Vi lever ju i ett slit o släng samhälle, jag lever det också fullt ut, rensade hängrännorna igår från 3 ton mossa o sket(lite överdrivet kanske).

Grejen är att mina hängrännor är riktigt fula, vita från början, nu mossgröna med mkt flagad färg. Min tanke har varit att helt enkelt byta ut de mot nya, problemet löst, inga större slantar spenderade.

Men igår när jag kikade lite närmre på dem insåg jag att dessa är helt genomfriska, riktigt rejäla (hus byggt 1965). Frågan är ju hur en modern hängränna är i plåttjocklek och kvalité i jämförelse med dem jag har nu. Började lite fundera på att gå över de med högtryckstvätt o sen stålborste och blaska på vit färg igen.

Hur hade ni gjort? Vilken färg hade ni använt om ni hade målat?
 
  • Gilla
Warren
  • Laddar…
Jag hade tagit högtrycken och sedan målat med hamertite lack vit som är rostskydd och färg i ett.
 
Måla om låter klockrent. Bättre för miljön också.
 
Målat om med linoljefärg.
 
Är dem i bra skick nu så kommer dom förmodligen hålla minst lika länge som ett par nya. Men blir aldrig samma finish när man målar tyvärr. Men kanske är en yrkesskada att hänga upp sig på sånt... :)
 
Sprutlackera, så får du kanonfinish !
 
kan du få ner rännorna lätt eller får du göra allt arbete på plats?
 
Jag hade målat om med Jotun Bengalakk, men i en bruten vit kulör som stämmer med underlaget.
 
Planen är väl att måla på plats, Det finns i 10-års planen att byta tak men jag är rätt sugen på att fixa rännorna innan då de ser för tråkiga ut. Kan man köpa mer egentid någonstans förresten?
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Jag rekommenderar allbäcks linoljefärg, den tycker jag är bra.
 
  • Gilla
reik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.