Hej,

Har köpt en lägenhet i ett litet bostadsrättshus med 8 lägenheter på två våningsplan, byggt 1945. Vi har nu börjat helrenoveringen, i lägenheten sitter en vägg som avgränsar kök och ett rum(innerväggen till höger som går i vinkel), funderar på att ta ner denna. Väggen är 12cm bred och består av någon cm puts på bägge sidor samt ett lager tegel. Väggen spänner över 3,6m och gör att rummet kommer mäta 3,6x6,6m


Genom hela lägenheten går en grövre 23-24cm tjock vägg som givetvis är bärande. Bilden nedan visar lägenheten.


ritning lägenhet exakta mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterväggarna på bilden har inte korrekt tjocklek men alla andra mått är exakta.

Har en planritning som jag tyvärr glömde i lägenheten idag men den kommer.

Några tankar?
 
Redigerat:
AnneFi
Bästa sättet att ta reda på är att kontakta styrelsen i din förening. Tror inte att du får lov att ta ner väggen utan deras goskännande.
 
Haft kontakt med styrelsen, dom har inte koll på det men har inget emot att jag tar ner väggen såvida den inte är bärande. Liten förening som består av de åtta lägenheterna i huset.
 
AnneFi
Aha. Då är nog det säkraste att anlita någon att kolla upp det så det inte blir farligt för någon annan.
Vår förra lägenhet såg typ ut som din och killen som köpte den rev just den väggen. Var inte bärande men vårt hus var lite större än 8 lägenheter.
 
Att väggen är av tegel skulle kunna tyda på att den inte går att ta ned helt utan problem. Risken är att den kan vara "delvis bärande". Dvs. huset kanske inte rasar, men nedböjningen av bjälklaget kan öka så att ex. en mostvarande vägg på våningen ovanför spricker. Som exempel på tänkbara problem.

Anlita en byggndsingenjör som får titta på det. Om det är helt OK utan tveksamhet så skulle jag tro att du kan få det utlåtandet med någon eller möjligen 2 timmrs debitering. Är det något som inte är så uppenbart så kanske det måste till en lite större utredning (och då är man glad att man inte bara tog bort väggen).
 
Okey, skall se var man kan få tag i någon för ett utlåtande..
Glömde nämna att jag bor på våning två av två så jag har ingen lägenhet ovanför, bara vindsförråd, bör ju rimligen göra att risken är ännu mindre.

Min tanke är att om väggen är murad efter att betongbjälklaget är gjutet så bör väggen inte vara bärande? Hur kan jag identifirera om så är fallet?
 
Ring dit en byggnadsingenjör istället för att få ett halvhjärtat svar härifrån. Hade det varit ditt eget hus så är det endast din egen säkerhet som du bollar med, men nu bor det andra där. Vad skulle du göra om hela taket skulle falla in? En ingenjör är en billig livförsäkring i det sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.