sepani skrev:
Senare har även samtliga fönster bytts på nedanvåningen. Så här i efterhand kan jag tänka att jag borde ha valt fönster med någon typ av ventialtion men det gjorde jag inte....Jag är annars väldigt nöjd med fönsterbytet, det blev kompositfönster med medelbra isolervärden, MEN upplever faktiskt att den jordslagna lukten har kommit efter fönsterbytet.
Vad har du för fönster?

Vi har PVC-fönster med profiler från Schüco och dessa har dels ett vanligt ventilations-läge (fönstret vinklas innåt) och ett mikro-ventilationsläge, man sätter helt enkelt handtaget mot klockan 2 eller 10 (beroende på om det är höger eller vänsterhängt), 45 grader vinklat uppåt, då är fönstret låst, men det glappar några mm och släpper in luft, vi använder detta läge på flera fönster ofta och det fungerar utmärkt istället för tillluftventiler.
 
Gör hur ni vill... Det är ett risktagande som är baserat på er genetiska disposition. Ett andetag kan räcka för vissa, andra kan andas in större mängder.
 
Redigerat:
Tack för tips. Mina fönster kommer från Nordiska Fönster i Ängelholm. Jag har åtminstone ett "vanligt" ventilationsläge. Ska kolla om det även finns ett "mikro". Fast i vilket fall är jag lite tveksam till att ha dem öppna då det inte är vår permanentbostad.

En avfuktare kunde nog vara något.Frågan är då om en sådan skulle placeras i källare eller på "första" plan? Finns det avfuktare som inte regelbundet måste tömmas? Då vi inte är där så ofta.
 
sepani skrev:
Finns det avfuktare som inte regelbundet måste tömmas? Då vi inte är där så ofta.
Det finns modeller som du kan koppla på avloppet (d.v.s. de tömmer sig själva)
 
nu kostar ju elen ca 1,50/kWh ,men solcellen ger nog ingen värme alls.
 
Ventilations Bosse skrev:
nu kostar ju elen ca 1,50/kWh ,men solcellen ger nog ingen värme alls.
Ok, vad baserar du det på och vad menar du med "ingen värme alls"?

Självklart förstår jag att man inte värmer upp ett hus med solceller. Det jag är ute efter är att få en luftväxling utan några värmeförluster och detta verkar ju en sådan här anläggning klara.

I mitt garage torde den även höja temperaturen någon grad?

Ang. elen utgick jag från mitt bundna pris och det låg på ca. 1kr
 
elpriset inkluderar ju inte nätavgiften?..försök gärna, jag har ju bara smådelar av all information on ditt
objekt,
 
Vad skall jag försöka?

När det gäller elpriset kan vi släppa den diskussionen. Ju dyrare elpris, desto mindre talar för en luftavfuktare som man ansluter till elnätet.

Sedan om det är 1kr eller 1,50 spelar ingen roll för denna "sido-diskussion" (som handlade om solvärmeanläggningar, inte dagspriset på el).
 
Redigerat:
sepani skrev:
Tack för tips. Mina fönster kommer från Nordiska Fönster i Ängelholm. Jag har åtminstone ett "vanligt" ventilationsläge. Ska kolla om det även finns ett "mikro". Fast i vilket fall är jag lite tveksam till att ha dem öppna då det inte är vår permanentbostad.

En avfuktare kunde nog vara något.Frågan är då om en sådan skulle placeras i källare eller på "första" plan? Finns det avfuktare som inte regelbundet måste tömmas? Då vi inte är där så ofta.
Du kan ha en avfuktare i källaren och dra rör/slang för den torra luften och ja det finns avfuktare som du inte behöver tömma eller kontrollera mer än 1gång om året tex avfuktare från Munters.
Här kan du förkovra dig ang avfuktning.

http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/ath/ath.pdf
 
försök gärna dina egna ideer,men även de billiga avfuktarna går bra att ansluta till avlopped så man inte behöver tömma dem.
 
Utifrån mitt tidigare förslag på t.ex. Solarventi eller liknande så kanske jag ska göra ett förtydligande.
Störst nytta har man under den tid som fritidshuset inte nyttjas då den vid soliga dagar sköter ventilationen och även tillför viss värme. VentilationsBosse; Det är inte själva solcellerna som avger värmen utan driver fläkten och avgörande för hur mycket värme den ger är själva storleken på det som absorberar solvärmen, dess placering på huset och även geografiskt hur mycket soltimmer man har på platsen.
Så den stora nyttan för vår del är att vi har betydligt fräschare luft inomhus när vi kommer till fritidshuset och det känns inte alls instängt längre.
Hade tidigare tankarna att sätta in en liten Munters sorptionsavfuktare men det blev en test med solvärmare och det räckte för vårt behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.