Det finns hur mycket som helst att kolla. Av din fråga drar jag slutsatsen att du är väldigt "grön" på det här med gamla hus. Om det stämmer bör du definitivt anlita en besiktningsman som besiktigar huset åt dig. Det kostar en del men det är det värt.
Ett alternativ är att kolla igenom din bekantskapskrets. Du kanske har någon byggnadstekniskt kunnig du kan få med dig?
Det enda jag kan se utifrån specifikationerna är att det lär bli attans dyrt att värma upp med 1-glasfönster.
 
Ta med dig en snickare som du känner. De vet rätt bra vad du skall kika på. Om du inte känner någon och är helt grön så kan du ju kika in under grunden och kolla ev fuktproblem där. Spindlar och mögel vill du inte se. Vinden kan också vara bra att kika på. Är det fortfarande intressant och det närmar sig affär bör du definitivt ta med en besiktingsman.

 
jonas_n skrev:
Om du inte känner någon och är helt grön så kan du ju kika in under grunden och kolla ev fuktproblem där. Spindlar och mögel vill du inte se.
Inte för att det är aktuellt, men vårt fritidshus är inte lätt att kolla grunden på. Så tanken slog mig, att vad gör man om det är en torpargrund och ingen lucka finns...? Ber man den som har huset att bryta upp några brädor i golvet på visningen så att man kan ta sig en titt där nere...? :-/
 
Uppvärmningen behöver inte bli ett stort problem, vanligtvis kan man ju sätta in extra glas under vintern (lite småmeckigt för all del, men det isolerar ju rätt bra).

Svårt att ge kortfattade konkreta råd om vad du bör titta på, men fukt- och rötskador är förstås bra att vara uppmärksam på. Finns det t.ex. konstig lukt eller fuktfläckar?
Om du hinner innan visningen så kan jag rekommendera att du lånar eller köper boken "Köpa hus" av Åsa Holstein. Jag har själv läst den och lärt mig massor om vad man ska tänka på när man ska titta på hus. Det finns bl.a. checklistor om vad man ska vara uppmärkam på under en visning, just vad du frågar efter alltså. :) (Naturligtvis finns det fler böcker, så kolla på biblioteket eller i bokhandeln.)

Lycka till!
 
[Spindlar och mögel vill du inte se.
[/quote]

Vad innebär spindlar, är det negativt?
 
Instämmer i alla glada tillrop om besiktningsman.  Då får du veta ungefärliga skicket på stommen, grunden och taket.  Be gärna grabben kolla in uthusen när han håller på.  Det bör ingå i priset.  Om något utrymme inte går att komma åt (som någon nämnde) kommer besiktningskillen att skriva något i stil med "generell riskkonstruktion som ej varit möjlig att besikta".

MEN:  Besiktningen omfattar varken vattenkvalitet, avlopp, elsystem, kyl, frys, elspis eller rökgångar och eldstäder.  

Vill du veta om man verkligen kan använda vedspis och kakelugn måste du först kontakta  ansvarig sotare.  Han vet när rökgången senast sotats, och ifall den är godkänd.  I annat fall måste han besikta den, och inget hindrar att du låter honom göra jobbet redan innan köpet.

Kommunens hälsovårdsfolk kan upplysa om man har utfärdat något föreläggande om fastighetens avlopp.  Ifall du tänker göra något som kräver bygglov kommer du att få mer att göra med dessa människor.  Passa därför på att be om deras goda råd nu direkt!

När du ändå är på kommunen ska du också kolla om fastigheten ingår i någon detaljplan, och på vilket vis den berörs av gällande översiktsplan.  "Alla andra" kanske vet att du inom kort blir granne med ett flygfält eller en motorväg.  Sådant brukar mäklare inte tycka är särskilt intressant konversationsämne...

Dessutom bör du dubbelkolla hos tingsrättens inskrivning exakt vad som är inskrivet om servitut, pantbrev och nuvarande ägare, så det stämmer med säljarens och mäklarens uppgifter.  Begär print hos tinget och jämför!
 
Men HOPPSAN! Först nu läser jag innantill att Fredrik.an skulle ut och titta på kåken för snart två månader sedan!

Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.