Vår tomtgräns var en gång i tiden markerad med järnpinnar (c:a 3 dm höga) med en tjock ståltråd emellan. Allt har rostat sönder med åren men vi skulle vilja återställa det hela medan det fortfarande går att se var tomtgränsen går. Min fråga är om det är tillåtet att sätta upp en ståltråd (eller kanske en tvättlina?) på så låg höjd. En del av gränsen går mitt i skogen så jag kan tänka mig att det är lätt att snubbla över den.

Finns det några andra regler som kan vara bra att känna till när man skall markera tomtgränsen? Vår tomt har inte gräns mot några andra tomter.
 
term skrev:
Räcker det inte med att slå ned nya rör i hörnen? Det är normalt så man markerar fastighetsgränser. Om det saknas gränser går det bra att begära så kallad särskild gränsutmärkning från lantmäteriet.

Det finns en bra skrift här: [länk]
Slå inte ner rör, för det har du inte rätt till... Träpinne går däremot hur bra som helst....
 
Tack för länken - skall läsa igenom den.

Tanken är just att sätta nya stolpar där de gamla satt - det går fortfarande att se de gamla hålen i berget. Problemet är att gränsen är så otydlig att vissa skogsflanörer förvillar sig in på husknuten. Det är därför vi skulle vilja sätta tillbaka tråden som gick mellan pinnarna.

Då den första gränsen sattes upp var det mer eller mindre rent berg. Idag är det mossa, ljung, skog m.m.
 
Gallianoman skrev:
Slå inte ner rör, för det har du inte rätt till... Träpinne går däremot hur bra som helst....
Du menar att jag inte får borra ur de gamla hålen (som bara innehåller rost) och sätta ner nya rör?
 
The Tor skrev:
Du menar att jag inte får borra ur de gamla hålen (som bara innehåller rost) och sätta ner nya rör?
Nej, det får du i princip inte... Sätta gränsrör är en myndighetsutövning och det är bara lantmäteriet som har den rätten. Varken privatpersoner, kommunen eller mätfirmor får slå ner järnrör...

Läser ditt svar en gång till nu och ser att du vill borra ur hålen och då är du ännu mer illa ute än att sätta i rör i de befintliga hålen... (om det nu finns grader i h*lvettet ;))
 
The Tor skrev:
Du menar att jag inte får borra ur de gamla hålen (som bara innehåller rost) och sätta ner nya rör?
Enligt länken tidigare fattar jag det som att man inte får göra nått med gränsmarkeringar mer än att ta hand om dom så dom inte försvinner (typ rostar bort) :wow:. Men slå upp nån pinne just brevid får du göra, kan ju vara bra att ha så man hittar gränsen innan markeringarna är helt borta.
Ring lantmäteriet och hör vad dom säger så det inte blir galet :).
 
Gallianoman skrev:
Nej, det får du i princip inte... Sätta gränsrör är en myndighetsutövning och det är bara lantmäteriet som har den rätten. Varken privatpersoner, kommunen eller mätfirmor får slå ner järnrör...
Nu kanske det är skillnad på det du kallar "gränsrör" och det som vi har runt tomten. Annars skulle det ju vara olagligt att t.ex. sätta upp ett staket om det innebär att man måste borra ett hål för en metallpinne.
 
Redigerat:
The Tor skrev:
Nu kanske det är skillnad på det du kallar "gränsrör" och det som vi har runt tomten. Annars skulle det ju vara olagligt att t.ex. sätta upp ett staket och det innebär att man måste borra ett hål för en metallpinne.
Ja, det är väl snarare så att det är olagligt att slå ner ett järnrör och säga att "det här är en gränsmarkering". Att slå ner järnstolpar till ett staket får du förståss... Vad du har runt tomten låter lite som gränsrör om det är borrade hål i berg... som dessutom ligger där gränsen "böjjer"... ?
 
Man får slå ned allt som inte kan misstas för ett gällande gränsmärke. Ska det gå rätt till så ska du naturligtvis låta lantmäteriet slå ned nya pinnar, men om de nuvarande rören borrats ned i berg så kommer ju hålen finnas kvar. Då skulle jag nöja mig med att banka ned ett par armeringsjärn. Jag skulle däremot inte dra några stålvajrar genom blåbärsriset om någon riskerar att snubbla på dem. Det skulle sannolikt vara straffbart.
 
Gallianoman skrev:
Att slå ner järnstolpar till ett staket får du förståss...
Vad bra! För det är precis det vi vill göra. Nu är det ju inte något staket med vitmålade plankor men...

De stolpar som rostat söner har ett litet hål i toppen där det löpt en tjock ståltråd. Det gissar jag att det inte gör på gränsrör?
 
Är det inte bättre att sätta en färglad tråd 1 meter över marken så att alla ser "staketet"?
 
Eller ett staket.
 
haavard skrev:
Är det inte bättre att sätta en färglad tråd 1 meter över marken så att alla ser "staketet"?
Vi funderade på det. Och att sedan knyta dit lite tydligare rosetter här och var.

Ett riktigt staket är helt uteslutet med tanke på tomtgränsens längd och terrängen.
 
Sätt absolut inte upp några trådar eller så. Djur och annat kan ju lätt skada sig och trassla in sig i detta.
Byt rör och måla och markera med andra vanliga pinnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.