Hej! har en jobbarkompis som kommit i taskigt läge p.g.a
brutet kontrakt från köpare efter "besiktningsprotokoll"
Han sitter själv med ett påskrivet köpekontrakt med snar inflyttning och osåld kåk...
Nåväl,har själv sett "besiktningsprotokollet och tycker det verkar...lite konstigt!
Mannen som besiktade var en bekant till köparen och gick runt och kikade lite,med vare sig
fuktmätare eller annan utrustning!
Det jag (jobbarkompisen egentligen) vill veta om vi är ensamma om att tycka
det är lite tunn anledning att bryta ett påskrivet kontrakt p.g.a följande "bes.protokoll"?
Vill ha er kunnigas åsikter

Min kommentar:
Följande kommentarer om en del punkter:
Huset byggt 1956 sen ombyggt i etapper av tidigare ägare,boyta 64kvm

1. badrummet ombyggt -03 behövdes inga intyg på den tiden vad jag vet.kom -05?
2. aldrig hört talas om när det gäller en gammal kåk! (är själv elektriker)
5.kollegan har ägt huset i tre år och det har ALDRIG frusit!!
6. Kollegan har givetvis skrivit det han har förbrukat och inget annat och visst eldar han ibland men inte extremt,var besiktningsmannen fått sin siffra ifrån vette gudarna!
Min jobbarkompis har inte gjort några ombyggnader själv,han har mer eller mindre bara bott där!

MVH(Jonas



Protokoll:
Hej,
Följande synpunkter finns:
Saknas- (se tidigare mail med frågor om intyg och dokument)
1.Våtrumsintyg
2.Elinstallationsintyg
3.Skorsten konstruktion
4.Tilläggsisolering
5.Vatten: har varit sommarvatten, har ny ledning upprättats? Det har frusit för 2 år sedan
6.Elförbrukning missvisande, angivet uppvärmningskostnad 19000:- ( 11000 kwh) är under förutsättning att man eldar mycket. Annars ca 25000 kwh
7.Trekammarbrunn samfällighet Servitut? Miljö och hälsa kräver det.
8.Energideklaration saknas
Källaren-
9.Golvbrunn saknas- Åtgärd: gå igenom yttervägg, bila upp golv då rör sitter högre på vägg
10.Golv lutar från ingång in mot utrymmet. Risk för vatten vid mycket regn/nederbörd
11.Ingen isolering i golv, klinker direkt på platta. Går inte att isolera i efterhand
12.Ej färdigrenoverat i tak och väggar i pannrum
13.Varmvattenberedare liten, begränsad varmvattenmängd
14.Ytterväggar oisolerade, bara betongsockel
15.Fukt på väggarna och avfuktare som går hela tiden
16.Isolering golv i torpargrund för lite
17.Ventilation i torpargrund för lite
Taket-
18.Takbjälklaget på krypvind dåligt
19.Endast sågspån som isolering, räcker inte
20.Endast två små ventiler för ventilation och luftning, ej godkänt
21.Ingen lucka i ena änden av krypvind, svårt att kravla fram i sågspån till skorsten och ventilationsrör, ej godkänt
22.Skorsten läcker mellan rör ner i vardagsrum när det regnar. ingen kupa över skorsten utvändigt
Inne i huset-
23.Dåligt med ventilation, endast en i kök och en i badrum
24.Ventilationsrör uppe på vind för köksfläkt och toalett går ihop? Ej rensningsbar, ej godkänt
25.Tilläggsisolering väggar-hur mycket? En del sågspån kvar? Underlag saknas
26.Jordfelsbrytare samma till kyl/frys som övrigt, viktigt att separera
27.Tak i vardagsrum hänger ner, varför?
Dränering-
28.ledningar som kommer utifrån, från baksidan ligger för högt på vägg. Ingen information om under det, vid marknivå
ledning fram till brunn?
 
Protokollet är inte speciellt intressant, utan det viktiga är hur köpekontraktet är utformat. I det anges under vilka förutsättningar köpet kan hävas. Vad säger kontraktet?
 
Är mäklare inblandad? Vad säger h*n?
 
Har de en öppen besiktningsklausul så är det i princip öppet köp. Alltså ett utsatt läge för säljaren att åka på prutande eller avhopp.

Är avtalet skrivet utan klausul är det dock helt annorlunda. Gällande protokollet så är allting en tolkningsfråga men kan absolut avskräcka vissa köpare. Just dessa köpare kanske inte hade någon koll så de blir avskräckta av lite fel, vilket är deras rättighet
 
Kunglolle har helt rätt, och det är väl bara att bita i det sura äpplet för säljaren.

Det man kan göra för att skydda sig från en del sådant här är att dels skriva i besiktningsklausulen att besiktning skall ske av auktoriserad besiktningsman, dels att göra en säljarbesiktning så att det finns svart på vitt vilka fel man anser finns när man skriver kontraktet, och då inte gärna kan komma och göra gällande att de felen är grund för att bryta kontraktet.
 
Om man har en besiktningsklausul kan man i princip hoppa av pga repor i parketten om jag förstått det rätt. Enl. vad mäköare förklarat för oss beror det på att det blir en bedömning och svårbedömt att avgöra vad som annars är ett så pass allvarligt fel att det e ok att hoppa av......man hoppas dock att det är ovanligt. Dela med priset på nyfunna fel är nog mer vanligt. köparen har ju änd lagt ut en tio papp på besiktning....
 
Har varit på 50-60 husvisningar och läst lika många besiktningsprotokoll och det där är det märkligaste jag sett. Men som ovan anfört, det är kontraktet som styr.
 
Ja, återkoppla om hur kontraktet ser ut.

Om det INTE finns någon besiktningsklausul så är det kontraktsbrott vilket sannolikt leder till stora bötesbelopp som TS har rätt till.
 
Det är ju iofs en hel del allvarliga och mindre allvarliga punkter som hittats... Personligen hade jag själv försökt pruta i samma läge. Men som övriga sagt, vad står i kontraktet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.