Hej!

Har precis köpt hus som behöver en hel del renovering och underhåll. Golv ska läggas på övre plan, 3 rum laminat. Vi har begärt offert med inläggning och utan. Priset får avgöra om jag gör det själv eller inte. I källaren har vi ett gammalt trägolv i gillestugan som ska bort då vi ska lägga klinker. Trägolvet tänkte jag såga sönder för att lättare kunna riva ut det då det blir jobbigt att stå med koben och slita sig trött. Det är ett rejält golv som jag knappt kunde såga i med sticksågen. Till våren blir det ny inglasad altan, staket och trapp på baksidan av huset som ska göras. Redskapsboden ska kläs om och ja, listan blir snabbt lång som ni märker. Jag kan endast köpa en typ av såg nu till en början och anledningen till att jag frågar efter tips om cirkelsåg är att den borde funka smidigt för det mesta? Tankar, synpunkte tas emot gladeligen.

Festool verkar lockande med styrskena och då velar jag melan ts 55 och ts 75.
 
Äger du någon såg i dagsläget?

Jag skulle nog börjat med en kap och ger annars, men det är jag det.
Den kan du ju inte heller såga sönder golv med. :)

Om en såg bara kan handlas nu, tror jag skulle satsat på en kap och ger, och kanske billigast möjliga cirkel från Jula, för golvrivningen.

Men visst, en TS55 med skena är inte fel, men kanske inte någon såg man sätter i okänt virke och börjar riva med?

Hoppas jag inte rört till allt för mycket med mitt inlägg. :)
 
Hej!

Jag äger bara en sticksåg i dagsläget och en fogsvans såklart. :)
En billig cirkelsåg för rivningen verkar vara en smart idé.Det får bli det till rivningen av golvet.
En kap och gersåg har jag funderat på tidigare och det verkar som att det är en bättre allroundsåg då.

Tack för ditt svar!
 
Jag är ju en typisk sänksågfantast men faktiskt inte till just det du ska ha den till.

Antingen om du ska snåla o få råd med en billig kap/ger o cirkel eller kanske det jag hade gjort. Köp en bra cirkelsåg(tex en hitachi för runt 2000) och låt den få fungera som en kompromiss till både kapning av reglar mm och all klyvning. För rivningssyfte hade jag nog funderat på en billig tigersåg.

Du kommer vilja ha fler verktyg men klarar dig ändå långt på dessa
 
eraakfa skrev:
Festool verkar lockande med styrskena och då velar jag melan ts 55 och ts 75.
Det räcker gott med ts55, för mellanskillnaden köper du på dig ett antal klingor, eller en hyfsad tigersåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.