gaia - Tänkte ha möjlighet att torka tvätt på lina och det kan man ju fortfarande göra om man slår ihop klädkammaren så som du sa. Det sovrummet är till oss föräldrar och jag hade tänkt att ha det som klädkammare. Men sovrummet är stort nog att kunna ha rejäla garderober istället.

lurk12345 - Jo detta har vi funderat på. Men vi kan inte lägga huset på tomten på annat sätt utan att kostnaderna ökar med markarbete, mm. Hela planrösningen kommer inte göras om helt i den gamla delen. I alla mina planlösningar har jag en hel del av de gamla väggarna kvar, men jag har inte lagt upp någon bild på befintlig planlösning.
 
Kan du inte lägga ut en bild på den befintliga planlösningen?
 
Hej
För några år sedan när jag hade grovskissat på mitt hus kontaktade jag Byggcentrum i Göteborg och fick en halvtimmas genomgång med tips och råd utifrån mina skisser med en arkitekt. Kostade 300 spänn om jag inte minns fel.
 
byggankan - Här kommer en bild på befintlig byggnad.

Lars S - Tack det var en himla fin idé. Skall kolla upp detta.
 
  • befbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trollsan skrev:
byggankan - Här kommer en bild på befintlig byggnad.
Har du ingen källare?

Är det bara ett fönster i köket? Blir det inte mörkt?

Hur gammalt är huset? Det var vanligt att man byggde så här små hus på 50-talet, men lösningen med klädvård (tvättstuga?) innanför köket känns modern.
 
Bifogar skiss från februari 2009. Vill du ha den måttsatt?
 
  • Trollsan04B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag snor billy_bävers och lägger till ett streck :)

Jag tycker ett extra allrum är mycket värt. då kan barn/ungdomar dra sig undan där när det är fester med blandade åldrar. Och annars också för den delen...
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en egen också. Inte så fint gjord. Är inte så bra på paint och avskyr att rita i det men det är det enda jag har på den här datorn. Tror det är billigare om man har en fyrkantig planlösning.

Hur stort har du tänkt dig huset? Ingen aning om hur stort det här blir.
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lurk12345 - Nä det finns ingen källare. Det är bara ett fönster i käket och det är mörkt som du säger.
Bostaden är byggd -76 och sedan har vi tagit ett garage och byggt till köket och en tvättstuga för några år sedan. Det var då planerat med fönster i köket, men eftersom vi bestämde oss för att bygga ut mer när familjen växte har vi väntat med fönstret.

billy-bäver - Denna har jag letat efter. Vet att jag fick den av dig för ett par årsedan när vi sökte vårt första bygglov. Tar den gärna måttsatt.

byggankan - Ett extra allrum är inte alls dumt, bra som du säger att barnen kan dra sig undan, eller vi kan "skicka" undan dem när de väsnas för mycket eller så :)
Huset kommer bli 11x10,5m. Det är 11x7,20 idag.
 
byggankan - Jag skrev lite fel. Huset skall bli 11x17,7m
 
Det var länge sedan vi jobbade med detta. Nu märker jag att min skiss inte stämmer med måttkraven. Boarean blir ungefär densamma, men utbygget "äter" lite mer tomt.

Syftet med husets smala "midja" är att undvika mörker i byggnadens mitt, plus att erbjuda trevliga och skyddade uteplatser i olika väderstreck. Dessutom minns jag att jag eftersträvade minimala ingrepp i befintlig byggnads planlösning.
 
  • Trollsan05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt alternativ. Lite friare och lite mer kostbart, men anpassat till efterfrågade yttermått.
 
  • Trollsan07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort en liten planlösning utifrån idéerna jag fått av er och som vi tror skulle kunna bli bra.
Jag har lite svårt att få till skafferiet och tvättstugan. Vill ha rejält utrymme för att kunna hänga kläder samt få plats med lakan och handdukar i skåp.
Samtidigt som jag vill ha ett härligt skafferi.
Stora rum har vi kunnat få vilket känns bra så barnen får ordentligt med plats. Ett eget allrum till sovrummen där man lätt genom att svänga in väggarna lite till de två övre rummen där dörrarna är, så kan man få ett bra sovrum av allrummet om man nu skulle få för sig att skaffa någon mer liten knodd.

Vad tror ni om detta? Jag har inte finslipat dörrar och så, så ta detta som en grovskiss.
 
  • Plan 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips: Fundera lite på hållfasthet och konstruktion; vilka byggnadsdelar är idag bärande, och vilka bör bli det i fortsättningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.