Undrar om den fungerar. :)

Vad tror ni?
 
  • matare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gör den, har provat en vid ett tillfälle. Då kollade vi jordfelsbrytaren. Enkelt sätt för hemmaelektriken att kolla uttagen.
 
Den kan man säkert testa med, men jag skulle inte våga lita helt på resultaten.
 
OBS att de tdär med L/N reverse är inget fel eftersom våra stickkontakter går att vända åt två håll.

(Däremot är det specat på många andra kontakter, t.ex. brittiska, amerikanska, franska, danska o.s.v.)

OBS varningssymbolen vid skyddsjordtestknappen - jag skulle tro att det i bruksanvisningen ungefär står att man bara får använda den om ingen annan är i närheten av något elektriskt eller något av metall i byggnaden, eftersom den kanske kan göra prylar med trasig jord strömförande...
 
Appropå L/N reverse, hur brukar ni som jobbar med det koppla, fasen till höger eller vänster ???? eller hipp som happ ?
 
Jag brukar oftast använda Eljos 2-vägs uttag och dom är märkta med L och N, men 1-vägs uttagen är omärkta, så där blir det hur som helst.
 
Precis hur som helst, även om man lägger fas på L är det ytterst enkelt att vända uttaget "fel" när man monterar det så jag tror att det är mycket få elektriker som bryr sig
 
Jag har lagt fas till höger i alla år och kommer nog göra det i fortsättning också....
 
Manicken fungerar. Dock måste den vara vänd på "rätt" sätt för att JFB test ska fungera.
Testade även mot det uttaget som löste inte ut Jfb / ni sm kommer ihåg.
Mao bra att skaffa för alla amatörer som vet inte om deras JFB fungerar.
 
Vill man kolla JFB kan man ju lämpligen trycka på testknappen på JFB ;)
 
Spelar väl ingen roll vilken sida nolla och fas sitter, ska man kolla med uttagstestare så funkar det vilket som och ska man kolla JFB så är det mycket enkelt att vända på testaren. Nu snackar jag då om en helt annan testare, den på bilden fast min är helgrå.
 
  • Uttagsprovare.jpg
elmont skrev:
Vill man kolla JFB kan man ju lämpligen trycka på testknappen på JFB ;)
det kan man men det visar inte om ett uttag ute på gruppen löser sin JFB....
 
Glufsglufs skrev:
det kan man men det visar inte om ett uttag ute på gruppen löser sin JFB....
Eller om en pucko varit framme o kopplat utanför JFB!
Har kollat varenda ett uttag i huset nu!
Testaren ska byta ägare och mina söner ska testa :)
 
Glufsglufs skrev:
Spelar väl ingen roll vilken sida nolla och fas sitter, ska man kolla med uttagstestare så funkar det vilket som och ska man kolla JFB så är det mycket enkelt att vända på testaren. Nu snackar jag då om en helt annan testare, den på bilden fast min är helgrå.
Den där har jag. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Den där har jag. :)

//Patrik
Men den ni har kostar inte 119- !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.