Status
Tråden går ej att kommentera.
Inte min katt och inte min granne.

Det är min kompis granne som klagar på att katterna bajsar i trädgården och hotar med stämning :)

Det är sant! Haha.

Jag har gett min kompis ett råd att be grannen samla upp skitet och skicka på ett DNA test för att fastställa om det är verkligen min kompis katt. Om det skulle stämma, får han "grannen" ta ett snack med katten och förklara att det är olämpligt att uträtta sina behov på andras tomter.

Eller att han skulle köpa en katt skrämma.

Typ

http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref...6898_0811050&gclid=CIy8_eDOxqoCFYdH3god-k_i0w

Och ev stämning med katten. För att den är myndig ;)

Vad har ni för erfarenheter med tanke på katter, andra djur och föroreningar på tomten?
 
Kattter är ett jävla otyg, släpps ut vind för våg och bajsar överallt, tänk om hundägarna skulle agera på samma sätt?
 
M
Jag tycker att det är skitäckligt :x med kattskit i trädgården. Det luktar ju urk. Varför ska jag finna mig i att få kattskit i mina rabatter eller barnens sandlåda när jag har valt att INTE ha katt själv?

Jag försöker göra mina rabatter så oattraktiva för katter som möjligt, exempelvis genom att plantera tätt, lägga ut stenar som täcker bar jord, vattna mycket, ibland strössla ut diverse avskräckande kryddor. Även taggiga rosenkvistar hamnar ibland i rabatterna. Tyvärr hittar grannarnas katter ständigt nya toalettställen på min tomt...

Men egentligen, varför är det JAG som ska se till att inte ANDRAS katter skitar ner på MIN tomt?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ja som med hundägare, varför ska vi lyssna på deras hundars skall hela dagarna? Det brukar bli en väldigt bra diskussion det här :rolleyes:

Det skulle lika gärna kunna vara vilda djur som bajsade i rabatter och liknande och vad ska man då skylla på? Gud eller?
Näe lägg ner sån här sorts diskussion för det leder ingenvart.
 
Tror det finns medel som man kan lägga ut runt sandlådor, men jag är inte säker. När jag växte upp använde grannarnas katter min sandlåda till toalett och det var inte kul. Vi hade vattensprutor som vi sprutade på katterna med när de kom i närheten och vattenhinkar med trasor som vi kastade. Detta efter dialog med grannen som var mina föräldrars bästa kompisar och barnen var kompisar med mig och mina syskon så det fanns ingen osämja och det var grannens förslag att vi skulle göra så.

Vilda djur som bajsar i rabatter är inte alls samma problem. De är oftast gräsätare som har en helt annan typ av bajs. det ligger också väl synligt och inte något som kommer upp med spaden när barnen leker i sandlådan.

När jag var i 10-årsåldern så ägnade jag hela våren åt att gräva en längdhoppningsgrop. Sedan när jag hade använt den i någon vecka så landade jag helt plötsligt i en massa kattbajs. Och det var allt annat än kul (även om jag kan tro att många som läser nog kan skratta gott åt det). Och definitivt ingenting som man ska behöva räkna med på samma sätt som att det kan finnas harpluttar lite här och var.

Här finns en del produkter som man kan testa http://www.skadedjursfri.se/katter?gclid=CKHNwI3txqoCFUm_zAodOCm51Q

Sedan så är det ju aldrig fel att prata med grannen heller så att det inte blir missämja med att grannen blir arg för att man skrämmer katterna. Bara att ha en vänlig dialog med grannen om att man upplever stora problem och upplysa om att man tänker införskaffa skrämselprodukter och spruta vatten på katterna om de kommer in på tomten. Så att grannen inte tror att man plågar hans katter för nöjes skull utan att man ser det som ett nödvändigt ont.
 
Katter gräver åtminstone ner det. Det är värre med grävlingar som inte gräver igen gropen. Eller rådjur och älgar som inte gräver alls. För att inte tala om möss som gör sitt inomhus. Fåglar bajsar till och med på en ibland.

