Uppför just nu ett större uterum med 16 mm isolerat plasttak och värmereflekterande enkelglasfönster. Vintertid används inte uterummet utan kommer var kallt. Grunden består av gjuten betongplatta på frigolitskivor. Under frigoliten tät plastfolie på sandbädd. Jag räknar med att helt slippa fuktvandring och ev. radon upp i golvet.
Hade från början tänkt mig klinker på eluppvärmt betonggolv alt. vattenburet värmesystem men avstår eftersom kostnad för el kommer att öka alltmer nu när kärnkraften är ifrågasatt.
Jag har ovan betonggolvet sparat ca 45 mm där jag lägger någon form av golvmaterial. Är det vettigt att lägga, helst lösa, 30 mm tjocka något mörka stenplattor av granit ovanpå 15 mm tjockt lager av små Lecakulor. Skulle då få ett golv, något isolerat mot betongen, som tar upp solvärme genom tak och öppna fönster dagtid och förhoppningsvis kan hålla kvar golvvärmen till kvällen då det är skönt att sitta i uterummet. För att behålla värmen kvällstid tänker jag mig även tillfälligt lägga värmeisolerande mattor runt borden vi sitter vid.

Som komplement planerar jag infravärme monterat på väggarna.
Kommer golvet fungera så som jag tänkt mig? Någon som provat eller har åsikt?
 
15 cm tjockt lager av små lecakulor tillför inget och ställer bara till besvär nät du lägger plattor. Är betongen ojämn så är det enklare att jämna ut med sand , tror jag.
 
Om jag lägger stenplattor så går det väl inte att undvika ett par mm spel mellan dem. Med sand under plattorna blir det svårt att städa med dammsugare utan att sanden kommer med upp. Det går förstås att välja stenkross alltså sådan kross som kommunerna brukar sanda med. Storleken ligger väl på 3-4 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.