Hej!

Jag har idag pelletspanna i källaren och 3x500l acktackar, varav den första har 200l VVB i sig, de andra 2 kan jag stänga av med kulventiler. Funkar bra, använder normalt bara första tanken.

Nu skall jag bygga garage med pannrum och en vedpanna 25m från huset. Planerar 4-5m3 acktank (+ eget öppet exp.kärl) i garaget.

Tänkte lägga aquawarm kulvertrör mellan pannrummen (30m).
Vilken sort och diameter skall jag lägga?
Funderar på att lägga ett 22mm extraisolerad enkelrör (stigare) och ett 22+15mm dubbelrör (retur + kv till garaget)

Jag tänkte att detta sätt blir det mer isolering runt det varmaste röret (stigaren), då denna får vara ensam i sina 128mm. Dock kommer väl kallvattnet bli uppvärmt av returen så att man får spola några deciliter innan det blir kallt, men det får ju inte plats så mycket i ett 30m långt 13mm (invändig diameter) rör (4 dl?). Räknar heller inte med att förbruka stora mängder kallvatten i garaget...

Lägger nog också ned ett avloppsrör tänker jag för framtida möjligheter.

Har idag laddomat brännarstyrning 33p på pannan i huset som startar pelletsbrännaren om övre tanktermostat kallar på värme, och stannar när nedre tanktermostat slår ifrån.
Jag tänkte sätta ny tanktermostat på stora tanken i garaget, så att om det är över en viss temp där så startar brännarstyningen en cirkpump som laddar slavtanken (med 90gr från tanktopp i stora tanken i garaget) istället för att starta pelletsbrännaren. Om stora tanken inte är varm nog startar pelletsbrännaren som vanligt.

Några synpunkter på upplägget? Kommer det funka som tänkt? Borde jag göra nåt annorlunda?
Tänker alltså fortsätta göra vv i slavtanken i källaren.

Mvh Jonas

PS. Ställde frågan tidigare i annan tråd, men kom fram till att det nog är bättre att lyfta ut den till en egen. DS.
 
Hej Alla duktiga värmemänniskor!

Ingen som har synpunkter?

Jag har tittat på maxiterm som alternativ eftersom de kan användas upp till 90 grader, och så vitt jag kan se så verkar inte förlusterna vara större än aquawarms trots att ytterdiametern är mindre (=mindre isolering) och priset lägre...
Dessutom kan man ju då få kulverten i ett stycke och behöver inte skarva.

Maxitherm: http://www.maxitherm.se/uppladdat/pdf/PEX-katalog2011.pdf
Aquawarm: http://www.aquawarm.com/dokument/sortimentlista.pdf

Nån som vet hur stora rör man optimalt skall ha? Snabbare laddning av husets tank = minde tid att få förluster på, men samtidigt mer vatten som blir stående att kallna i kulverten=förluster.

Bättre med 2 enkelrör än ett dubbelrör?

Tippar huset behöver ca 200kwh per dygn när det är som kallast ute. Om jag har kan fylla husets acktank med 380l 90gr-vatten åt gången (500 l - 120 vvbered) och släppa ner tanken till i snitt 40 gr retur så fyller jag med 23 kWh åt gången. Det betyder 9 fyllningar per dygn. Eller tänker jag fel?:S
Hur mycket hinner det stillastående vattnet i kulverten svalna på t.ex. 2 h?

Kanske man kan ha kallvattnet oisolerat i PEM-slang nederst i diket under kulvertrören?
(tänker lägga 60cm bredd 10cm tjocka markisoleringsplattor över kulverten, som för övrigt planeras göras ca 1,3m djup.)

Sorry, många frågor på en gång :)

mvh Jonas
 
Ingen?
 
Dubbelrör och PEM under som du skriver. 25-kulvert räcker långt. Lite större tank i huset hade ju inte skadat.

Edit: Ser att du har fler tankar så ladda allihop så blir det inte så många laddningar
 
Redigerat:
Hej Matss!
Hjärtligt tack för inputen, Vad tror du om PEX kontra Cu kulvert då? (Maxitherm vs Aquawarm)
Vid närmare kontroll verkar meterpriset vara likartat (ca 215 kr/m), så den aspekten faller bort...

mvh Jonas
 
Då bör koppar vara att föredra
 
var har du begärt pris?
 
sanamon skrev:
Hej Matss!
Hjärtligt tack för inputen, Vad tror du om PEX kontra Cu kulvert då? (Maxitherm vs Aquawarm)
Vid närmare kontroll verkar meterpriset vara likartat (ca 215 kr/m), så den aspekten faller bort...

mvh Jonas
Jag tror att aquawarm har en sämre isolering än maxitherm. Kolla också upp maxitherms kopparkulvert med PUR isolering.

Tänk på att kulverten är jobbig att byta, samt står för en betydande del av systemets förluster, så kolla detta noga...

Mvh Gordon
 
lillie skrev:
var har du begärt pris?
Hej!
Maxitherm, www.billigtvvs.se
Aquatherm från producenten (har egen firma)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.