Funderar lite på hur det är tänkt med min ftx oxh de galler som sitter i ute- och avluftskanalerna. I projekteringen siktade vi på 105l/s på till- och frånluft, med detta monterades ett Flexit S7R EC aggregat i källaren. Sen sitter det genomföringar genom källarväggen som mynnar i marknivå. I väggarna sitter galler som liknar dessa i storlek 160mm. När jag kikar i flödesdiagrammen för gallren hamnar man utanför (!) skalan om man följer dimension (160mm) och flöde (105l/s).

Jag kanske har helt fel galler? Vad ska man satsa på istället? Eftersom aggregatet sitter i källaren är det inte särskilt praktiskt att dra upp två våningar till taket för att få dit en takhuv, så någon sorts vägganordning skulle passa bäst.
 
Har du mätt upp något verkligt flöde i systemet?

Ser man till skalan så berättar den egentligen bara att du hamnar över 40Pa i tryckfall vid dessa luftflöden och lufthastigheter och eftersom skalan kanske inte fullt är exponentiell men närmare sig detta ser du att tryckfallet växer ordentligt vid de höga lufthastigheterna. Då man ofta beräknar ett system utifrån ett antaget värde om 200 Pa är det ett ordentligt tryckfall du kommer få vid dessa detaljer. Ser man till aggregatet som sådant och att det är utrustat med anslutningar för 200mm rör och det luftflöde som beräknades så borde man använt 200mm kanaler och motsvarande genomföringar för att i alla fall hamna på skalan. Skulle vara intressant att veta vad din anlägg verkligen kommer upp i givet detta.

När det gäller avluften behöver du egentligen bara ett nät som skyddar mot att djur kryper in förutsatt att luften går ut på ett relativt skyddat ställe. Det du kan råka ut för med 160mm rör är ändå fläktljud/blåsljud i och med att du har en så hög lufthastighet. När det gäller uteluften är min rekomendation ett ytterväggsgaller med lite mer finmaskigt nät så du slipper plocka getingar från ditt filter men utmaningen blir nog att hitta ett som har ditt luftflöde på skalan. Har du möjlighet kan du ju alltid gå upp till 200mm i/genom väggen och köpa motsvarande ytterväggsgaller
 
Jorå, ventilationstekniker från radonsaneringsfirman har varit här flera gånger och mätt och justerat don. Däremot har jag inte (trots mycket tjat) fått något flödesprotokoll, men han hävdar att vi ligger på "drygt 100l/s". Däremot säger han att han har svårt att få upp de flöden han hade förväntat sig med detta aggregat och kanalsystemet i huset.

Anledningen att ytterväggsgallren bara har dimension 160 är att det stod ett annat aggregat där tidigare som hade 160 anslutnningar.

Okej, men då kanske det kan vara idé att byta ut gallren. Mitt uteluftsgaller sitter skyddat under en altan, kan en kåpa i 200 dimension, kanske fungera? För avluften som sitter i marknivå inne i en carport kanske en sådan här (i 160 dimension) kan passa.
 
Glömde säga det förut men hade du inte haft lite för höga radonvärden vilket jag tolkade som ev kommer kräva lite ventilationsjusteringar så hade det väl inte spelat så stor roll att du körde 160mm. Huvudsaken hade varit att du inte störts av ljudet.

Visst kan du byta till 200mm för uteluft, det du länkar till funkar säkert utmärkt, och du kommer ha lägre tryckfall. Likaså på avluftssidan där det du länkar till har så lågt tryckfall som möjligt med 160mm. Får du lägre tryckfall får du upp flödena. Om du fortfarande är in injusterinsfasen med en firma som tar ansvar för installationen kan det väl kanske vara läge att påpeka detta. Det firman måste mena med att de inte får högre flöden med aggregatet och kanalsystemet är att tryckfallet är for stort och då borde väl att trycka sådana massiva mängder luft genom din källarvägg vara något att börja titta på innan ytterligare justeringar görs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.