5 509 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Hur dra slangen genom väggen för luft/vatten vp samt böjradie för PEM?
Hej!
Jag ska sätta in en luft/vatten vp i huset.
Som jag har läst en del här på forumet är det ofta lite klydd (som vi skåningar säger) med att få ut slangen genom väggen på ett snyggt sätt. Har läst & hört om en låda man sätter på utsidan av väggen som slangen får gå i innan den till slutar i dess rätta element; jorden. Jag säger bara att det är ett NO-NO med en plåtlåda på utsidan av vårt hus.
Då tänker man lite på lösningen med att inneifrån göra hål i ytterväggen snett ner för att precis komma under marknivå samtidigt som slangen passerar yttersta skiktet på ytterväggen. Erfarenheter kring detta?
Hur är det egentligen med övergången från PEM till koppar, kan man sätta den så fort slangen kommer upp genom golvet när den kommit in? 28mm kopparrör ter sig ju som rena gummislangen jämfört med 40 mm PEM...! Alltså det är ju löjligt med rekommenderad böjradie på 120xDy vilket ger 4800mm för denna slang... Hur gör fackmännen när de ska dra in sådan slang, skiter de i böjradien och trycker till bäst det går eller sätter de på skarvvinklar i slangen som ligger under mark?
De som nu sätter en plåtlåda på huset, sätter de övergången från PEM till kopper med en vinkel i lådans övre del så det är kopparröret som går genom väggen?
Mvh
Mats
Jag ska sätta in en luft/vatten vp i huset.
Som jag har läst en del här på forumet är det ofta lite klydd (som vi skåningar säger) med att få ut slangen genom väggen på ett snyggt sätt. Har läst & hört om en låda man sätter på utsidan av väggen som slangen får gå i innan den till slutar i dess rätta element; jorden. Jag säger bara att det är ett NO-NO med en plåtlåda på utsidan av vårt hus.
Då tänker man lite på lösningen med att inneifrån göra hål i ytterväggen snett ner för att precis komma under marknivå samtidigt som slangen passerar yttersta skiktet på ytterväggen. Erfarenheter kring detta?
Hur är det egentligen med övergången från PEM till koppar, kan man sätta den så fort slangen kommer upp genom golvet när den kommit in? 28mm kopparrör ter sig ju som rena gummislangen jämfört med 40 mm PEM...! Alltså det är ju löjligt med rekommenderad böjradie på 120xDy vilket ger 4800mm för denna slang... Hur gör fackmännen när de ska dra in sådan slang, skiter de i böjradien och trycker till bäst det går eller sätter de på skarvvinklar i slangen som ligger under mark?
De som nu sätter en plåtlåda på huset, sätter de övergången från PEM till kopper med en vinkel i lådans övre del så det är kopparröret som går genom väggen?
Mvh
Mats
Är inte det lite vanskligt att använda värmepistol? Hur vet man hur mycket man ska värma? Vad händer sen, återfår slangen sina ursprungliga egenskaper/livslängd?
Thermias luft/vatten är tydligen samma som deras bergvärmepump om jag har förstått det rätt, så därför är det brine man pumpar och då använder man PEM(?).
Thermias luft/vatten är tydligen samma som deras bergvärmepump om jag har förstått det rätt, så därför är det brine man pumpar och då använder man PEM(?).
Aha, där ser man. Har ingen erfarenhet av deras luft/vatten. Jag skulle använda vinkelkopplingar hellre än att värma röret.Skånepåg skrev:Är inte det lite vanskligt att använda värmepistol? Hur vet man hur mycket man ska värma? Vad händer sen, återfår slangen sina ursprungliga egenskaper/livslängd?
Thermias luft/vatten är tydligen samma som deras bergvärmepump om jag har förstått det rätt, så därför är det brine man pumpar och då använder man PEM(?).