Jag instämmer i att denna diskussion inte kan leda någon vart. Man lär få problem om man försöker lära katten var den får bajsa någonstans.

Spruta vatten på främmande katter kanske hjälper, men inte att stämma ägaren.

Erik
 
Redigerat:
Det gör dom ju.
Det kommer fram mycket hundbajs när snön töar bort.

Fråga de som klipper gräs utmed gångvägar om de ser någon hundbajs?

Skulle länkat till Stringfellows kommentar.
 
Redigerat:
Mina grannar hade mitt tillstånd att både spruta vatten på dom som att kasta bollar och skjuta med airsoft (djurplågeri?).
I övrigt skyddade de sandlådan med lock. Sanden var alltid fresh!
Men problemet var alltid dom vilda okastrerade katterna. Deras piss luktar verkligen piss!

Som kattägare är min granne världens bästa. Vad kan man säga om en person som tar hand om 2 vilda (?) katter, kastrerar dom, vaccinerar m.m. ?

EDIT.
Men hur bör man göra för att minimera risken att bli skjuten av grannen pga en katt?
 
F
Grannens katter har vår tomt som toalett. Barnens sandlåda har vi hela tiden haft lock på. Hade en hög med flis och gav mig på plattsättning tidigare i somras. Fy fan och stocka av och dra upp hårigt kattskit hela tiden. Jar har säket hittat 200 kattkorvar i den högen. Nu är den högen borta så nu gav sig kattjävlarna på mitt morotsland istället. Det blir inga fler morötter.

Har provat lite med vattenslangen, mest för mitt eget nöjes skull, en kattjävel är en kattjävel. Dom gör som dom vill. Har ingen anledning att öht prata med kattägarna om det, enligt katten är det ingen som äger den ändå....

Jag kommer att göra det så svårt som möjligt för katterna och kommer jag åt så sparkar jag dom i röven eller ger dom en omgång med vattenslangen. Dom får naturligtvis fortsätta jaga möss på min tomt, det bästa vore äta borta, bajsa hemma.

Vad man skall göra med hundägare som inte tar hand om skiten kan jag inte skriva nåt om utan att bli bannad.....
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vår hund har tillåtelse att jaga katter på tomten och han tvärnitar sedan vid tomtgränsen Katterna har turen att han ger ett skall samtidigt som han drar iväg...................
 
AndersS skrev:
Vår hund har tillåtelse att jaga katter på tomten och han tvärnitar sedan vid tomtgränsen Katterna har turen att han ger ett skall samtidigt som han drar iväg...................
Med andra ord. En hund är det bästa mot en katt. d^_^b
 
Min granne har 15 hundar. Min katt håller sig därifrån när hundarna är ute, men när hundarna är inne har både jag och grannen sett min katt vistas på hennes tomt. Om han däremot bajsat där skall jag låta vara osagt. Ingen har klagat.

Erik
 
Våra hundar bryr sig inte om katter. Möjligen beroende på att vi har två såna också. De har förstås en låda att skita i.
 
A
Vår hund håller tomten kattfri vilket är skönt. Vi har även många fågelbon på tomten och jag skulle bli galen om jag såg någon katt närma sig dom.
 
kamilenski skrev:
EDIT.
Men hur bör man göra för att minimera risken att bli skjuten av grannen pga en katt?
Lite läbbigt att se sånt där när man är kattägare och har en granne som skjuter allt som rör sig...

Men jag har funderat på varför en av mina katter (och ett antal vildkatter) envisas med att använda grannens tomt som toalett när vår tomt har flera sandhögar, stora ytor med flis och är en stoor naturtomt, medan alternativet har mest gräs och är flis- och sandfritt. Vill katter medvetet reta katthatare? De andra två katterna använder helst lådan inomhus när det är vått annars flisytorna nära huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.