Vi har ett dilemma. Vi håller på att mura ett hus i lättbetong från Aeroc. Aerocs block har två ursparningar/kanaler i varje vertikalfog som ska fyllas med lim för täthetens skull. Detta har våra murare låtit bli trots att vi påpekat metoden. De har istället valt att mura traditionellt och menar på att putsen kommer att isolera och att de tomma ursparningarna/kanalerna kommer att fungera som luftspalt. Säljare från Aeroc håller inte med och menar att putsen inte bidrar till stillastående luft i kanalerna. Väggen kommer enligt dem bli otät. På flera ställen ser man också rakt igenom vertikalfogarna. Vi ska ha tjockputsad slammad fasad på ca 2 cm utvändigt och 1 cm invändigt. Tätar detta eller inte? Någon som vet?
 
Jag är väl ingen expert på att bygga nytt stenhus men: att murarklantarna inte visste eller tog reda på hur Aeroc-tekniken skulle utföras är ju inte bra. Man kan tycka att sådana som kallar sig murare hade en viss kunskap om olika tekniker och material, här har man kört traditionellt på fel sorts sten?
Bor själv i sten hus (gammalt) och sten magasinerar värme bra men likaså kyla, ett utkylt stenhus tar en vecka att få varmt i alla fall vårat med 40 cm tegelväggar. Jag tror i ditt fall huvudsaken är att huset är tätt, bruk isolerar inte speciellt bra, men tätar bra.
 
Jag tror den tätar men den isolerar inte.
 
Putsen både på insidan som utsidan kommer täta. Detta förutsatt att du putsar direkt på din lättbetong och inte bygger ut någon konstruktion. Läser man tillverkarens hemsida står det som du skriver att detta görs för att garantera vertikalfog fogarnas lufttäthet så egentligen handlar det inte om isolering. Nu i efterhand är det givetvis omöjligt att fylla vertikalfogarna med lim men en möjlighet är givetvis att de går över hela väggen och "spritsar" alla vertikalfogar så du har en vindtät vägg innan putsen kommer upp som kompromiss. Dock kommer väl putsen både på in och utsidan fylla samma funktion till slut.
 
De vertikala fogarna fyller man inte med lim eller något annat (gäller framförallt en ej tilläggsisolerad vägg). Murar man noggrant blir det inga spalter heller. Ett vanligt fel murare och "murare" gör, är att stryka på lim, lägga ett block, och sedan skjuta tillbaka det några cm mot det föregående blocket. Naturligtvis byggs det upp en "vall" av lim mellan blocken, vilken man inte får bort hur mycket man än bankar. Resultat - vertikala glipor i väggen. Blocken ska läggas rakt uppifrån, så nära det föregående blocket som möjligt.

En homogen yttervägg som muras med tunnfogsbruk bygger på att man försöker ha så tunna (limfogar) som möjligt. Limmet har mycket högre värmeledningskoefficient än lättbetongen.
 
Dåligt av murarna att inte följa tillverkarens råd!
Jag skulle begära ersättning.
Ur konstruktionssynpunkt är det ingen fara, hållfastheten påverkas inte, men när vintern kommer blir det kallt då putsen släpper in mer kyla än stenen.
Ett stenhus som är utkylt är iskallt och tar lång tid att värma upp.
Men jag antar att nu tänkt ha någon form av isolering på insidan så det bör inte spela någon roll.
Minull och gips?
 
Murarna har blivit tillsagda av lättbetongtillverkaren att fylla alla skarvar med lim och ev. fogskum för att kompensera sitt misstag. Gör dem det ordentligt kommar energivärdet bli vad det var tänkt att vara. Vi kommer inte ha någon extra isolering då lättbetongblocken är 375 cm breda och självisolerande. Det värsta är att det känns som att de inte riktigt förstår alvaret i sitt fel och kanske slarvar med åtgärden:S....Vi får vara på dem med piskan:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.