Hej

Jag är ute efter en infälld armatur gärna svart ram (alt vin eller annan målningsbar yta)...

Det känns som jag har spenderat timtals på nätet, pratat med elektriker och elleverantörer utan att hitta någon vettig... Carporten är ca 5 meter bred och elen är förberedd för 2 armaturer.

Jag har egentligen inte tänkt mig spotlights men det kanske blir det enda alternativet som funkar. Om det nu blir en spotlights finns det någon som sprider ut ljuset mycket? Man kanske ska ha LED?

Har ni några bra förslag? (Markslöjd har haft en klassisk (fyrkantig, i koppar eller vitt eller aluminiumram - hade tänkt den först men den känns inte alls bra längre)

Designen är viktig - armaturen får inte sticka från taket utan skall vara helt infälld..

//magnusos
 
Normalt sett brukar man sätta lysrörsarmaturer i garage, men det finns ju spotlights i rad, 2 till 3 st monterad i en metalram.

Handlar mycket på en grossist som heter storel, du kan kolla deras katalog på nätet.
www.storel.se.

www.hidealite.se har en heldel också.
 
Men carporttak? Jag tolkar det som att belysningen kommer sitta utomhus, blir ju inte jättesnyggt med lysrör då.
 
Raskus skrev:
Men carporttak? Jag tolkar det som att belysningen kommer sitta utomhus, blir ju inte jättesnyggt med lysrör då.
Så här ser det ut:
hq

En utanpåliggande armatur är inte aktuellt (innertaket går i samma linje som lutningen på fasaden)...

Har kollat på Storels hemsida och jag hittar ingen jag tycker funkar... Just nu lutar det åt spotlights för utomhusbruk i vitt som jag sprejmålar svart (ramen)
 
Går ju att sätta lysrörsarmaturer i vinkel på vägg också.
 
Jag har satt 5 st svarta bredstrålande halogenspots i min carport 6x5 m och de fungerar utmärkt och syns inte mot det svarta taket. De är HP-klassade för skyddat utomhusbruk. Kom inte ihåg fabrikatet.
Eftersom du har luft ovanför takpanelen så är infällda spots en diskret och enkel lösning.
 
Lars S skrev:
Jag har satt 5 st svarta bredstrålande halogenspots i min carport 6x5 m och de fungerar utmärkt och syns inte mot det svarta taket. De är HP-klassade för skyddat utomhusbruk. Kom inte ihåg fabrikatet.
Eftersom du har luft ovanför takpanelen så är infällda spots en diskret och enkel lösning.
Schysst! Har du några bilder på härligheten?!

Vilket fabrikat är det? Just nu känns spotlights som en vinnande lösning!

Tack för alla andra tips och ideér!

//magnusos
 
fundera även på LED spottar, då kan de stå på hela natten utan att det kostar speciellt mycket, bra även mot inbrottstjuvar som inte får mörkret som "skydd"
 
Har nu varit i kontakt med elektrikern som beställt vita spottar som jag kommer spraymåla svarta. De har utbytbara ljuskällor till t.ex. LED. Belysningen kommer att gå på en rörelsevakt. Jag tror det blir rätt bra faktiskt. Blir lite merjobb för en annan - göra en lucka upp på "vinden" och att det nu blir fyra ljuspunkter istället för som tidigare planerat två.. Får lov att plugga igen de gamla kabelgenomföringarna också
 
Bra val. Jag har oxå styrning via rörelsevakt. Jag satte dessutom in en lucka med inbyggd stege för runt 1000-lappen i mitt tak. Köpt på Hornbach. Då fick jag nytta av tomutrymmet ovanför carporten genom att det blir så enkelt att komma åt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.