Jag vill ha hjälp med igengjutning av golvet/bjälklaget, hur gör man? Vilka produkter väljer man? Vad har ni provat och (miss?)lyckats med?

Huset är konstruerat med ett filigranbjälklag av betong c:a 5 cm. tjocka med balkar (de tre på bilden). Dessa element är källartaket. Badrummet är alltså på entréplan. Jag har bilat ur de två betongkakorna som fanns och kvar är balkarna och valvet fyllt med 20 cm stenkross/sand/tegelstensbitar m.m. se bifogad bild. Eftersom jag skall ha golvvärme så vill jag isolera litegrand för att slippa takvärme i källaren :D.

Några alternativ som ser det är eps-betong+flytspackel, xps+grovavjämning+flytspackel eller xps+flytspackel. Om jag tar eps-betong direkt på fyllnaden i bjälklaget för att gjuta till plushöjd -50mm så undrar jag om det kan bli problem med "bom"-gjutning eftersom man krafsat lite i fyllnadsmassorna under bilningsövningarna och inte kan svära på att det är hållfast nog. Dessutom vill man ju att eps:en skall hugga tag i underlaget som per definition inte är dammfritt och är svår att få primer på. Om jag tar alternativet med xps så får man ungeför liknande problem fast med att frigoliten kanske sviktar på nån del av golvet. Man vill ju helst slippa gräva ur allt för att fylla i men nåt annat. 300 mm isolering verkar lite overkill. Speciellt med tre kraftiga köldbryggor. Måttet från överkant balk till färdigt golv är ungefär 100 mm. Kan ni hjälpa en rådvill?

DSCN1809.jpg
 
Iofs spelar det ju inte så stor roll om man ändå värmer källaren, jag isolerade inte alls badrumsgolvet i bostadsvåningen.
Men som svar på frågan skulle jag säga EPS, det använde jag i källaren och det underlaget var sämre än ditt men så vitt jag kunde se (lejde bort gjutningen, tyvärr) var EPS-bruket så pass löst att det fyllde upp hålrum och ojämnheter utan problem. Jag har i vart fall inte märkt av nån svikt i golvet och det är 3 år sen vi gjorde badrummet nu.
 
Jag slarvade ganska mycket med isoleringen i golvet i badrummet som jag gjorde i vårt gamla hus.
Det blev bara 70 mm under golvspånskivan och den ligger inte emot helt heller.
Jag flytspacklade inte in mina golvvärmeslingor heller så det är lite si o så med fördelningen av värmen.
Iom att vi lade klinker också så är känslan att golvet inte blir riktigt varmt. Det känns om man lägger handduken på golvet att det är varmt under där men det verkar som om klinkern släpper bort värmen från ytan och därmed försvinner den sköna känsla som jag var ute efter.

Vad menar jag med detta då? Jo isolera under golvvärmeplattan. Takvärme i källaren låter exklusivt men onödigt. Speciellt om du nu inte skulle få tillräckligt med värme för att få golvvärme där du vill ha den.
Jag skulle försöka få dit någon frigolitbit för att hålla kvar den mesta värmen ovanför. Det behövs förmodligen inte mycket. Du kanske kan skrapa bort 3-4 cm imellan varje balk. Fyll på med lite finare material igen för att få en slät botten att sedan lägga 2-3 cm frigolit ovanpå? Om du sedan hade tänkt dig att gjuta en ca 5 cm tjock platta därinne så är ju den så pass liten area och därför väldigt styv så du kommer inte få några problem med att det gungar om du har kontakt med dina golvbjälkar.
Jag skulle också tro att du kommer att få en utjämnande effekt av värmen i betongplattan

//Anders
 
EPS cement 8-10 cm och sen en kaka a 4-5cm med flytspackel och armering skulle jag köra på och du kan förmodligen parkera din bil där utan att det sviktar ;)

(EPS är fenomenal och enkel att lägga)
 
Tvivlar på att Lindhults problem beror på isoleringen, jag har ingen isolering alls i vare sej hall, kök lr badrum och har klinker i alla rummen utan några problem alls, värmen sprider sej i hela golvet och rummen blir tillräckligt varma. Slangen ligger i en flytspackelkaka. Ligger slangen i spånskiva borde Du kanske haft spridningsplåtar? lr så har Du för klen slang så värmen blir otillräcklig av den orsaken kanske?

Eftersom jag värmer källaren spelar svinnet i sej ingen roll som jag ser det bara rummen i bostadsdelen får den värme jag vill ha men rent ekonomiskt är det nog bättre att isolera så man får behålla värmen i det rum som slangen ligger i antar jag.
 
