Man måste som sagt behålla tvinnet på kablarna, annars förlorar man bandbredd.
 
f91jsw skrev:
Jag tror lödning är svårt att få bra. Jag lödde en skarv på telefonledningen (till ADSL) eftersom jag inte hade några fiskögon hemma. Trots att jag försökte få lödningen så snygg som möjligt tappade jag halva bandbredden. Misstänker att det händer märkliga saker med impedansen i en lödskarv.

Det händer inga märkliga saker i en lödskarv, får man bort de värsta oxiderna, värmer trådarna/skarven och tillför lodet till lödstället (inte mot lödkolven) så kan det bara bli bra.

Jag är övertygad att Johanna med sin bakgrund kommer att kunna köra full fart på sin lödskarv.

Protte
 
injonil skrev:
Man måste som sagt behålla tvinnet på kablarna, annars förlorar man bandbredd.

Tvinnet påverkar inte bandbredden men väl imunitet mot störningar.

En ofta störd överföring tappar ju den effektiva "bandbredden" pga omsändningar.

Protte
 
prototypen skrev:
Det händer inga märkliga saker i en lödskarv, får man bort de värsta oxiderna, värmer trådarna/skarven och tillför lodet till lödstället (inte mot lödkolven) så kan det bara bli bra.

Protte
Det trodde jag också, men trots bra lödning (jag löder inte varje dag men ändå en hel del vid prototyptillverkning och i labarbete) blev bandbredden lidande. Förstås kan det ju ha berott på något annat än just lödningen, typ hur ledningarna låg även om jag försökte få det så snyggt som möjligt.
 
prototypen skrev:
Tvinnet påverkar inte bandbredden men väl imunitet mot störningar.

En ofta störd överföring tappar ju den effektiva "bandbredden" pga omsändningar.

Protte
Vad som än händer rent tekniskt så om du tvinnar upp 5cm på en tp-kabel för att t ex löda så får du betydligt långsammare uppkoppling efter det med den kabeln...
 
prototypen skrev:
Tvinnet påverkar inte bandbredden men väl imunitet mot störningar.

En ofta störd överföring tappar ju den effektiva "bandbredden" pga omsändningar.

Protte
Om man drar isär det tvinnade paret ökar ledningens impedans och man får oönskade reflektioner.

Men i varje fall GB ethernet, har inbyggd utjämnare för att kompensera för kabeldistorsion av signalerna.
Men saker kan ju bara kompenseras inom vissa gränser.

Dessutom, brukar man kunna misshandla Ethernetsignaler ganska ordentligt utan att det straffar sig.

100Mbit borde inte vara några problem, då det går simplex på ledarna, speciellt om man tvinnar ihop ledarna snyggt.
En kontaktövergång ger samma typ av impedansdistorsion.
 
Det måste ju vara så att vad som kan ställa till problem är om man tvinnar upp "twisten" och en förändring är oundvikligt (varje kabel har ju dessutom sin egen twist). Om man löder med krympslang och håller ihop kabelparen blir det en ganska liten störning i twisten, bra mycket mindre än om man sätter dit en kroneplint. Nu blir ju en plint tillräckligt bra enligt fackmännen och således en lödskarv bättre. MEN....

Det är ganska pilligt och tidskrävande att göra en lödskarv, lätt att smälta isoleringen när man ska behålla twisten, trixigt att skjuta undan krympslangen ordentligt och lätt att den blir lite varm och fastnar på fel ställe.

Jag vet för nu är det gjort.

Blev det bra? Har tyvärr inte tillgång till någon utrustning som kan avgöra det. Inga omsändningar för 100Mbit (och då har jag 1-wire i två av trådparen) så det räcker för mig men det kan naturligtvis finnas en mätbar akademisk störning.

///J-backen
 
Låter bra att det fungerar.

Jag tycker det har gått lite hysteri i material för nätverk. Jag har 7 st sådana noname dosor, 3 åskskydd och en toppskarv på 50 m kabel och det tuffar på i 100 Mbit.

Nonamedosorna kostar 1/5 mot cat 5-6 dosor.

Protte
 
  • RJ45 dosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog många som vill åt Gigabit...
 
När internet går med Gbit fart DÅ ska jag byta mina dosor.

Protte
 
Alla som använder datorer och nätverk till mer än att surfa med vet att gigabit är mycket användbart.
 
Så bra, upplys oss då vi ovetande vad man använder Gbit till i ett hem.

Protte
 
Jag behöver inte måla upp något särskilt udda scenario; det räcker med att man har en filserver på nätverket där man laddat hem t ex större iso-filer, dvdr- eller t o m blueray-filmer, som man sedan vill flytta till något annat ställe på nätverket...
 
Enklaste sättet att skarva: Kläm på kontakter, och skarva sedan med en sån där skarvkontakt som är stor som två sockerbitar ungefär. Enkelt, billigt och säkert.

Sämsta sättet att skarva: Råbandsknop.
 
Sämsta sättet att skarva: Råbandsknop.
Japp, alla vet ju att det måste vara dubbla pålstekar, särskilt för streamad HD.

Jag tror vi är klara med ämnet. Tack alla!

///J-backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.