Håller på att sätta in kök och installerade en blandare häromdagen. Satte en "rimlig" mängd silikon mellan bänkskiva och blandare innan jag skruvade fast den. Kranen gled lite på silikonet men jag hade inte tillgång till en liten skiftnyckel för att dra åt den hårdare just då och tänkte att kranen nog sätter sig när silikonet torkade. Det gjorde den inte och idag drog jag åt den ordentligt och nu sitter den orubblig.

Jag är dock lite orolig för att silikontätningen nu ska vara otilllräcklig då det smetats ut ganska mkt runt kranen när jag känt hur hårt den sitter och då rört sig lite. När jag planerade köket nämnde hon jag gjorde det med att det kan vara riskfyllt med att ha blandaren direkt mot laminatskivan och poängterade verkligen att det bör tätas ordentligt med silikon.

Så vad tror ni? Bör jag skruva loss kranen och peta dit mer silikon och dra åt den stenhårt på en gång eller tror ni det är lugnt? Någon med erfarenhet av blandare direkt på laminatskiva?

Tänkte också passa på att nämna att jag hade dåligt tryck i kranen men att en snabb googling som vanligt ledde till byggahus och ett tips om att kika i "pipen" eller vad man kallar den, och visst hittade jag en massa skit som spolats upp där. Snabbt och enkelt löst, älskar det här stället :)
 
Har du ingen packning på blandaren som ligger emot bänkskivan?
 
Du ska inte använda silikon mellan blandaren och bänken, blandaren har en gummipackning som du istället ska använda mot bänkskivan.
Däremot skall du fuktsäkra hålet som blandaren sitter i. Det gör du genom att smeta på våtrumslim i hålet på själva spånskivan som laminatet är fäst på. På så sätt säkrar du spånet från fuktuppsug.
 
Jo det sitter en gummiring mellan kran och bänkskiva. Det var ju märkligt att kvinnan på Ikea då tipsade om något som var helt fel. Då är det bara att göra om och göra rätt. Är det bara att skrapa bort silikonet med nageln tror ni? Sen blir det ju krux att komma åt ner i hålet när 4 slangar går ner nu(diskmaskinsavstängare), för jag tänker då inte ge mig på att koppla om hela kranen! Några tips hur jag kan pilla dit det så det blir bra?

Tack för svaren!
 
Har insett att jag inte kommer att få ner någonting i hålet utan att demontera hela kranen inkl rör och det är inte aktuellt att ta hit en rörmokare igen :( får helt enkelt hoppas min kombo av silikon och gummiring spikar igen mot fukten.

Fasen att man inte ska få det rätt från början...
 
Det kommer funka hur bra som helst.
Faktum är att när man tätar med tex silicon ska man inte dra stenhårt med en gång utan det är bättre att dra lagom, låta det torka och sedan efterdra lite.
 
Jag har en kran som sitter direkt i laminatskivan. Hos mig fungerar det dåligt. Drar man fast kranen så sitter den ett tag och sedan glappar det igen. Detta då skivan komprimeras så att det bildas en grop vid kranen. Jag har inte haft den loss, men kan inte utifrån se någon packning. Kanske är det felet, men min slutsats är att man bör undvika att ha kranen i laminatskivan. Om man ändå skall ha det så bör man vara mycket noga med att fuktsäkra hålet och ordna med tätning.

Erik
 
Packningen syns inte utifrån utan är oftast en o-ring en liten bit in från blandarens ytterkant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.