Nimajneb skrev:
Syfta inte på bygglov utan att ett hönsnät flera meter högt runt en tomt inte passar i omgivningen då det är fruktansvärt fult, här kan kommunen mycket väl tycka till.
Ja, men därför fick jag ide om att "gömma" den med träd och buskar.

Men nu nämnde ju nån kattgård vilket jag tyckte var jättebra förslag! Men då kommer det samma fråga igen, hur fan ska jag fästa brädor i marken?
 
Finns jordborrar som du skruvar ned i marken och drar upp jord, lera, sand mm med. Stora stenar får du självklart gräva bort med en spade. Sen ned med cement i gropen. Stolpen ned i cementen och rikta den med två stöttor så den blir helt rak under torktiden på cementen.

Fäst sen hönsnätet på stolparna och lägg även hönsnät över kattgården. Nästa ihop sidorna med taket. Någon form av dörr bör du också ha. Går att spika ihop som en träram där du sätter hönsnätet på.

Resultatet blir något som liknar en hönsbur, men dina katter kan vara ute och du behöver inte stängsla in hela tomten.
 
Hittade denna hönsgård o där har du en annan idé. Lägga ut slipers, telestolpar eller grövre virke på marken och sen skruva stolphållare i den...
DSC00459.JPG
 
Titta gärna på Svenska Katters Diskussionsforum, där finns många länkar om att näta in sin trädgård eller bygga kattgårdar, t.ex. denna tråd: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=203469&hilit=kattgård

Det finns många snygga exempel och behöver inte vara så svårt. Där jag bodde förut byggde jag en kattgård med färdiga sektioner som egentligen var gjorda för hund, köpte dem på nätet men minns inte adressen. Grävde bara ner dem någon decimeter och tog hönsnät till tak även om det var onödigt, de klättrade aldrig. Vi hade gården utanför ett litet fönster så de kunde hoppa ut och in som de ville, och det var skönt att kunna vädra utan att katterna kunde rymma. I gården hade vi mycket hyllor och växter som katterna gillade.

Jag vet andra som byggt större hagar så att man även själv kan vistas i gården utan att känna sig instängd med utemöbler etc. Bygger man tillräckligt högt så rymmer de inte. Är man osäker så kanske det räcker att katterna är ute när man själv är i närheten och har lite koll?

Lycka till, jag tycker du tänker helt rätt som vill låta din katt gå ut under säkra förhållanden! d^_^b
 
Tjejen skrev:
Du menar heltäckande staket? Det blir ju lite som att vara inomhus... Jag vet inte vad jag ska göra... Vill ju inte reta upp grannarna, men å andra sidan flyttade jag till ett hus för att katterna ska kunna vara ute och det är ju vår tomt. Jag blir inte klok på den här situationen.
man kan ju tänka sig ngn. form av spjälstaket. Det som jag täbker på är en hundgård jag sett vid en kennel. Den är utförd av ca. 2m högt staket med "inramade" rör, alltihop galvaniserat.
 
Tråden handlar inte om etik och moral, utan bygge!!

Tack till er andra för bra on topic svar :)
 
När vi reser bort lite längre perioder lämnar vi vår kisse på ett kattpensionat. De flesta kattpensionat har bra lösningar för att låta katten gå ut utan att rymma. De bygger ett uterum med tak. Ofta har man nät på väggarna, ibland i taket också. Hittade lite bilder på nätet hur det kan se ut:

kurraigront.JPG

Kattpensionat.jpg

huset.jpg

kattpensionat-010-(Large).jpg

Jag vet inte hur du bor, men om det inte är på landet så bör du kolla med grannar och stadsbyggnadskontor innan du bygger.
 
Åter igen.. Slå ner stolpspjut i marken, sätt impregnerade stolpar i dessa och spika en ram ovanpå.
Klä allt med höns nät.
 
Jag skulle rekommendera rådjursnät (för katter som inte klänger och/eller biter i nätet) eller svetsnät istället för höns- eller kycklingnät. Jag byggde kattrastgård med svetsnät i väggarna och rådjursnät som tak om katterna mot förmodan skulle klättra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.