Tack för tipsen. Det lutar åt att gjuta kaka med eps-Betong. Enligt weber:s support så skulle det funka. Lite knepigt att de alltid skriver:"underlaget skall vara dammfritt, torrt" etc. Man kan väl tänka sig att jag har typritning 2 på Finjas Råd vid eps-betonggjutning (länk). Enda abret är de där 3 dygnen. Men man kanske kan dra på ett lager av Ardex handspackel ifall man inte får till timingen med plattsättaren som jag inte kontrakterat ännu (om nån nu har tid och lust :x) så man kan trava på golvet efteråt. Dessutom kommer jag nog att ha primer på krosset och balkarna. Håll tummarna nu...
 
Jag hade ungefär samma underlag som du i en hall jag nyss ordnade upp. I mitt fall hade jag stenull mellan balkarna men jag skottade ur allt sådant så det var rent ner till nederkanterna på balkarna. Då det inte riktigt var helt plant så satte jag då 100mm EPS som jag tryckte ner i ett lager EPSCement så det vart helt stummt mot underlaget. Anledningen var både att jag tyckte cellplasten sviktade lite pga ojämnheterna och sedan hade jag några säckar över som tog plats. Minns inte riktigt nu om det var 70 eller 100mm EPS till och sedan var jag 10mm över överkant av balkarna och då fyllde jag igen med med EPSCement där med. Sedan 50-70mm EPS över hela utan. Så ser man till isoleringen är det ungefär 250mm mellan balkarna och 50-70mm över balkarna till kakan.

När jag gjöt valde jag att gjuta med en slipsats från Bauhaus egentligen bara pga att den är riktigt billig och sedan att man kan gå vidare med övre lager och plattsättning fort (Combimix 700 grovavjämning). Kakan gjorde jag 60mm och armerade med 6150-nät. Armerade 10mm från nederkant av kakan och najade 17mm slang i överkant av armeringen på cc-200. Stabilt som attans nu måste jag säga men jag fogade för någon dag sedan så än så länge har jag mest stått och arbetat på ytan.
 
Använd EPS, ta den pumpbara (blå säck) och blanda i en stor tunna 100l minst.
De 3 dygnen behöver du inte oroa dig för! efter ca ett dygn lägger du ut plast på golvet då kan det stå många dagar kanske månader...
Har pratat med EPScement om det här och lägger man plast är det ok att det står

Enda nackdelen med EPS som jag ser det är att det är svårt att få fast ev. elvärme slinga, då det inte "går" att prima EPSn
 
Jag har för mig att man kan gjuta EPS-kakan "flytande" enligt beskrivningen, tex om man gjuter på trä. Alltså klä underlaget i plast innan gjutning. Det borde alltså inte vara några problem att den inte fäster så bra i underlaget. Jag gjöt nyss nytt golv i min hall. Underlaget var betongvalv med källare under. Det blev ca 6-7 cm eps och sedan 30mm fiberarmerat flytspackel med ingjuten slang för golvvärme. Har inte lagt klinker eller startat golvvärmen ännu, men det verkar stabilt tycker jag. Instämmer att EPS är finfint att arbeta med :)
 
Gjuter man inte med vidhäftning är det väl i stort sätt bara på dränerande massor du inte ska köra plast under. Läs byggbeskrivningen så ser du vad som gäller för ditt underlag. Att inte få vidhäftning är inget problem, däremot vill du inte ha fickor av luft som ändrar bärigheten på din gjutna kaka av EPSCement när den brunnit.

Att bara dra av EPSCement tycker jag ger en för porös yta för att senare få fast golvvärmeslang på ett bra sätt, likaså om du blandar den för torr. Rätt mängd vatten och att platta till den färdiga ytan med lämpligt redskap har gett bra resultat. Och som tidigare sagt en STOR hink. Inte roligt att köra för liten hink och sedan börja jaga kulor som far runt. Nuförtiden finns även dammreducerad EPSCement att köpa på säck som minskar eländet
 
Jag använde kabelklammer i plast för att hålla fast golvvärmeslangen tillsammans med wirsbos plasthållare för slang.
För att fästa i EPScementen använde jag skruv 5x50mm dvs riktigt grovt. Det fastnade tillräckligt bra.

Med ett armeringsnät, kan man fästa golvvärmeslangen med buntband i nätet.
 
Kan man blanda cement och leca+vatten i en slamma dagen före för att dammbinda böset litegrand? Vilka proportioner bör man då ha isåfall?
 
Finja har på sin hemsida hur du blandar flytspackel och leca, men detta är ju oftast för att bygga höjd och inte för att binda damm. Om du siktar på EPSCement så behöver du som sagt inte gjuta med vidhäftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.