Jag är väldigt nöjd över våra inbyggda eluttag. Eluttag är fula enligt mig och vi ville inte ha en list under överskåpen för att täcka arematurer och uttag. Istället för dyra pop-up uttag så byggde vi in dem. Vi valde uttag där ramen bara bygger ett par mm och så lät vi snickaren helt enkelt bygga en liten låda runt uttaget i skåpet.
I avslutningsskåpet (sista skåpet på arbetsbänken) gjorde vi lika. Fast där satte vi eluttaget högst upp på undersskåpet så att de delvis skyms av överhänget på bänkskivan. Perfekt för tex brödrosten.

Vi har även byggt in eluttag i bakstycket på öppna hyllor för att ha radio och en fast telefon (japp, så gammalmodia är vi!) på hyllor i köket. Uttagen skyms av prylarna. Eluttag längs ned mot bänken för saker som alltid är ipluggade tex kaffebryggare..

Är mycket nöjd med min induktionshäll. Vattenkokaren är nu ett museeförmål.

Ugn. Av ekonomiska själv valde vi bort ungn/mikro kombo samt ångung.
Men jag är mycket nöjd med inbyggd termometer i ugnen (och kolla volymen på inbyggdnadsugnar vissa är jättesmå andra lika stora som en vanlig till en fristående 60 spis). Varmluft är ett måste! Herregud hur klarade jag mig utan det innan?
 
En sak jag är nöjd över är belysningen under överskåpen. Vi tog dit elektriker innan köket monterades och drog el så att vi kan tända och släcka m.h.a. strömbrytaren på väggen.

På så sätt slipper man leta en liten strömbrytarknapp som sitter monterad i närheten av armaturen under köksskåpen. Så hade vi tidigare och det var inte optimalt.

Sedan lät vi fräsa in kablarna i stommarna samt att vi fräste ut utrymme för led-spottarna. Ni ligger de nästan slickade jämns med undersidan av skåpen (d.v.s. nästan osynliga). Kablarna och spottarna syns m.a.o. varken utifrån skåpen eller inne i skåpen.
 
Klockan skrev:
Jag är väldigt nöjd över våra inbyggda eluttag. Eluttag är fula enligt mig och vi ville inte ha en list under överskåpen för att täcka arematurer och uttag. Istället för dyra pop-up uttag så byggde vi in dem. Vi valde uttag där ramen bara bygger ett par mm och så lät vi snickaren helt enkelt bygga en liten låda runt uttaget i skåpet.
I avslutningsskåpet (sista skåpet på arbetsbänken) gjorde vi lika. Fast där satte vi eluttaget högst upp på undersskåpet så att de delvis skyms av överhänget på bänkskivan. Perfekt för tex brödrosten.
Eluttag på sidan av underskåp ska man inte ha om man vill ha ett säkert hem för barn. Det är mycket frestande och lätt för en telning att dra i sladden som hänger ut och få den inkopplade apparaten på sig med en ev bränn- eller skärskada som resultat.

Vill med mitt inlägg alltså varna för denna lösning.
 
Hejduk..tig skrev:
Eluttag på sidan av underskåp ska man inte ha om man vill ha ett säkert hem för barn. Det är mycket frestande och lätt för en telning att dra i sladden som hänger ut och få den inkopplade apparaten på sig med en ev bränn- eller skärskada som resultat.

Vill med mitt inlägg alltså varna för denna lösning.
Bra synpunkt. Så långt tänkte inte jag när jag byggde om köket.
 
frean98 skrev:
Ganska lowtech: [länk]
En sån ska jag beställa, jisses vad smart!! Tack för tipset.

Helene
 
En annan sak vi gjorde när vi byggde om köket var att spara det gamla kylskåpet i källaren för att kopplas in när det behövs - tex inför gårdagens kräftskiva. Perfekt att ha möjligheten att förvara mat och dricka de gånger man ska ha större kalas utan att behöva leka 3D tetris i det "vanliga" kylskåpet. Så om ni bor i hus och har gott om utrymme - spar kylen istället för att få några 100-lappar för den på Blocket!

Kanske lite utanför ämnet - men som sagt, jag är väldigt nöjd med vårt beslut :=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.