I princip kan man använda en bergvärmepump som luft/vatten genom att cirkulera brinen genom ett ett vattenbatteri utomhus men på grund av en mängd detaljer kring kondensering etc. som jag inte kan redogöra för i detalj så får en sådan pump lägre effektivitet än en som är konstruerad för de specifika förutsättningar som en luft/vatten pump har att jobba med. Därför tror jag, med all respekt, att du fått den saken lite om bakfoten. Men jag kan ha fel - det har hänt förut.Skånepåg skrev:Är inte det lite vanskligt att använda värmepistol? Hur vet man hur mycket man ska värma? Vad händer sen, återfår slangen sina ursprungliga egenskaper/livslängd?
Thermias luft/vatten är tydligen samma som deras bergvärmepump om jag har förstått det rätt, så därför är det brine man pumpar och då använder man PEM(?).
Men alldeles oavsett så behöver du inte använda PEM bara för att det är brine, koppar funkar utmärkt eller vad du vill annars också i princip. PEMen tar annars ingen skada av att du värmer den lite försiktigt med värmepistol. Punktvärm inte, utan i svepande rörelser tills du kan böja slangen som du tänkt dig.
Ett tips är att du skippar PEMen helt och kör på koppar, gärna då med en avvibrerande flexslang emellan.
Redigerat:
Ok. Den lösningen har jag inte jobbat med förut. Deras senaste (tror jag) modell Atec verkar ha kompressorn i utedelen iaf. Läste att lösningen med kompressor inne heter Atria, troligen den som TS ska installera.elmont skrev:
Man lär så länge man lever.
Anledningen till att jag väljer Thermia är att det är den enda tillverkaren (som jag har hittat i alla fall) där det kan vara 30m mellan innedel och utedel. Därav ska jag förlägga slangen i marken mellan inne- och utedel. Vårt hus har liksom ingen baksida/fulsida, därför vill jag inte ha utedelen precis utanför ytterväggen.
Mexitegel,
Jag kan också ha fel, ofta inträffar det flera gånger varje dag Men exakt vilken del menade du att jag har fått om bakfoten? Tack för tipset med värmningen av PEMen!
Thermia verkar i alla fall inte ha sämre COP än de andra tillverkarna som jag har tittat på (NIBE, IVT, CTC), så de ljuger nog inte mer än någon annan tror jag...
Thermia säljer även in lite grand just på att de viktiga komponenterna sitter i innedelen, t ex kompressorn, och det känns för mig ganska bra att ha den inne i ett drägligt klimat. Vidare lockar inte tillverkare mig som kör ur radiatorvattnet till utedelen, jag har varken lust att tömma kretsen för frysrisk vid ett längre strömavbrott eller värma den delen av kretsen som är ute med dyr el när det är så kallt så pumpen stänger ner (vilket det har varit de två gångna åren t.o.m. i Skåne).
Mexitegel,
Jag kan också ha fel, ofta inträffar det flera gånger varje dag Men exakt vilken del menade du att jag har fått om bakfoten? Tack för tipset med värmningen av PEMen!
Thermia verkar i alla fall inte ha sämre COP än de andra tillverkarna som jag har tittat på (NIBE, IVT, CTC), så de ljuger nog inte mer än någon annan tror jag...
Thermia säljer även in lite grand just på att de viktiga komponenterna sitter i innedelen, t ex kompressorn, och det känns för mig ganska bra att ha den inne i ett drägligt klimat. Vidare lockar inte tillverkare mig som kör ur radiatorvattnet till utedelen, jag har varken lust att tömma kretsen för frysrisk vid ett längre strömavbrott eller värma den delen av kretsen som är ute med dyr el när det är så kallt så pumpen stänger ner (vilket det har varit de två gångna åren t.o.m. i Skåne).
Det skiljer lite mellan berg/mark VP och deras L/V bland annat är det en annan gas och då bör det även vara en annan kompressor, även styrsystemet är olika. Den största likheten är väl att dom cirkulerar brine på kalla sidan (gäller Atrian) den lite billigare Atec har kompressorn ute.