Ska lägga klinker inhallen där jag nu har genomgående parkett. Behöver således såga ett snitt i parketten för att kunna ta bort parketten i hallen. Vad kan man ha för verktyg till detta? Bra om sågdjup går att ställa in så att jag inte såga ner i plattorna under parketten. Viktigt också att det blir rakt.
 
Bosch PMF180 och en stadig hand :). Du kommer antagligen att behöva lägga en list/tröskel över övergången ändå så jag tror inte det behöver bli ett perfekt snitt.
 
Tack, multifunktionsverktyg är ju perfekt. Självklart blir det en list :)
 
Jag körde med vinkelslip.
 
I parkett? En sänksåg skulle ju vara det bästa men står ingen sån och väntar i garaget så kan man ju mycket väl ta en multitool.
 
Hyr en sänksåg för en hundring eller två då på närmsta uthyrningsställe... det är det enda rätta...
 
Har provat både multitool och sänksåg. Troligen har man ingen sänksåg på hyllan, men de går att hyra billigt. Dessutom sabbade jag två klingor på multitoolen, och de var dyrarare än maskinen i sig...
 
Multiverktyget bara bränner i träet och det slits sågblad och tar en himla tid att jobba genom så pass mycket material samtidigt som risken att det ska börja brinna finns... ;)
 
Tack för alla svar
 
Man behöver inte äga eller hyra en sänksåg. Har du en vanlig cirkelsåg ställer du bara klingan lite djupare än golvtjockleken och sedan något grövre anhåll att köra emot, du kan fästa "anhållet" mot golvet med dubbelhäftande tejp. Om du sedan har väggar så måste du ändå använda någon form av multimaskin för varken sänk eller cirkelsåg tar hela stycket om väggarna tar emot. Det går även att ta den sista biten genom lite nötande med handsåg eller hugga med stämjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.