Hej!

Har ett badrum som ska renoveras. Huset har gjutet valv med reglat golv ovanpå valvet. I badrummet är detta regelverk fyllt med betong till golvhöjden i övriga huset.

Min tanke är att bila upp den gamla betongen ner till befinligt valv och börja med att lägga 50-75mm frigolit som isolering. Ovan på detta läggs vattenburen golvärmeslang samt elektrisk golvvärme som gjuts in i betong till färdig höjd på golvet.

Anledningen till att lägga både el och vattenvärme är att man då kan använda elen som komfortvärme under sommaren då den vattenburna ej är igång.

Är detta en bra ide eller finns det andra enklare/billigare sätt att göra detta på?
 
Det är så många gör!
 
Ja, det finns det :)
Titta på t.ex. denna lösning. Finns även liknande från Uponor/Wirsbo tror jag.
 
Patrik_N skrev:
Ja, det finns det :)
Titta på t.ex. denna lösning. Finns även liknande från Uponor/Wirsbo tror jag.
För edast 8200:- :D

Medan min kompis köpte ett för 995:- på Hornbach. 500W. Det lades i ett badrum på 6 kvm. Det räcker.

Skulle den vara på 50% av tiden ger det en månatligt förbrukning på 500Wx12hx30dagar=180kWh.
Med dagens elpris på 1.2 =216kr.

Jag tror inte jag satsar på
http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33_35&products_id=114
 
Redigerat:
Tycker det är lite att jämföra äpplen o päron att jämföra med kompisens Hornbach-grej, men men :)
Detta ju detta komplett kitt med shunt, rör osv. Själva värmaren ligger strax över 3k om man skall köpa den löst o då installeras den med stickpropp, så där sparar man kostnaden för elektriker.
 
Patrik_N skrev:
Tycker det är lite att jämföra äpplen o päron att jämföra med kompisens Hornbach-grej, men men :)
Detta ju detta komplett kitt med shunt, rör osv. Själva värmaren ligger strax över 3k om man skall köpa den löst o då installeras den med stickpropp, så där sparar man kostnaden för elektriker.
O ja... Ditt förslag ger varmare och finare värme :D;)
 
Det kan man ju hoppas på iaf ;)
 
OK!

Nu har jag ju redan vattenburet i resten av kåken som jag lade i höstas. Då förberedde jag även inkoppling av badrummet. Så kostnaden är i princip inget.
 
Om du inte är en hejjare på att gjuta med betong så grovgjut golvet med betong ( ev. satsar du på ROTbruk om du har bråttom) och smältlimma fast elvärmen på betongen och flytspackla sedan in slingan när du flyter fallen
 
kamilenski skrev:
För edast 8200:- :D

Medan min kompis köpte ett för 995:- på Hornbach. 500W. Det lades i ett badrum på 6 kvm. Det räcker.

Skulle den vara på 50% av tiden ger det en månatligt förbrukning på 500Wx12hx30dagar=180kWh.
Med dagens elpris på 1.2 =216kr.

Jag tror inte jag satsar på
[länk]

Ehhh?? Du menar att han köpte en Värmekabel och inte ett vattenburet golvvärmesystem med elpatron?
o-town frågade efter en enklare och smidigare lösning vilket en elpatron kan vara man har vattenburet...

Själv skulle jag nog dock gå på Värmekabel spåret men inte något från Hornbach då... Kabeln funkar säkert men onödigt tjock och termostaterna är inte roliga (finns många andra leverantörer med bättre grejer)... En nackdel med att lägga elkabel är dock att man åker på två termostater i badrummet. en för vattenburna och en för elkabeln...
 
mroing skrev:
Ehhh?? Du menar att han köpte en Värmekabel och inte ett vattenburet golvvärmesystem med elpatron?
o-town frågade efter en enklare och smidigare lösning vilket en elpatron kan vara man har vattenburet...

Själv skulle jag nog dock gå på Värmekabel spåret men inte något från Hornbach då... Kabeln funkar säkert men onödigt tjock och termostaterna är inte roliga (finns många andra leverantörer med bättre grejer)... En nackdel med att lägga elkabel är dock att man åker på två termostater i badrummet. en för vattenburna och en för elkabeln...
Så blir det ibland.

Men nu tänker jag på en annan sak. Nämligen att helst ska man köra allt utan termostater. Kanske strypa lite i sovrummet. Men i badrummet vill nog de flesta ha varmt. Det är en del som kör med både och. El + pump.

Men just detta baslutet får man fatta själv.
 
kamilenski skrev:
Så blir det ibland.

Men nu tänker jag på en annan sak. Nämligen att helst ska man köra allt utan termostater. Kanske strypa lite i sovrummet. Men i badrummet vill nog de flesta ha varmt. Det är en del som kör med både och. El + pump.

Men just detta baslutet får man fatta själv.

Jag skulle inte installera elkabel utan termostat...
 
Jag var otydlig. Termostater till den vattenburna.
:)
 
passar på o kapar denna tråd.

vi har vattenburen golvvärme, men som de flesta andra är pannan avstängd under sommaren (har varmvattenberedare för kranarna), ska tydligen finnas elpatron man kan sätta in i golvvärmekretsen, går säkert o hitta snabbt, men någon som har det eller kan rekomendera någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.