Först tänkte jag använda granit i mitt kommande kök eftersom jag planerade ett lite mer rustik stil. Men efter att ha funderat lite så har jag kommit fram till att ett rustikt stil inte är något för min smak än dock. Så nu är mina planer istället att bygga ett kök i modern stil och jag har tittat en hel del på rostfria bänkskivor.

Valet av materialet är inte främst beroende av designen på mitt kök utan dess egenskap och priset. Jag tror mig helt enkelt inte ha råd med granit så det blir rostfria diskbänkar för min del eftersom de verkar vara likt granit outslitbara, fläckas inte och är underhållsfria samt dessutom har den fördelen att allt som tappas inte går sönder.

Är det någon fördel eller nackdel jag har missat, eller varför ska man inte välja rostfritt före granit?
 
Vi valde att bygga med en hel diskbänk i rostfritt, uppfattar det som mer praktiskt. men arbetsbänkar i granit. Fördelen med arbetsbänkar i granit jämfört med plåt är att plåten tål inte värme lika bra, om du ställer en varm stekpanna på rostfri plåt så får du alltid en "värmebuckla", som iofs oftast går tillbaka när den svalnar, men med lite otur förblir det en buckla, och plåten kan då även missfärgas av uppvärmningen.

Däremot så tycker jag att plåtbänk är oslagbart där man slabbar med vatten.

Granit behöver inte vara så oerhört dyrt, kolla med en stenfirma hellre än med köksleverantörerna. När vi handlade kök så verkade köksleverantörerna lägga på 100 - 400% på stenpriset, jämfört med att handla direkt av stenfirman.

Om man tror sig om att kunna ta rätt mått och montera bänken själv så finns det mycket pengar att spara. Gör en mall i masonit så att du vet absolut säkert att vinklarna stämmer. Om det blir en lång bänk så kanske man bör anlita proffs för monteringen.

Iom. att vi hade den hela diskbänken i plåt så är den längsta granitbiten bara 1,6m i vårt fall, den var relativt enkel att hantera. Kommer du upp i bitar på typ 3m så måste man ha hjälpmedel för att lyfta (utan att den knäcks).
 
Smaken är ju olika men som hempularen säger behöver inte sten vara dyra, för om du menar "riktig" måttbeställd rostfri bänk är den inte billig !
'
Granit=rustik ? ser nog sten mer som modernt isåfall beror ju mycket på färgval o matt eller blank skiva, rostfri bänk om det inte är av de exklusiva högblanka ser jag som rustik
t.ex
 
måttbeställd rostfritt är inte billigt men om du nöjer dej med standardmått på en stor diskbänk och fyller resterande med granit så får du bästa priset och funktion, tror jag. Det är inte strafbart att blanda :)
gaia
 
Nackdelen jag kan komma på är att det blir repigt samt att måttbeställda skivor i rostfritt är Mkt dyra! Vi pratar samma priser som Corian och likn. Men repor går ju att polera bort.

En riktig måttbeställd bänkskiva i rostfritt är uppbyggd med träskiva under som plåten limmas fast mot så det ska väldigt mkt till för att den ska bucklas av värme. (jag har iaf inte lyckats ännu:))
 
Skulle jag bygga kök nu hade jag gärna skaffat en ordentlig diskbänk (med framkant) som arbetsyta, gärna med uttag för spishäll. Det borde vara det absolut enklaste att hålla rent och alla matrester och annat biologiskt kan enkelt köras ned i slaskhon där en hungrig avfallskvarn väntar på att mala ned det.

En måttbeställd diskbänk kostar som en bättre stenskiva, så man sparar inga pengar på det.

Börjar diskbänken se skabbig ut går man till attack med autosol. Sedan glänser den som ny igen.
 
Oj, mitt favoritämne. Jag älskar diskbänkar i kök. Det är oslagbart. Visst blir de repiga till en början, men efter ett tag syns det inte längre. Det allra bästa är att man kan slabba på hur mycket som helst och att det blir helt rent när man torkar av. En helgjuten diskbänk och vask är super, ingen kant runt vasken som blir sunkig. Har du råd, investera i en modern diskbänk - du kommer inte att ångra dig.
 
Jag köpte en rostrfri bänkskiva på dryga tre meter med uttag för spishäll från Landskrona Rostfria för ca ett år sen. Gick på strax över 20 000 kr + hemkörning.
Vi hittade definitivt ingen granit eller Corian i närheten av dessa priserna.
Vi har absolut inte haft några problem med att metallen bucklar sig - var faktiskt ett av kraven med skivan att man skulle kunna dra av grytor och pannor från spisen och ställa direkt på skivan.
 
Ja precis, jag har heller inte upplevt att varma grytor som ställs på en diskbänk innebär permanenta bucklor eller missfärgningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.