kom att tänka på lite yttligare info. Att det har varit en väg alt traktorstig på min tomt som fortfarande kan man kan se spår av. och den är ihop med den infart som jag vill använda. den ritade vi ut på ritningen som vi hade när vi sökte bygglov.

jag bifogar även den!
 
  • planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du pratat med grannen om att betala för nyttjande av marken? En årlig hyra för rätten att få köra bilen fram till tomten på hans mark utanför servitutet?

Bjud över på en kräftfest med rejält att dricka och diskutera igenom saken. Om han nu vill känna sig stor som du säger och du vill få till en lösning får du bjuda till lite.
 
Tro mig han är omutbar. dessutom är det jag som står för snöröjningen till min tomt från den allmänna vägen vilket är en sträcka på ca 1km. brukar även laga vägen när det behövs utan att begära något
 
Navy36 skrev:
Tro mig han är omutbar. dessutom är det jag som står för snöröjningen till min tomt från den allmänna vägen vilket är en sträcka på ca 1km. brukar även laga vägen när det behövs utan att begära något
Det kan finnas många åsikter, men jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att få ut av att få medhåll rent moraliskt? Det har ingen bärighet i ditt fall. Kan du inte förhandla fram en lösning med markägaren så har du två alternativ. Lös det själv. Eller som tidigare nämnts, ta kontakt med lantmäteriet och be dem undersöka möjligheten att förrätta en ändring av befintligt servitut.

Får du nej så är det bara att gilla läget.

Det jag funderar över rent praktiskt är hur lång den här stumpen är som går över hans mark från vägen idag som du har som infart till din tomt? Om han tänker anlägga skog eller använda det som betesmark bör den vara ganska lång? Den ser inte särskilt lång ut på satellitbilden men det är som sagt svårt att bedöma. Om det är en kort stump kommer markägaren knappast vinna något på att stängsla in eller plantera skog där, bör bli ganska kostsamt. Det jag tänker på är att du kan ju alltid som ett tredje alternativ börja lägga undan pengar för lite markarbete och tills vidare bara fortsätta som "vanligt"...
 
På första bilden har du ritat det du kallar "servitutsväg" lite slingrande rakt över din tomt. När du väll kommit frma till din tomt så har du ju full frihet att dra infarten hur du vill, ex. utefter tomtgränsen. Så sååå himla störande för din tomt bör det ju inte behöva bli. Fast det känns givetvis ganska onödigt.

Men som sagts, rent formellt juridiskt har du troligen inte så stor chans iom. att det finns en möjlig väg in till din tomt. Och grannen har helt klart rätt att plantera träd hur nära din gräns han vill, och troligen också rätt att ha djur där.
 
Infarten som jag använder av hans mark är ca 9-10 meter
 
Navy36 skrev:
I servitutet står det "fastigheten är ansluten till områdets vägförening utomplan"
Om jag nu fattade allt rätt .... du är så snäll och medgörlig att du inte kräver att markägaren betalar för reparationer och snöröjning av din infart som du inte ens har rätt att anlägga och använda eftersom markägaren inte vill ha den på sin mark? Och varför tycker du att markägaren skulle betala för det? Du skriver att markbiten vid vägen är ej använd och nästan värdelös men markägaren håller inte med dej. Om du började diskusionen med markägaren med den inställningen så ...... :).
gaia
 
Du har nog missuppfattat en del. Jag snöröjer ca 1km lagar en del trots i mellan åt. Har aldrig begärt en krona för detta kommer aldrig att göra detta heller! Givet vis röjer jag för att jag själv ska kunna ta mig fram.men även han har ju nytta av det!
 
Och hur har ni kommit överens i områdets väggförening angående skötsel av den gemensamma väggen? Finns det något årsavgift? Som medlem i väggföreningen får du ju bidra på något sätt ....
gaia
 
Jag betalar en slant om året. Just den vägen är det ingen som sköter annars då det bara finns två fastigheter var av en är sommarstuga.
 
Navy36 skrev:
Men infarten har ju använts under en längre tid.
Jag har snattat i flera år. Vid det här laget borde det vara min rättighet att plocka med mig lite extra utan att betala. Ursäkta sarkasmen. Jag hoppas poängen gick fram.

Navy36 skrev:
kan man tvinga till sig ett servitut?
Du har ju ett servitut!

Att du inte kollade upp vad som gällde din fastighet när du köpte den är ditt problem.

Med ditt resonemang skulle grannen kunna bygga ett garage med portarna i din tomtgräns och då automatiskt ha rätt att köra på din tomt.
 
Ja men snälla nån! Jag har haft rätten att ha infart nån. Så innan nu så har jag inte stulit någons mark. Jag ska kolla om lm kan göra något för mig.
 
Vad säger Lantmäteriet om man har ett servitut som gör att man måste bygga 1 km väg men ett alternativ är att man bygger 100 meter väg. Kan de göra ett tvångsservitut (eller vad det nu kallas) då? (Eller 10 mil vs 10 meter...)
 
Navy36 skrev:
Jag betalar en slant om året. Just den vägen är det ingen som sköter annars då det bara finns två fastigheter var av en är sommarstuga.
Då kanske finns det gott om pengar i väggföreningens kassa efter alla dessa år ? Skulle du kunna lyfta dom för att anordna en fin tillfartsvägg till din tomt enligt med servitut du har?
Vet att det är svårt att ändra på gamla vanor men som jag fattar så ska du bygga ett nytt hus och det blir ju en stor ändring bara det :). Det är kanske lika bra att inte förlänga pinan och skaffa en egen vägg som du inte behöver stå i taksamhetsskuld för någon.
gaia
 
Jag förstår inte de dryga kommentarerna, jag tycker det är uppenbart att den nya markägaren inte är speciellt smidig. Jag hade ändå försökt resonera vidare med denne i konstruktiv ton, det kan släppa efter ett tag, det bildas nya servitut dagligen och varför skulle du inte kunna förhandla till dig ett, på landet gäller det att hålla sams och det du beskriver är inte alls orimligt.

Har haft liknande problem och de har löst sig genom att ge och ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.