Städa tomten
Under en veckas tid har jag flyttat ved, virke och rensat tomten från närväxande träd med motorsåg. Det har varit ett slitsamt arbete och det tar längre tid än man tror. Jag skulle ju bara städa upp lite så grävaren kan komma fram :x.

Gamla altanen
När jag skulle riva den gamla altanen så trodde jag att det skulle blir en enkel match. Under trallen så låg det så klart ett lager av granit. Helt galet tunga bitar. Nu är stenen iaf borta och altanen sågade jag i sektioner och är nu ett minne blått.(rensaaltan.jpg)

Någon annan får gräva

Jag har anlitat grävare som får göra "spadjobbet". Jag vet att det är lite fegt men jag kommer nog att må bättre och jobbet blir snabbare genomfört med någon som är erfaren av liknande jobb.

Asfalt
Att få bort asfalt är inte helt enkelt, på ett billigt sätt. Jag har kollat med några firmor som kör med bläster och dem vill ha 10.000:- för jobbet. Som många av er har skrivit så kan man få bort skiten själv. Jag tänkte göra ett försök på egen hand. Huset har aldrig omdränerats sedan det byggdes så jag tror inte asfalten sitter så hårt. :|

Test
Lite i förberedande syfte så testade jag lite olika skivor/borstar för att få bort asfalten och jag använde vinkelslipen. Jag åkte förbi Biltema och köpte på mig lite olika varianter.

Som ni ser på bilden nedan så har en del "färg" flagnat från väggen men asfalten verkar sitta bättre längre ner. Om ni tittar noga på bilden så har jag använt stålborste (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Cirkularborste4/) där det fortfarande ser lite svart ut (lite över mitten på bilden) och lite längre ner har jag använt diamantskivan. Det är ganska stor skillnad och det dammar otroligt mycket. Jag testade även med en slipskiva för metall men det gick inte alls. Inte helt otippat kommer jag att använda diamantskivan (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantslipskiva/).

Testet av asfaltborttagare
(slipskivetest.jpg)

Material
Jag beställde ett dräneringspaket från byggaffären igår och allt kom idag. 20 pkt (~90m2) och massor med rör borde räcka till mina 47m x 1,8m.
(drneringsmaterial.jpg)

I morgon kommer grävmaskinen och jag kommer att följa efter med diamantskivan för att få så rent som möjligt. När det är klart går jag vidare med nästa steg...

Återkommer i ärendet...
 
Ojjj.. Känns nästan som en tidningsartikel.. Mycket bra skrivet för de som lära sig hur allt går till från start och vilka misstag man ska undvika..
Blir spännande att följa.
//Stefan
 
Grävning av baksidan
Idag började vi gräva och det var mist sagt gassande sol (varmt).

Vi började på baksidan och gick ner med en mellanskopa och på en 3.5 tons maskin. Jag fick order att gå efter med skyffeln för att hålla rent längs väggen. Grävmaskinen hade lite svårt att komma åt överallt och det underlättade verkligen med en "handmaskin". Jag som trodde att jag bara kunde stå och heja på :D.
drneringstart.jpg

Lite senare
Efter 6h grävning och 4 liter vatten senare så var hela baksidan och ena sidan på huset ren från jord. Till en början så kände vi att det var torrt i backen men efter några meter så blev det fuktigare och fuktigare. Som tur var så hittade vi inget som var dyngsurt och vi kunde gräva vidare utan några större hinder. Det var faktiskt inte blött någonstans, utan bara fuktig jord som låg direkt mot väggen (med lite asfalt mellan).
baksidagrvd.jpg

Altanen
Det var inte helt lätt att komma in med grävaren under altanen. Det är en sån där altan som går in i huset och takhöjden begränsar. Vi körde lite på sniskan och gick det ganska bra. Risken är annars att man behöver schakta bort allt under altanen och det är väldigt mycket i onödan.
altangrvd.jpg

Sulan
Jag kunde inte hitta någon speciell kant som jag var tvungen att gjuta på för att på fall ut från väggen. Jag hittade ett "skägg" som kommer att fungera perfekt till att få vattnet att rinna rakt ner i röret.

Med spaden, skrapade/hyvlade jag hyvlade jag av de större bitarna av den gamla asfalten. Det såg ut som stora ostskivor som gick bort från väggen. Resten slipar jag bort för hand.

Jag kommer att ev. smeta på en svart massa (typ EP 21). Jag kommer sedan att ställa Pordränskivorna på kanten (skägget) och lägga rören där under. När jag pratade med grävaren och berättade om den åldersbeständiga plasten så suckade han lite och sa, "Jaha, vad är det för nymodigheter dem har hittat på nu då?".
Fråga
- Kom gärna med feedback ang. åldersbeständig plast eller "gummimassa".

Enl. Isodrän och Pordrän så kan man smeta på gummimassan men dem rekommenderar att man ska sätta fast plastfilmen istället.

Är det nymodigheter eller ska jag ska jag köra på plasten iaf?
sulan.jpg

Oljetanken
1976 bytte huset från Olja till EL. Nu har jag uppgraderat till fjärrvärme och hade nästan glömt bort oljan.

