Vi har ett gammalt magasin (i förhållandevis gott skick) som står på stenplint ca 0,5 meter över marken. Det har enkelt plankgolv och väggarna är också det av plank. Övervåning finns med bred trappa upp, men vi ska dela av magasinet med väggar så trappan hamnar utanför den del vi ska isolera och göra hundhus av. Innerväggarna är delvis klädda med ett lager liggande plank (halvvägs upp på väggen) nästan hela vägen runt och utrymmet har fönsterluckor utan glas just nu ... men vi ska alltså isolera rubbet och vill kunna hålla ca 17-20 grader året runt där inne (några mil norr om Göteborg) - hur går vi tillväga på bästa, enklaste och billigaste sätt?

Min tanke (som ren oerfaren hobbysnickare) är att vi ska isolera golvet med vindpapp, cellplast (frigolit) och golvspånskivor. Givetvis ska där också finnas reglar över de ca 50 kvadraten vi ska göra iordning.

Fönstren (som nu är fönsterluckor endast) ska vi förmodligen ta dit en glasmästare som får ordna (gluggarna är ca 30x50cm) men jag har även en tanke om att man kanske kan köpa begagnade rutor på blocket och modifiera(?) för isättning.

Väggarna har jag såklart också funderat på - men den "panel" som sitter där kanske måste rivas ner först? Om inte annat så är det vissa millimetermellanrum mellan plankorna i fasaden så jag misstänker att vi behöver använda plast eller vindpapp, regla upp och isolera och sen på med playwoodskivor utanpå det? Eller hur går man bäst tillväga?

I det hundhus vi har idag har vi använt OSB-skivor till både golv, väggar och tak och jag är INTE nöjd med det då det är väldigt svårt att hålla rent, så playwood som är blank är att föredra. Det är också vad som kommer att användas till de halvväggar mellan boxarna som ska göras.

Taket har vi tänkt isolera från ovansidan, dvs från övervåningen, eftersom det rimligtvis måste vara det enklaste att göra? "Slänga ut" cellplast, reglar och golvspån bara(?) så man ändå kan utnyttja övervåningen till förvaring.

Nu är ju då frågan ... ventilation? Bästa värmekälla? Hur tjock isolering behövs egentligen? Räcker det med cellplast på 50mm eller är det för tunnt? 70 mm kanske? Hur tjock isolering bör man använda i ytterväggarna och hur kraftiga reglar bör man använda? Givetvis kommer det att finnas hundluckor på huset också där det kan bli kalldrag och det kommer även att sättas in golvbrunnar ... men minst 6 stycken "bestar" i storlek från 50-90 kg kommer alltid att finnas i huset också, så det är aldrig tomt på levande varelser.

Det enda jag byggt i vägg-väg tidigare är väggarna i det hundhus vi har idag - men det var innerväggar mellan boxar bara ... så där behövdes ingen isolering. Fö är jag ganska så ny och borta på vad som krävs och behövs ... please?
 
Vi närmare eftertanke så kanske vi sätter igen de fönsterluckor som finns och sätter in fönster högre upp på väggarna (så vi slipper sätta nät framför dem) i "liggande" modell ... det kan väl inte vara så himla svårt att sätta in eller?
 
Ingen som har några tips att komma med???
 
Med tanke på hur bra aktivitet det verkar vara på det här forumet över lag så är jag högst förvånad att INGEN har några tips & råd att komma med :O man kan ju undra om det beror på att jag inte heller Kalle, Pelle eller liknande utan är kvinna?! Kom igen nu ni som vet och har lite vettiga råd att komma med.

Jag har ingen lust att stå med ett mögelskadat hundhus efter 1 år pga att jag inte lyckats få hjälp ...
 
Skall du isolera och få någon ekonomi i det hela är minst 120 mm i vägg och minst 150 mm i tak och golv.
Sedan hade jag kollat upp hur stall byggs, det borde ge en del ideer, antar att detta magasin är rätt stort.
 
OJ - behövs det verkligen så pass rejält? Stall är tyvärr oftast inte varmisolerade - så det går inte riktigt att jämföra med ... men ja, magasinet är ca 100 kvm i bottenvåningen. Det är dock bara ca 50 av dessa vi ska isolera och använda som hundstall genom att bygga upp en vägg mot den andra halvan av undervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.