Hej
Ska jag ha byggplast i väggen i badrummet innan för osb skivan eller kan jag skippa det för det blir ju en fuktspärr på gipsi skivan?

Har golv värme fräst i spån skivan i sovrumet och köpt pergo klick golv försäljaren menar att jag måste ha byggplast under klick golvt kann det stämma det är övervåningen?

Tacksamm för råd!
 
Du kan skippa plasten i badrumsväggarna precis som du säger. Det gör dock inget om du lägger plast, speciellt inte om tätskiktet är duk.

Jag förstår inte vad plast under golvet skulle ha för funktion i ett bjälklag mellan våningsplan.
 
Dom menar att det kan komma kondens upp i klick golvet då det är slang som ligger in fräst i golvspånskivan och då gäller inte garantin på golvet
 
Mmm, men varför skulle det vara mer kondens underifrån än ovanifrån? Golvvärmeslangen i sig avger ingen kondens.

Edit: jag har dock inte doktorerat i detta ämne, det kanske finns en bra förklaring...
 
Redigerat:
Att man ska plast under golvet har att göra med att det blir olika temperaturer på ovan och under sida av golvet. Om man inte har plast så blir det olika RF på dom två sidorna, därav plasten. Men jag har själv kört 8år utan plast och inte haft några problem. Så plast eller inte är en smaksak.
 
Då kör jag utan plast tusen tack för hjälpen!
 
Är det olika temperaturer så är det garanterat olika RF också, oavsett plast eller ej.
 
injonil skrev:
Är det olika temperaturer så är det garanterat olika RF också, oavsett plast eller ej.
Ja det blir det. Förväxlade RF med fuktkvot.:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.