Ska sätta in skjutdörrar i hallen och för att garderoben inte ska bli för tight behöver jag förlänga en av mina befintliga innerväggar med ca 15 cm. Hur gör jag det på smidigaste sätt? Jag bor i en lägenhet från 2004 så det är gipsskivor, funderade på om man kanske kan skruva fast en regel som är 14 cm tjock, och sen klä den med gipsskivor dvs totalt ca 15 cm. Är det en klok idé? Jag känner att det kanske blir lite onödigt att behöva skruva upp reglar på golv och i tak för den här lilla förlängningen.

Tack
 
Du kan använda plåtregel på golvet och i taket och sen 2 st stående trägelar reglar i samma dimension som befintliga väggen. Eller slå på 3 st 45 * nuvarande dimension "45, 70 eller 95 mm" .
Inget av dessa är förslagen är dock klockrena då gipsen/färgen/tapeten garanterat kommer att spricka där du skarvar den mot den befintliga väggen.
Bäst är att försöka såga/skära bort några cm gammal gips så du kan skarva den nya gipsen på den sista befintliga regeln.

Blev invecklat.....och mycket jobb för 15 cm.....
 
kimpo skrev:
Du kan använda plåtregel på golvet och i taket och sen 2 st stående trägelar reglar i samma dimension som befintliga väggen. Eller slå på 3 st 45 * nuvarande dimension "45, 70 eller 95 mm" .
Inget av dessa är förslagen är dock klockrena då gipsen/färgen/tapeten garanterat kommer att spricka där du skarvar den mot den befintliga väggen.
Bäst är att försöka såga/skära bort några cm gammal gips så du kan skarva den nya gipsen på den sista befintliga regeln.

Blev invecklat.....och mycket jobb för 15 cm.....
Sjysst, tack. Jag har el bara två cm in på vägen, funkar det tror du att bara skära bort ca en cm av befintlig vägg? Hur får man ett snyggt jämnt snitt på väggen när man skär bort gipset?
 
Om du inte har en massa multimaskiner o dyl hemma, så funkar det bra med en gips/mattkniv. Se till att få ett rakt sträck med vattenpass eller mät från någon väggkant. Skär lite lugnt med gipskniven så du får ett spår. Sen kan du börja skära/trycka hårdare. Efter 5 - 10 drag borde du vara igenom om det är ett lager gips. Du kan även använda någon slö såg och såga i spåret. Försök att skära in i halva regeln om det går, det blir bättre/lättare att fästa den nya gipsskivan då.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.