familjen och be att få prata med deras försäkringsbolag
 
Tyvärr tror jag också att du har svårt att få några pengar som är något.

1) Åldersavdraget är som sagt standard i alla egendoms-försäkringar. Å andra sidan kan du be dem återställa till befintlig standard ;) Låt ditt försäkringsbolag göra jobbet med att leja hantverkare osv. Så att du inte står med fakturor som du ska "lösa in" hos bolaget.

3) Läste nyligen om skadeståndskraven mot två unga som anlagt brand på en skola. Även om skadan var i mångmiljonklassen belades de unga med mindre än 100 000 kr i skadestånd.. Det är som sagt, återhållsamt.
 
Tack för svaren. Pappan till kvinnan som har grannfastigheten ska betala allt för hennes hus (bara skalet kvar) så tjejerna behöver inte betala något ej heller deras föräkringsbolag. (Han "skiter" pengar).
Vi vill inte göra nån lyxrenovering men att återställa kostar 50000 för oss. Pengar som jag inte har som ensamstående mor. Får väl smöra lite eftersom tjejerna inte behöver betala nåt för andra huset.
Karin
 
Om det skulle vara en bostadsrätt det skulle handla om, så är innehavaren skyldig till det som gästerna orsakar. Finns det inget liknande för radhus? Annars så måste väl det gå att driva som ett skadeståndsärendè?
 
Totem Ska kolla upp det. Tack
 
Totem skrev:
Om det skulle vara en bostadsrätt det skulle handla om, så är innehavaren skyldig till det som gästerna orsakar. Finns det inget liknande för radhus? Annars så måste väl det gå att driva som ett skadeståndsärendè?
Ja fast du missar ju poängen med att åldersavdrag inte är att anse juridiskt som skada.

Alltså i bostadsrätterna så kan bostadsrättsinnehavaren bli skyldig (oftast bostadsrättstillägget i försäkringen) till skada som vållas övriga medlemmar. Men då ersätts det på samma sätt som Karin har fått ersättning. Man får alltså återuppbyggnad eller kontantreglering men minus åldersavdraget.

Exakt samma problem får man alltså även om tjejerna skulle anses bli skadeståndsskyldiga, skadan som då skall ersättas är minus åldersavdrag. Man har alltså inte rätt att få en nyrenoverad yta eller fastighet när man lidit skada utan antingen om det går att reparera skall detta göras annars så återuppbyggs fastigheten minus åldersavdrag.

Likadant är det t.ex om man krockar en ny bil så ger man ersättning minus åldersavdrag fast då kallas det nyttjandeavdrag vilket beräknas på antal körda mil och månader (detta när fordon är såpass nytt att man ej räknar marknadsvärdesavdrag)

Karin har ni diskuterat med eran bank? Har nästan aldrig varit med om att banken inte kunnat baka in åldersavdragen i huslånen då den förhöjda standard uppbyggnaden innebär generellt innebär ett förhöjt marknadsvärde också.
 
kinglolle skrev:
Ja fast du missar ju poängen med att åldersavdrag inte är att anse juridiskt som skada.

Alltså i bostadsrätterna så kan bostadsrättsinnehavaren bli skyldig (oftast bostadsrättstillägget i försäkringen) till skada som vållas övriga medlemmar. Men då ersätts det på samma sätt som Karin har fått ersättning. Man får alltså återuppbyggnad eller kontantreglering men minus åldersavdraget.

Exakt samma problem får man alltså även om tjejerna skulle anses bli skadeståndsskyldiga, skadan som då skall ersättas är minus åldersavdrag. Man har alltså inte rätt att få en nyrenoverad yta eller fastighet när man lidit skada utan antingen om det går att reparera skall detta göras annars så återuppbyggs fastigheten minus åldersavdrag.

Likadant är det t.ex om man krockar en ny bil så ger man ersättning minus åldersavdrag fast då kallas det nyttjandeavdrag vilket beräknas på antal körda mil och månader (detta när fordon är såpass nytt att man ej räknar marknadsvärdesavdrag)

Karin har ni diskuterat med eran bank? Har nästan aldrig varit med om att banken inte kunnat baka in åldersavdragen i huslånen då den förhöjda standard uppbyggnaden innebär generellt innebär ett förhöjt marknadsvärde också.
Nej banken har vi inte pratat med men kan vara ett alternativ om föräldrarna till tjejerna inte går med på våra krav. Men det är för jävligt ändå. Jag ville verkligen inte renovera.
Karin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.