Hej,

Vid ett mindre ingrepp av hantverkare var man tvungen att ta bort ett par kakelplattor på badrumsväggen. Då upptäckte de att fuktspärrar / tätskikt helt saknas i väggen och kakelplattorna är montertade direkt på gipset. Vi köpte huset för ett par månader sedan och badrummet är renoverat 2005.

Standard besiktning är gjord i samband med köpet, dock ingen jordabalksbesiktning. I besiktningsprotokoll står:

.."Badrummet är enligt uppgift renoverat 2005. Enligt uppgift finns det fuktspärr bakom kakelplattor på väggar och tätskikt under golvklinker"

.."äldre golvbrunn av plast har ej bytts ut i samband med renoveringen vilket kan innebära inskränkningar i hemförsäkringens omfattning."

"På grund av putskant i golvvbrunnen går det ej att okulärt konstatera förekomst av golvbrunnsmanchett i golvbrunnen".

Vi måste riva ut hela badrummet vilket kommer kosta oss ca 100 - 150 000 kr.

Vi var övertygade om att badrummet hade tätskikt och fuktspärr eftersom säljaren uppgett detta till besiktningsmannen.

Vi hittade även elfel, avsaknad av jordfelsbrytare till golvärme. Men det åtgärdar vi utan problem.

Nu är frågan om och hur jag kan gå vidare med detta?
Kontakta en jurist / försäkringsbolaget / oberoende besiktningsman?
 
Svårt att säga. Men den icke bytta golvbrunnen var en varningssignal att renoveringen inte är korrekt utförd, finns risk att dte anses att ni borde gjort en fördjupad besiktning iom. det felet.

Även att det saknades jordfelsbrytare till golvvärmen är en signal att renoveringen inte är gjord av fackman (kriminellt med elefelet), även det kan innebära att ni borde misstänkt att resten också var felaktigt.
 
Jordfelsbrytaren visste vi inte att det var krav på, det upptäckte elektrikern som ska göra lite andra jobb hos oss. Men det är ju ingen ursäkt för vår del.

Det jag reagerar på är "..enligt uppgift ska fuktspärr och tätskikt finnas". Vilket är uppgifter som besiktningsmannen fått från säljaren.

Har haft mycket småfel, som besiktningsman klassat som dolda, men då åtgärderna inte kostat så mycket har jag tagit det och inte bråkat. Men nu är "måttet rågat".

Vi litade ju på säljarens uppgifter att fuktspärrar skulle finnas. Vad är korrekt nästa steg för en riktig bedömning?
 
Dokumentera noga med kamera när ni river i badrummet! Kontakta säljaren och skicka över de bevis ni har på att badrummet saknar tätskikt. Jag skulle rekommendera er att i första hand försöka komma överens med säljaren om en ersättning. Den juridiska vägen är en lång väg att gå. Har säljaren en dolda-fel-försäkring så KAN detta hjälpa, lite beroende på omständigheterna.
 
Vad är bäst att sköta kontakten med säljaren själv eller låta en jurist sköta kontakten?
 
Det beror helt på säljaren, men jag skulle prova först med att ta personlig kontakt med säljaren och försöka hitta en lösning tillsammans.
 
Jag har inte haft kontakt med någon besiktningman ännu. Än så länge är det bara hantverkarna som sett det - "ähum.. Vet du att du saknat fuktspärr bakom kaklet?".

Vart hittar man en besiktningsman i stockholm?
Vill att allt blir rätt dokumenterat.
 
Jag rekommenderar att man börjar själv, för en jurist kostar pengar för bägge parter och ger inte mycket över att komma överens om sedan juristerna tagit sitt. (Tar du in en jurist gör din motpart med stor sannolikhet detsamma).

Ett sex år gammalt badrum kan också ha betydande åldersavdrag, 30-40%. Om det dessutom inte finns några skador på det efter sex år så är det kanske lite överilat att riva ut allt. Frågan än om kakelplatterivarna verkligen har rätt i sina antaganden om att fuktspärr saknas, det borde finnas rätt omfattande skador då efter sex år. Har de däremot rivit kakelplattor är det svårt att återställa fuktspärren med godkänt resultat.
 
