Har valt att sätta mdfskivor som fönstersmygar, dessa rår ca 3-6mm utanför väggen så vi ska mao inte ha något foder. Kortsidan av mdfskivan blir vårt "foder". MEN, dessa skivor är ju sågade (iof med en Festol sänksåg) vilket gör att den sidan är lite ruggad, kommer det se helt slätt ut om man bara målar på detta eller ska man spackla och slipa först? kanske räcker att slipa?
 
spackla med finspackel, sen grunda och lacka hade jag gjort
 
Har testat att slipa med 80 papper och det verkar ge en jämn och fin yta, jag nöjer mig nog med det. Att spackla nästan 40m mdf-kanter lockar inte så jättemkt, illa nog att behöva måla det 3 ggr efter slipningen. Men tack för tipset ändå.
 
Jag tycker att kortsidorna på mina smygar blir bra efter 3 målningar med mellanslipning (sågade med Makitas sänksåg ;) )
 
Har gjort exakt likadant, grundmålade kortsidorna sedan på med två lager färg.
Jag rundade kanterna med avrundningsfräs r1,9mm innan.

Kanten blir inte lika slät som ytan, men inget du kommer att notera.
 
  • WP_000386.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spackla kan du slippa om du har sågat med en bra såg, ex. sänksåg eller köpt färdigsågat. Precis som pbbengtsson har gjort så fräs av kanterna, grunda och toppmåla två ggr. Har gjort några hyllor till flickans rum med denna procedur och det blir nästintill perfekt.
 
När det gäller såg så hade jag ju den bästa, Festool:) Har som sagt slipat av det värsta och testat att grunda en bräda. Ser lite grovt ut fortfarande men jag ska även testmåla med färdigfärgen idag för att se om det duger.
 
Läste någonstans att man kunde måla kanten med vatten/lim blandning som man sedan slipar, då ruggar den inte så mycket
 
spackla så blir det snyggast
 
Hann inte testmåla idag, ska på way out west strax:) Återkommer imorgon, fast inte så tidigt kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.