Hej.

Jag håller på att tilläggsiolera en fd sommarstuga utifrån och kommer snart att komma till väggen där elmätaren sitter.
Mitt problem är att elmätaren idag är infälld i väggen, och jag vill ha den utanpåliggande i framtiden för att slippa kallras bakom.

Så hur gör man en sådan manöver egentligen?
Jag måste ju ta ner mätaren när jag river fasaden (elektriker) och sedan måste jag skruva upp den igen efter att ha färdigställt väggen ( elektriker). Men detta innebär att jag inte kommer att ha el i stugan under tiden och det är lite halvtufft nu när det blir höstligt och man har småbarn. Eftersom jag ändå måste ha ett helt nytt skåp för utanpåliggande så funderar jag om man kunde montera den på en ställning under tiden så att elektrikern kunde koppla om strömmen på en gång så jag hade tillgång till el under tiden. Problemet
är att den ändå kommer stå framför väggen jag kommer jobba med. Jag kan inte flytta mätaren till annan vägg tyvärr.

Är det så att jag kanske överdriver mina farhågor om kallras och det kanske räcker med att "lyfta ut" det befintliga skåpet så att det fortfarande är infällt?

Jag har idag 100mm ull i väggen, vilket innebär att jag har inget alls där mätaren sitter, men utrymmet bakom är ouppvärmt förråd idag, kommer bli kök i framtiden.
Jag kommer tilläggsisolera med 165 mm ull så det kommer totalt upp i 265mm ull, men jag är rädd att djupet på mätaren är större än så, vilket lämnar den biten utan isolering.
Finns det inte mindre mätarskåp numera att få tag på? Tekniken går framåt och alla mätare avläses på distans. Varför ha en 800x600 låda för en liten mätare som är 250x250 eller något likande?

Mätaren ägs ju av elbolaget och skåpet beställs av elektriker, så kanske borde jag ställa frågan till honom, men är det någon som har erfarenhet av det jag pratar om så kan ni ju kanske skriva en rad eller två. Hur gjorde ni, och hur funkade det?
Enligt mitt elbolag så måste de fortfarande ha tillgång till skåpet utifrån trots att de har full kontroll från distans- både avläsnng och stopp start.
 
Du kan sätta skåpet på en pollare en bit ifrån huset om du vill. kanske bara tillfälligt under byggtiden.

Anledningen till att man vill komma åt mätaren utifrån är att man skall kunna serva den och kontrollera den närsom helst utan att behöva bestämma tid med kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.