Hantverkarna var tvugna att ta bort kakelplattor i fönstersmygen för att kunna montera ett nytt fönster. De tog dit en kakel kille för att kakla smygen igen, det var kakelkillen som såg att plattorna var lagda direkt på gipset.

Enda "skadan" man märker av efter 6 år är att det luktar instängt/lite unket efter att man dushat. Och att handukarna luktar surt när de hängt och torkat därinne efter duschen. Har förknippat det med bristfällig ventilation. (Saknar springor vid dörren men det sitter en fläkt i badrummet som man startar manuellt) samt en mindre spricka som löper i en av fogarna mellan klinkerplattorna.

Det är ingen "dusch", utan ett bubbelkar med duschslang, så det kommer inte så mycket vatten på golvet.

Det luktar inte mögel och man ser inga fuktskador på nedervåningens innertak.
 
Att det saknas korrekt fuktspärr i fönstersmygen behöver ju inte betyda att det saknas överallt.

Se om det finns några andra ställen där det kan gå att se något utan att plocka bort plattor. Om det finns någon kopplingsdosa med lock så kan det vara det enklaste stället att kolla, annars kanske där termostaten till golvet sitter eller vid strömbrytaren till belysningen. Om det där någonstans är så att kaklet inte riktigt täcker hålet så kan man se skivan och bedömma om dte finns tätskikt.

Om det bara är i fönstersmygen det saknas så skulle jag inte vara så orolig för det, ev. kan man då plocka bort alla plattorna i smygen och lägga fuktspärr, men det är snudd på overkill.

Det faktume att den som renoverat uppenabarligen saknat grundläggande kunskaper (golvbrunnen, jordfelsbrytaren) är mer oroande.

Om ni inte redan fått jordfelsbytare installerad så vill jag föreslå att ni kopplar bort golvvärmen tills det är åtgärdat, den är direkt livsfarlig i nuvarande skick. Finns det eluttag också i badrummet så gäller det även dem.
 
Det vore nog också bra om du åtgärdar ventiaationen snarast, om den är dålig ökar fuktbelastningen på väggar och golv, och därmed risken att en bristfällig fuktspärr orsakar skador. De iaktagelser du nämner om lukt och handdukar beror som du misstänker troligen på bristande ventilation, inte på fel i fuktspärren.
 
Hur ser fuktspärren ut?
Jag har plockat bort eluttaget.

Så har ser det ut:
(Vart för dåligt med mobilkameran så jag får försöka beskriva målande! :)

Vid kanten på eldosan ser man gipsskivan, den ser likadan ut som i alla andra rum. Dvs inte grå som dagens gipskivor utan mer "trä färgad".
(Har synliga gipsskivor under trappen och denna ser likadan ut)

Det kanske är 3-4 mm synligt gips.
Sedan ser det ut som ett nytt lager kommer, man ser bara ett par mm av det. Men det ser ut som gråpapp/plast/bruk.

Men jag tror inte att det är bruket som man fästat kakelplattorna med, då man kan se bakom kakelplattorna vid dosan och det bruket ser vitt ut.
Och det vita bruket är smetat på det grå lagret.

Fick loss en liiten liiten bit av det grå. I ena hörnet av den lilla biten var den semi-transparant, och andra delen mörkare. Det sitter på gipspappen och krasar lite när man pressar ihop det.

Kan det vara fuktspärren?


Ang elen så använde vi aldrig golvvärmen (varm sommar) och det stängdes av direkt i samband med att elektrikern var här. (Ruggigt seriös elektriker, han vägrade åka från huset innan han fått "klippa" strömmen till badrummet, med tanke på risken sa han).
 
sthlmsmummel skrev:
Vart hittar man en besiktningsman i stockholm?
Vill att allt blir rätt dokumenterat.
Ring Densia. De är den mest grundliga besiktningsfirma jag känner till och de har generellt sett fått goda omdömen här.
 
Tycker det låter som att det är nåt mer än kakelbruk bakom kaklet, alltså kan det vara tätskikt där... Sist jag såg tätskikt hade det en grå/blå yta, lite som hårt gummi, men ändå lite mjukt på nå sätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.