Fick priset på vad elektrikern ville ha och 4500 svart lät mycket tyckte jag. Speciellt då han sa att det skulle bli billigare än att ta allt på rot. Det skulle innebära att timpriset för arbetet skulle ligga på ca 800?!
Det jag betalar för är 10 timmar (tyckte även detta lät lite i överkant men)
4 rotdosor
tre eluttag
ett lock
en ram
en strömbrytare
ett perilexuttag
några meter kabel

Vad tycker ni?
 
4500:- för tio timmar inkl matr är väl inte så dyrt, skulle du betala vitt skulle det säkert kostat bort åt 6000:- Det finns ju ingen anledning för en som gör ett svartjobb att vara för billig, och eftersom han sa att det skulle bli billigare med ROT var han knappast så pigg på jobbet om han inte fick rejält betalt.
Jag anser att alla som utför billiga svartjobb är lite korkade, den enda som tjänar på det är ju köparen. Ingen vill väl jobba gratis på sin fritid.
 
6000 efter rot? dvs 12000 om han bakade in mtrl? det är mycket...
vad beräknar kostnaden för mtrl rill?
Han sa 10timmar blir 8000 för arbete vitt!? Det är också mycket...
 
Arbetet skedde på normal arbetstid och att det var svart var mer att han sa att det skulle bli billigare så. Antar då att han ville ha det så...
 
Har ingen aning om vad timpenningen i Stockholm är men skulle gissa 7-800:- så arbetskostnaden efter rot skulle bli ca 4 000.- och hur mycket resor och matr kostar kan man ju bara gissa men säkert över en tusenlapp. Och i så fall är det väl inte helt fel med 4500.
Jag läste och skrev lite tokigt i förra inlägget, men hoppas att det rättar till sig nu.
Och till alla som tänker anlita en hantverkare på sitt "hus" ger jag rådet att gör jobbet vitt och få ROT avdrag. Den enda som förlorar på det i långa loppet är oseriösa svartjobbare, dessutom har man mycket små möjligheter att få "garantier" på ett svartjobb.
 
Ja, det är väl just timpenningen där jag invänder mig mest till men visst. Det är inte helt taget ur luften men väl i överkan kan jag tycka bara...
 
Nu vet jag inte hur mycket jobb som ligger bakom, är en ganska "luddig" lista över vad som gjorts. Men min första tanke är hur dyrt det verkar. :\
 
Ska man hålla "normal" lön och jobba på ackord ska man klamra ca 10 m kabel i timman, eller montera ca 4 uttag eller brytare, eller koppla och montera 2 dosor. Sedan beror det lite på omständigheter men en liten fingervisning vad en fackman ska göra på en timme
 
Verkar som det var en del fiskande med tanke på rot-dosorna. Kanske var de 2 elektriker à 5 timmar. Låter mer sannolikt.
4500 för 10 timmar med material är billigt, betala och var glad!

Tänk på att du är skyldig att betala sociala avgifter till Skatteverket för "svart jobbarna" eftersom du är deras arbetsgivare. Om du vill göra din del av affären laglig vill säga. :)
 
loftby skrev:
Fick priset på vad elektrikern ville ha och 4500 svart lät mycket tyckte jag. Speciellt då han sa att det skulle bli billigare än att ta allt på rot. Det skulle innebära att timpriset för arbetet skulle ligga på ca 800?!
Det jag betalar för är 10 timmar (tyckte även detta lät lite i överkant men)
4 rotdosor
tre eluttag
ett lock
en ram
en strömbrytare
ett perilexuttag
några meter kabel

Vad tycker ni?
Mtrl är ju vitt om han inte snott dem, sen kan man ju fråga sig varför du skulle ta det utan rot? finns väl ingen anledning i världen (om man inte förbrukat 50000 för det året) att ta rotberättigat arbete svart??? Har elisen f-skatt? seriös?

Annars 4500 svart mtrl vitt för 10tim är väl inget konstigt men som sagt ta på rot
 
tomlan skrev:
Mtrl är ju vitt om han inte snott dem, sen kan man ju fråga sig varför du skulle ta det utan rot? finns väl ingen anledning i världen (om man inte förbrukat 50000 för det året) att ta rotberättigat arbete svart??? Har elisen f-skatt? seriös?

Annars 4500 svart mtrl vitt för 10tim är väl inget konstigt men som sagt ta på rot
Anledningen kan ju vara att köparen inte haft någon (vit) inkomst under det året...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.