Hej,

vi har gjort en del renoveringar i vårt fritidshus och upplever att vi har fått en "jordslagen" lukt som inte funnits där tidigare.

Det som har gjorts är bl a att vinden isolerats och inretts. Det har byggts luftspalter mellan råspont och isolering. Däremot finns det ingen ventilation på gavlarna.

Senare har även samtliga fönster bytts på nedanvåningen. Så här i efterhand kan jag tänka att jag borde ha valt fönster med någon typ av ventialtion men det gjorde jag inte....Jag är annars väldigt nöjd med fönsterbytet, det blev kompositfönster med medelbra isolervärden, MEN upplever faktiskt att den jordslagna lukten har kommit efter fönsterbytet. Sen har det ju nu även varit och är en extremt regning sommar vilket säkert inte gjort saken bättre.Så, nu har vi alltså gjort dessa renoveringar men fått problem med lukt.

Jag tänkte att huset, som i övrigt är gammalt och dåligt isolerat på nedre plan, i vilket fall var så "otätt" att det inte skulle kunna bli något problem. Är väl bara att erkänna att jag sannolikt hade fel där....

Finns det tips på hur jag på ett rimligt kostsamt sätt kan lösa ventilationsfrågan?

hälsningar

Buggaren
 
Går det inte att borra hål i ett par väggar och sätta in vanliga ventiler? Gör det i så fall i sovrum, vardagsrum och inte i badrum och kök där det finns ventilationsutsug...87-392_l.jpg

Den på bilden, finns på Biltema för 90 Kr och du kortar bara röret så det passar med din väggtjocklek
 
På sommaren funkar ventilation väldigt dåligt, vänta tills det blir kallare ute då bör det bli bättre drag. Men man måste ju få in luft någonstans och sedan ska detut någonstans, in- nere ut- uppe
 
Tack, tipset om att sätta in vanliga ventiler verkar bra. Jag har ytterväggar klädda med eternit. Bör det fungera att göra hålen med en hålsåg? rakt igenom "allt" så att säga.
 
Hur har du löst det med frånluften? Det är frånluften som regler om du får in någon luft om du sätter in nya tilluftsventiler.
 
Hej,

jag har dessvärre inte mycket frånluft heller. Jag har naturligtvis en köksfläkt samt ytterligare en ventil i köket samt en pax fläkt på badrummet.

Jag inser att jag bör ordna det på något sätt, sannolikt ta in en firma som fixar någon form av ventilation. Några tips?

Buggaren
 
De kommer garanterat inte att såga i eterniten. Jag har haft hantverkare hemma som backat direkt vid åsynen av asbest. Detta är helt korrekt eftersom det krävs utbildning och skyddsutrustning för att hantera asbest. Men vill du leja bort finns det självklart firmor som gör detta.

Mindre nogräknade hantverkare/firmor kan eventuellt ge sig på eterniten utan att tveka speciellt länge?

Borrar/sågar du själv finns dock inga regler. Däremot krävs sunt förnuft. Skyddskläder och ett "riktigt" andningsskydd är att rekommendera. Det räcker inte med ett munskydd för 30:- enligt min mening. Försvarets skyddsmask duger dock bra, tillsammans med en helkroppsoverall av engångstyp... d^_^b

Man kan med fördel vattna ytan under tiden man sågar, det binder dammet.

För deponin måste du självklart kontakta din återvinningscentral/kommun och kolla hur du skall göra.

Men hur ser fönstren ut? Det kanske går att borra små hål i dem för tilluften?
 
Redigerat:
För att göra något enkelt skulle jag sätta in en "tystgående" PAX som alltid går på lågvarv i badrummet.
I vårt fritidshus har vi en Solarventi som kör in varmare luft när solen lyser på den och framför allt förbättrar klimatet inne vintertid när vi inte använder huset utan det bara går på lågtemp inne.
 
Hm, det låter som om du har lite dålig ventilation,källarlukt tyder på lite för hög fukthalt.
Kanske en avfuktare?.kostar 1200:-
 
AndersS skrev:
I vårt fritidshus har vi en Solarventi som kör in varmare luft när solen lyser på den och framför allt förbättrar klimatet inne vintertid när vi inte använder huset utan det bara går på lågtemp inne.
Intresant. Jag har funderat på att sätta in en sådan i mitt garage (isolerat, men utan värmekälla). Hur mycket betalade du för din och hur många kvadrat är den avsedd för?

Hur hög temperatur klarar den av att hålla i stugan? Jag vet att det beror mycket på omgivande temperatur och antalet soltimmar, men mellan tummen och pekfingret?

Det skulle även vara intressant att ev. koppla in en sådan till källaren. Det utrymmet skulle behöva lite extra tillskott av värme...
 
eviljava skrev:
Intresant. Jag har funderat på att sätta in en sådan i mitt garage (isolerat, men utan värmekälla). Hur mycket betalade du för din och hur många kvadrat är den avsedd för?

Hur hög temperatur klarar den av att hålla i stugan? Jag vet att det beror mycket på omgivande temperatur och antalet soltimmar, men mellan tummen och pekfingret?

Det skulle även vara intressant att ev. koppla in en sådan till källaren. Det utrymmet skulle behöva lite extra tillskott av värme...
Skaffa en kombi avfuktare! Den skapar lite värme, medan den avfuktar.
 
de finns på Jula o Clas Ohlsson för ca 1200:- drar ca 300w och ger det till rummet(allt blir värme.)
sök på avfuktare.Det blir ju lite varmare,men de tål nog inte kallgrader..
 
hm, vatten binder inte alls asbestfibrer,det är en myt.hyr in en billig polack,
 
kamilenski skrev:
Skaffa en kombi avfuktare! Den skapar lite värme, medan den avfuktar.
Jo, avfuktare är ett alternativ. Men det som var intressant var att solcells-alternativet inte drar någon el alls.

En apparat på 300W kostar ju ca 2600:-/år i drift. (365*24*0.3 = 2628 kWh). Givet att en kWh kostar 1 krona och apparaten går dygnet runt.

Naturligtvis kommer den inte att gå dygnet runt. Drifttiden lär väl vara beroende på luftfuktigheten. Men eftersom vi torkar tvätt i tvättstugan varje dag gissar jag att den kommer att jobba ganska mycket.

Ett alternativ som blåser in varmluft gratis borde då kunna räknas hem ganska snabbt såvida inte priset för en sådan anläggning är för högt.

Jag gissar dock på < 15 000:-? AndersS kanske kan berätta om jag gissar helt galet? ;)
 
Ventilations Bosse skrev:
hm, vatten binder inte alls asbestfibrer,det är en myt.hyr in en billig polack,
Paranoia :)

Vatten behöver inte binda det. Tror du får cancer efter den mängden?

En dammask räcker... Annars kan man borra under en större plastsäck som man tejpar fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.