Det enda som jag visste kunde strula till allt var den gamla oljetanken som jag inte riktigt hade koll på vart den låg. Jag såg rören och misstänkte att tanken låg på utsidan och längs väggen. Som tur var så låg den en meter utanför och vi kunde med lätthet kommer vidare. Lite tur behöver man ibland.
oljetank2.jpg

I morgon gissar jag på träningsvärk men med lite gröt och stretching så är det bara att köra på.

- Bort med jorden och dit med Pordränskivorna. d^_^b

...återkommer i ärendet...
 
Redigerat:
Sweet bra tråd då vi ska göra något liknande nästa år, troligtvis ganska liknande förutsättningar ...forsätt uppdatera.
 
Nu är jag trött i kroppen
Leran som sitter på väggen och som inte grävarn kan få bort, fick jag ta ner med spaden på egen hand. :(

I vanliga fall kan man tycka att detta är en baggis men inte i det här fallet. Leran verkade vara limmad tillsammans med asfalt på väggen. Leran satt stenhårt och jag behövde verkligen ta i för att få bort den från väggen. Det var inte själva leran som var tjock och fuktig som gjorde att armarna (kroppen) tog helt slut. Utan det var att hela tiden köra in spaden in i leran som gjorde det jobbigt. Tänk dig att du tar spaden och sätter den längs väggen och du tar i allt du orkar (längs väggen), men ändå kommer spaden bara in 3 cm in i leran åt gången :x.

Skönt att grävningen till stor del är över för kroppen börjar säga ifrån.

Brunnen är fri
Nu är det väldigt lite kvar. Jag kommer strax att hacka sänder plattan till garaget sedan är det färdigt.
brunnenfri.jpg

El
Jo då, vi lyckades att hitta den inkommande elen men synd att den inte var markerad. Trotts att vi var väldigt försiktiga så hittade skopan den och klippte av den lätt. Problemet var att vi grävde 4m från hålet där kabeln går in i huset men någon smartskalle hade lagt den längs väggen för att sedan gå ut till vägen och sedan skåpet.

Det var bara till att ringa El-killen som kom efter lunchen och skarvade på en ny bit. Strömmen var borta i 2h, bra jobbat "ELis".
79680520.jpg

Dåtidens dränering
Ja, vad ska man säga?
Jag förstår inte helt hur det fungerade tidigare eftersom rören inte satt ihop helt med varandra. Om grundvattnet skulle bli för högt, skulle dessa rör transportera vattnet runt huset och till brunnen?
Förmodligen men jag är mycket tveksam. Huset hade dubbla uppsättningar med dräneringsrör och jag tror att ett tjockt lager med singel hade gjort jobbet lika bra.
tidigaredrnering.jpg

Nästa steg
I morgon blir det lite vila på förmiddagen för jag låter någon annan blästra väggarna. Jag känner att min kropp behöver ta det lite lugnt efter grävnigen om projektet ska bli färdigt i tid.

Blästrarna kommer i morgon bitti och jag ska åka iväg och hyra en bilmaskin för att få bort en bit av garageinfarten. Det blir nog en lugn dag och det känns som rätt läge för det. En sak i taget.

...återkommer i ärendet...
 
Nja, så där såg dränering ut förr, det var tegelrör som var ca 35 cm långa som låg efter varandra. Jag tror att de fungerar bra så länge som det är öppet i dräneringsdiket där dräneringen avslutas. Det är nog oftast där som problemen med gammal dränering oftast ligger.
 
Blästring klar
Idag var killarna här och blåste rent grunden och då menar jag rent. Kravet är 80% 50 cm upp från sulan och sedan 20% bort upp till jordkanten. Han som blästrade tog bort 95% på hela väggen och nu är den in princip ren från asfalt. han som blästrade, skrattade lite när han hörde att jag hade tänkt att gå på med diamantskiva. "Ja, då hade du fått hålla på ett tag. Minst en vecka och massor med damm i halsen."

Tid
Det tog dem 4h att blåsa rent allt och det var värt var enda krona.


Skönt att väggen är ren men nu har jag stött på en ny utmaning.
När dem blästrade så gick det åt en del vatten. Vattnet ligger nu runt huset och jag tog vattenpumpen för att suga bort det mesta. Det som inte pumpen tog upp öste jag med hinkar för att få bort det mesta.

Det här måste vara väldigt vanligt då nästa alla blästrar väggen då man dränerar.
- Hur har ni andra gjort med vattnet som kommer från blästern?
 
Jag yxade mina väggar, tyckte det var ok men jobbigt kostade gratis
Totalt pris för min dränering blev ca 32000 kr med 100mm pordrän köpta på blocket oanvända i plast 100kr kvm
jag nöjd.
 
Jag har inte skrivit på några dagar då det har regnat en del (skit mycket). För dem som inte vet så är det värre än man tror att arbeta i geggamojja. Även om du har stövlar så fastnar leran under och på sidan av dem. Stövlarna väger 5kg mer än dem brukar göra (styck) och det är skitjobbigt att gå.

