Hej.

Jag har sökt och läst en hel del om innertaksmålning och förstått att man ska rolla sista vändan i riktning från fönstret för att slippa att "vallarna" mellan rollerdragen ska synas.

Nu är det så att jag har ett riktigt stort innertak som ska målas. Det är 9 meter från fönsterväggen till motstående vägg, och om jag rollar det i en vända kommer färgen borta vid fönstret säkert ha börjat torka innan jag kommer dit igen vilket inte kan leda till annat än flammighet.

Hur ska jag göra?

Oroar jag mig i onödan?

Vänligen,
Anders
 
Hej! du ska köpa en reflexfri takfärg typ alcros Milltex 2 RF. Det är den bästa färgen du kan ha den är reflexfri och du kan i stort sett måla taket hur du vill utan att det blir flammigt.
 
Vi har nästan 11 meter långt och har målat med väggfärg vilket är glansigare och gör allt ännu mer synligt. Och ryggåstak med fönster så allt syns väldigt bra... Varenda skavank i spacklingen syns men det går inte att se något från själva målningen. Det som jag gjort när jag målat är bara att jag sett till att ha tillräckligt bra färg (beckers vanliga väggfärg), målat tillräckligt många lager (1 grund och 2 väggfärg). Sedan så har jag sett till att alltid skrapa av längst ut på rollern så att det inte blir de färgåsar som kan bli. Det har jag helt enkelt gjort genom att vinkla rollern ett drag för att få bort det.

Jag är bara glad amatör och vet inget om hur man ska göra utan har bara testat mig fram till vad som har funkat för mig.
 
daliz skrev:
Hej! du ska köpa en reflexfri takfärg typ alcros Milltex 2 RF. Det är den bästa färgen du kan ha den är reflexfri och du kan i stort sett måla taket hur du vill utan att det blir flammigt.
Jepp, en bra takfärg kan man nästan måla hur som helst utan att det blir flammigt. Lägg på ordentligt och dela upp det i fyra eller sex rutor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.