Sitter i hus med blåbetong som är sanerat med ett sprillans nytt ftx-aggregat (Flexit S7R). Jag har också fått en radonsug inmonterad med ett par sugpunkter i källaren. Nu är radonnivåerna *ändå* inte under 200.

Nu är det så att uteluften till ftx:en tas genom källarväggen under en altan med ganska smala springor mellan brädorna. Under altanen är det väldränerat med singel. Nu slog det mig att vår friska uteluft kanske också innehåller radon eftersom den är tagen under altanen. Nån som kan lägga in något klokt i det här innan jag börjar bygga om uteluftsrören.
 
Om du ska få ett tillskott av radon från den luften som från under altanen och det ska signifikant påverka värdet inomhus så måste du antingen ha en extremt hög koncentration där under och/eller väldigt stillastående luft. Med tanke på storleken på ditt aggregat antar jag att du har ett flöde in på 50-100 liter/sekunden så att luften är stillastående verkar otroligt. En extremt hög koncentration är givetvis möjlig om du har läckage av markradon som råkar komma upp just där men ser man till volymen gas som måste komma från marken till den volymen av luft så verkar även det otroligt.

Som jag ser det finns det två sett att kolla detta på utan ombyggnad. Ena är att du tar en vettig radonlogger (tex R1/R2) och mäter på den luften som faktiskt kommer in i aggregatet. Andra sätter är att du tillfälligt förlägger en kanal som mynnar utanför din altan. Min gissning är att du kanske kan få ett visst bidrag pga läget du tar luften men att det förmodligen är en annan åtgärd som gör de stora förändringarna på värdet.
 
Okej, tack för det. Har hört det från olika ställen, men ville ha en åsikt till. Då får gallret sitta kvar under altanen.
 
Jag tycker att du ska försöka förlanga friskluftsintagen med kanaler så att luften tas utanför altanen!
Även om det nog inte kan förklara dina rel höga vården, så kan det i torliga fall ge ett inte negligerbart tillskott av Radon, men det kan ju också ge en lite unken luft i övrigt, så om det inte är någon stor arbetsinsats så skulle jag fixa det om jag vore du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.