Just nu har jag endast en vägg kvar och jag funderar lite på hur jag ska ansluta till min brunn. De gamla rören följde med skopan så jag hann inte se hur dem var kopplade. Det var ju vanliga tegelrör så jag antar att det inte var någon hjärnkirurgi i anslutningen. Det brukar vara så att man sticker in ett rör i brunnen men i det här fallet kommer inga 110-rör in i hålet (i brunnen). Om inte röret tätar runt hålet så kommer det snart att bli fullt av lera i brunnen och då tappar den funktionen.

Jag kommer att lägga dränrör med duk runt ända fram till brunnen men rören kommer inte in i hålet. Min ide är att sätta dit en förminskning men då är risken att jag inte får det helt rätt runt öppningen när röret är där inne (hålet är stötte än förminskningen).

Är det någon som har några tips på hur jag ska göra (gärna bild)?
 
Betongbrunn eller plast? Går det inte att borra upp hålet lite större? Gör inget om det blir oregelbundet, stoppa in 110-röret och klaska dit en rejäl klick betong runt röranslutningen, det borde stoppa leran iaf.
 
snitta plaströren tre skärningar och tryck ihop det in i där tegelröret gick och som ovan skrev täta med betong alternativ gummi.
så gjorde jag med mina plaströr, men jag försiktig med grävandet så där kopplade jag in rören io trekoplling där de båda tegelrören anslöt, så med andra ord fick jag 110 plaströr snittade med tre skåror i det fastgjutna tredelningen, men jag hade nog tur.
 
b8q skrev:
Betongbrunn eller plast? Går det inte att borra upp hålet lite större? Gör inget om det blir oregelbundet, stoppa in 110-röret och klaska dit en rejäl klick betong runt röranslutningen, det borde stoppa leran iaf.
Jo, det går nog att borra men det är lite struligt att borra upp hålet eftersom det redan är så stort (95mm). Jag har inget att fästa borren i eftersom det redan är hål. Tegelrören som satt där tidigare passar perfekt så jag funderar på att låta det sista tegelröret sitta kvar och täta 110-dräneringsröret runt tegelröret.
Betongröret är 95 utvändigt och 110-röret är ~105 invändigt. Egentligen borde jag stoppa in dränröret i tegelröret men det kommer aldrig att gå.

Ett annat alternativ:
Det är en betongbrunn och jag funderar på att snitta 110-röret så att det blir en kona/tratt, stoppa in det i hålet, täta runt hålet och vira duken runt. Det borde väl räcka?

Vilket tror ni blir bäst?
 
Lite bilder från blästringen:
blstrar2.jpg

Före och efter:
skillnad.jpg

Bra tryck:
tryck.jpg

Tillräckligt bra?
95% rent på hela väggen och då borde det kunna andas bra.

Kvalitet och service
Jag ringde blästerfirman på kvällen innan (17.00) och dem kom hem till mig kl. 0800 dagen efter.

Dem körde rent huset på 4h och skrattade lite när jag berättade att jag tänkte slipa av asfalten för hand med en diamantskiva. "jaja, vi hörs vid jul", sa dem och log.

Normalt sätt så blåser dem av ett liknande hus på 1-2 h (~90kvm vägg) men denna asfalt satt hårt. Billigt var det också och jag skulle aldrig välja yxa eller diamantskiva före detta.

Dem var otroligt trevliga och hade full koll på vad som skulle göras. Stort tack till grabbarna på http://www.blastring.se/.
 
Redigerat:
Jag slipade av min grund med diamantskivor. Det gick åt 8st billiga skivor från ÖB och tog ca 5timmar effektiv tid. Skitigt var det också :) Men kostnaden blev låg. Ca 800:- allt som allt med engångsoverall och skivor.
 
Kul tråd, jag har själv gjort exakt samma under semestern (skönt att vila ut på jobbet nu)... desvärre har jag inte lika mycket bilder utan tog några sporadiskt

Vi hade dock betydligt mindre "svart" på väggen och det var ganska lätt att ta bort med diamantskivan, igentligen var det nog så tunt att slipning var onödigt men bättre göra lite för mycket än för lite.

Angående den åldersbeständiga plasten så gjorde vi en blandning, dvs vi använde oss av en liggande isodrän platta ovanpå klacken med plast ovanpå som vatten ovanifrån kan rinna på ner i dräneringen. Men som extra säkerhet mot ovanifrån kommande vatten så penslade vi även klacken ovansida och en bit upp med glasfiberförstärkt bitumen.

På bilderna ser det inte ut som att din "klack" inte är tillräcklig för liggande *drän så jag hade nog gått efter isodräns figur för hus uten klack och använt dubbla stående *drän på dom lägsta 50 cm istället.

En sak är iallafall säker, vi har fått extrem skillnad på luften i källare och från att ha varit fuktig och lukta källare är det nu två veckor senare som vilket rum somhelst.

Nästa projekt efter att jag har fått på de sista topplisterna och kört ut toppfyllningen är att fixa till insidan som har flagnad plastfärg :(

/JH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.