Hej, vi har börjat att glasa in vår altan och kommer att försöka få till det så att den även kommer att kunna användas på vintern. Men golvet är lite problematiskt. För att få rätt lutning på taket så kommer takhöjden bara att bli 2m på lägsta stället. Därför vill jag bara lägga på något golv som inte bygger så mycket på höjden och försöka isolera underifrån istället.

Altanen står på plintar, men det är ganska trångt samt sluttar både utåt och åt sidan. Det bara 45-55cm från marken upp till golvet ytterst och det blir ännu trängre längre in mot huset.

Kan man blåsa in någon isolering utifrån på något sätt och bara bygga igen efteråt? Och finns det i såfall någon lämplig isolering som klarar av att ligga direkt mot marken? Eller finns det något annat sätt att lösa problemet på?
55e1f896-378b-3893.jpg
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
A
När jag isolerade mitt altangolv som pånimmer om ditt kröp jag under golvet som en tunnelråtta och isolerade med vanlig isolering. Jag spikade upp spikar i kanterna för att hänga upp isoleringen på. Längst in närmast väggen var det riktigt trångt och klaustrofobiskt men det gick. Ännu värre var det att få dit asfaboard under isoleringen, men med en spikpistol gick det vägen det också, men jag vill gärna slippa göra det igen.

Jag använde vanlig 170mm isolering men idag hade jag använt cellplastisolering istället, det borde vara enklare.
 
Hmm, lite oklar arbetsordning, finns ingen möjlighet att isolera uppifrån innan golvet åker på?

//Jante
 
Jag snor tråden lite eftersom det är samma tema..;)
Bygger just ny en altan och ett uterum som kommer bli isolerat med delvis 3glas fönster och 120mm isolerad vägg. Funderar också på golv isoleringen. Har tryckt stomme 170mm reglar med 60 c/c. Rummet kommer att vara tätt och tänkte därför ha golvspån och laminat golv på och köra med 170mm vanlig isolering (istället för cellplast som jag tänkte ta först) för att det är lättare att lägga och få tätt än cellplast som måste sågas till exakt i varje fack mellan golvreglarna...

Tänkte lägga plast (åldersbeständig) i golvet också, för det antar jag man ska ha . Lägger asfaltbord i trossbotten och det är mellan 20-90cm luft under hela uterummet. Minimalt med markfukt då halva uterummet ligger under hustak och med mycket sluttning från huset. Vill bara kolla om jag tänkte rätt om jag lägger plasten på isoleringen innan golvspånet??

Kan tillagga att allt står på gjutna plintar.
 
Redigerat:
Jag gjorde på detta vis:
bort med trallbrädorna -> läkta -> asfaltsboard -> isolering -> tillbaka med trallen-> ångspärr-> foam-> laminatgolv.
 
  • Gilla
Stins
  • Laddar…
Som jag tänkte förutom att jag lägger ångspärren under golvspånet i stället..... Om ingen avråder från detta inom en vecka så blir det så :wow: Eller ska jag lägga ångspärren på spångolvet istället?? Kankse smartast då det är risk för att vinboxen börjar läcka efter grillkvällen eller att ungarna "tappar" en vattenbollong på golvet. Då slipper man få fuktskadade golvspån och sabbar´i värsta fall bara laminatgolvet....
 
Redigerat:
MickeK skrev:
Som jag tänkte förutom att jag lägger ångspärren under golvspånet i stället..... Om ingen avråder från detta inom en vecka så blir det så :wow: Eller ska jag lägga ångspärren på spångolvet istället?? Kankse smartast då det är risk för att vinboxen börjar läcka efter grillkvällen eller att ungarna "tappar" en vattenbollong på golvet. Då slipper man få fuktskadade golvspån och sabbar´i värsta fall bara laminatgolvet....

Det finns foam med fuktspärr.
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-13003.aspx

så slår du två flugor på smällen...
 
cust3000 skrev:
Det finns foam med fuktspärr.
[länk]

så slår du två flugor på smällen...
Kanon! Så får det bli. Tack!
 
Jante skrev:
Hmm, lite oklar arbetsordning, finns ingen möjlighet att isolera uppifrån innan golvet åker på?

//Jante
Vi har rivit bort räcken och plast-tak mm från den gamla altanen men behåller det gamla golvet eftersom det är rejält byggt. Jag tror inte heller att jag kommer under altanen heller. Det ser ut att vara mer utrymme än det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.