Hej!

Jag tycker det är kul med gamla metoder och nu ska jag snickra ihop en sandlåda till ungarna. Jag tänkte att jag skulle bygga den med vanliga 2"8 och 2"6 plankor och sedan behandla dom med tjära.

Funkar det eller är det farligt för småbarn att krypa omkring i tjärbehandlat virke?
 
Redigerat av moderator:
Farligt lär det inte vara om de inte äter för mycket av det.

Dock lär det bli lätt att skita ned sig, tjära får man inte bort från kläder så lätt.

/ATW
 
Ok, det tänkte jag inte på.

Finns det något annat man kan göra? Kanske vanlig träolja?
 
Ja träolja lär ju funka i några år men sen börjar nog delen under jord/mot mark att ruttna bort. Fast då kanske ungarna inte är så intresserade av sandlådan ändå... Annars är det väl tryckt virke som gäller.
 
esox71 skrev:
Annars är det väl tryckt virke som gäller.
Vanligt tryckimpregnerat virke är ju inte heller så nyttigt och alltså ingenting jag personligen skulle välja till sandlådan (av princip).

Det bästa är ju att göra en i ek, sibirisk lärk eller liknande. Det ruttnar inte i första taget, men det är ju lite dyrare.

Har även hört talas om tryckimpregnering med linolja. Det kanske skulle kunna vara något? Men jag vet inte var man köper det eller vad det kostar?
 
Använd vanligt obehandlat virke. Det håller långt längre än vad som är intressant för barnen.
 
Sedan tjäran torkat in så släpper den inte från virket. Vi har tjärat in trädgårdsmöbler och det har aldrig fastnat nån tjära på våra kläder. Luktar gott gör det också.
 
Ett bra alternativ är roslagsmahogny. Blanda en del tjära, en del linoljefärg i valfri kulör eller bara linolja och en del balsamterpentin. Det tränger in i virket och ger ett bra skydd och blir inte kladdigt eller luktar länge.

Vi blandade med brun linoljefärg till vårt verandagolv och det blev jättebra. Det håller länge och ser trevligt ut.

Annars är det som largab skrev... vanligt virke av bra kvalité håller förmodligen så länge som barnen är intresserade. Vi gjorde en sandlåda för 3 år sedan som vi lämnade helt obehandlad och den blev efter ett år grå som trä blir men höll alldeles utmärkt.
 
Tack för alla svar!

Det vart en burk ovolin linolja. Jag tänkte olja in sandlådan årligen så länge ungarna leker med den.

Jag har lite betongplattor över sa jag lägger dessa som grund och syllpapp i mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.