Hej!

Vi är en familj i Umeå som är i husbyggar tankar.
Våra tankar går såhär: Leja bort gjutning av sula, köpa en stomme från foamsystem som vi reser med goda vänner och inhyrd snickare från foamsystem, sen åker vi till Polen och köper kök, badrumsinredning, golv osv. Sen låter vi en firma bygga klart allt invändigt förutom målning och golvläggning.

Är det någon av er som har byggt med Foamsystem? Är byggmetoden seriös? Några nackdelar med dom?
Som sagt vi är bara i drömfasen, ös på med tips!


MVH Umefamiljen
 
Hej!

Tack för svar!

Grejen är väll att jag tror att vinsten med foamsystemet är att det går fort och vad jag förstår ganska enkelt att få ihop = jag gör det själv med hjälp av goda vänner = jag sparar pengar! + att det verkar vara väldigt bra isolervärde!

Älvsbyhus är ju smidigt och billigt att beställa men vi vill ha liiiite bättre standard, jag inbillar mig att det går att få ett bättre hus för nästan samma pengar....

Jag har sett att det finns något liknande system som heter BESTA, är det någon som har erfarenhet av dom? Hur ligger dom i pris?

Våran budget är max 2miljoner exklusive tomt...
Går det?



Det är vårat första hus....

MVH Mikael
 
Tusen tack för svaren!d^_^b

Det är precis sånna svar jag behöver! Vi är öppna för alla alternativ...
Hade jag haft tiden så skulle vi nog snickra upp huset själva , men nu har vi två småbarn och heltidsjobb.

Tiden räcker inte till och lägenheten börjar bli trång, begagnadpriserna på hus i den här staden (Umeå) motiverar till nybygge!

Problemet är att det är så vansinnigt stort projekt, det är svårt att hålla koll på allt, priser osv.

Jag ska ta kontakt med byggfirmorna som du tipsade om, så får vi se vad som händer!

Ös på med fler alternativ och tips!

MVH Mikael
 
Kom att tänka på en grej....

Är det någon som har flyttat ett hus? Kan det vara ett alternativ?
I inlandet finns det relativt billiga hus som kanske går att flytta in till Umeå?



Bara en tanke...:rolleyes:
 
Vi vill bygga en enplansvilla med garage, huset bör ha tre sovrum + ett kontor/extrarum.
Ett badrum gärna kaklat men det är givetvis en prisfråga. En liten toalett där jag kan göra mina behov när tjejerna i familjen ockuperar badrummet...:D

Kök köper vi från Ikea i Polen= 40% billigare, Trägolv till hela huset, vitvaror, fönster har jag hört ska va halva priset på. Kakel och badrumsinredning är billigare, ja allt man rymmer i lastbilen som är billigare köper vi därifrån....

Jag tror att på så vis kan man kapa en stor kostnad.

Vi har inga större krav på designen på huset, "skokartong" funkar bra så länge det är väl isolerat och har en modern planlösning= öppet mellan kök och vardagsrum.

Det är Tavleliden vi funderar på att bygga huset på, vi väntar bara på att dom ska släppa nästa etapp.

Har du Jirre77 koll på tomterna på Tavleliden?
Jag pratade med kommunen och dom sa att det är ett besvärligt område att bygga på!
Det kanske har blivit bättre iom att det har byggts en del där, vattnet har kanske dränerats bort en del?

Återigen tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor och ideerd^_^b

MVH Mikael
 
Jag gick målarlinjen och har jobbat som målarlärling en gång i tiden, så målning och sånt fixar jag själv...
 
Tanken med varorna från Polen är att ta välkända märken, Ikea kök, kähr golv, Electrolux vitvaror osv.
Samma varor som i Sverige fast billigare helt enkelt! Nog tror jag det är Europagaranti på deras varor? Sånt får man kolla upp när det blir dax.

Fönster har jag en kompis som köpte från Estland, samma u-värden som dom bästa fönsterna här i Sverige men under halva priset! Garantier är jag osäker på när det gäller fönsterna....

Skidstahusen såg riktigt trevliga ut! Ett "Tabasco" skulle vara alldeles lagomt åt oss!
Men är det bättre/billigare att låta ett lokalt bygglag bygga ett "Tabasco" hus än att låta Skidstahus leverera det nästan nyckelfärdigt? Eller beställer man byggsats från Skidstahus och låter ett bygglag bygga upp det?

Det blir många svåra frågor till dig Jirre77, men du verkar vara insatt i hur det fungerar!

MVH Mikael
 
Jag drog iväg en förfrågan till Skidstahus...
 
Hej!
Min granne bygger med Foam System och jag måste säga att det känns mycket oseriöst. Byggjobarna har fått bygga om flera väggelement, och har kapat dessa med motorsåg/fogsvans. Elementen har sedan "lagats" med fogskum. Dessutom har ett annat hus på området byggts i traditionellt lösvirke och det verkar bli färdigt ungefär lika snabbt så jag tror inte att man tjänar någon direkt tid på Foam Systems lösning. Hursomhelst, lycka till med bygget vilken lösning det än blir =)
//Henke
 
Vi struntar nog i Foamsystem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.