Hej!
Jag har en Atmos 40kW och 2500L acktank. 4-ledarkulvert på 32 meter.
Kör värme i två 32mm rör och VVC i 28+22.

Mitt problem är att jag tömmer hela acktanken på mindre än 24h, från 90grader till 20grader.
Letar nu tjuvar till varför. 180m2 hus + 100m2 garage, schuntar i pannrummet via två schuntar.
VVC;n har rörelsevakt, så den går inte när man är borta och på natten. Varmvattnet cirkullerar ju hela tiden i kulverten.

Pannan funkar riktigt bra, rymmer mycket ved.

Vad tror ni är rotorsaken? VVC:n eller värmecirkulationen? Eller är tanken helt enkelt för liten.
Känns som alla pratar om gigantiska volymer jämfört med vad man pratade om 2004 när jag byggde.

Vad tror ni om att montera en tryckreglerad cirkpump på värmen samt montera termostatstyrning på VVC:n?
 
Skulle tro att tanken är för liten i kombo med cirk.
 
2500l vatten 70 graders delta T är drygt 190 kWh. Kan vara så enkelt att ditt hus gör av med så mkt energi på 24h. (Om det är -20 ute är det sannolikt..).

Innetemp ?

Temp i garage ?

Hur bra är acktanken isolerad ? Temp i pannrummet ?

Lite kulverföruster är det iofs, men eftersom du shuntar i pannrummet försvinner nog det allra mesta genom väggar, fönster & ventilation i huset.

En tryckreglerad pump sparar kanske några kWh elenergi, men påverkar inte värmeuttaget ur tanken..
 
Redigerat:
Såhär efter ett halvår börjar det dra ihop sig.

Vvs-killen föreslår panna och tank i garaget. 4ledar pex-kulvert till huset. Och vvc.

Vad tror ni? Tar vvc:n mycket värme?
Är det mer ekonomiskt med en el-vvb i serie?
 
VVC mot en acktank/vedpanna är inte helt okomplicerat...Mot en elberedare fungar VVC lätt utan problem...VVC .pumpen skall man dock i alla system se till att kunna styra efter behov. (Det finns ingen anledning att cirkulera VV dygnet runt, annat än för att förebygga legionella då...)Har du ingen VVC kommer du att förbruka lite mer KV, men är ledningarna tillräckligt korta är det försumbart...
En liten VVB i serie nära förbrukaren är att föredra framför VVC.....
 
Hej Ricke.
Jag har precis installerat en 25meter lång Maxitherm Pex fyrledarkulvert med 25mm rör till elementen. Min installation kommer bli en Atmos DC50GSX+ca 4000l vatten som står i ett separat pannrum, rätt likt dina funderingar. Tänk på att isolera tanken/arna bra bara så du slipper förlusterna, 30cm skall jag ha som minst på några ställen runt tankarna.
Jag har också tänkt lite på detta med vvc, så här kommer mina tankar.

Enligt databladet skall kulverten ge ca 8w/m(om du skall ha 32 kommer den dra lite till) i förlust vid en medeltemp av 60grader i mediarören och 6grader i marken.
Om dessa förutsättningar inträffar på vintern så har man ju 24hx8wx25m=4800w/dygn i mitt fall.
Detta skall motsvara ca 5liter travad granved per dygn. Det är ju inte så blodigt i mitt tycke.
Om man räknar med att VVC står på dygnet runt så borde den stå för ungefär hälften av dessa förluster.

Troligtvis kommer du ha någon slags timer eller rörelsedetektor som sköter VVCn så att den inte går dygnet runt heller.

Mvh Gordon
 
PST skrev:
VVC mot en acktank/vedpanna är inte helt okomplicerat...Mot en elberedare fungar VVC lätt utan problem...VVC .pumpen skall man dock i alla system se till att kunna styra efter behov. (Det finns ingen anledning att cirkulera VV dygnet runt, annat än för att förebygga legionella då...)Har du ingen VVC kommer du att förbruka lite mer KV, men är ledningarna tillräckligt korta är det försumbart...
En liten VVB i serie nära förbrukaren är att föredra framför VVC.....
Ok, tack för svaret.
Det finns risk att VVC förstör skiktningen eller?
Du menar att utan VVC kommer det dra mer värme?
Eller att med VVB kommer dra dra mer el?

Jag vill ju ha varmvatten i garaget också. Ska jag ha en VVB där också då?
 
Redigerat:
GordonE skrev:
Hej Ricke.
Jag har precis installerat en 25meter lång Maxitherm Pex fyrledarkulvert med 25mm rör till elementen. Min installation kommer bli en Atmos DC50GSX+ca 4000l vatten som står i ett separat pannrum, rätt likt dina funderingar. Tänk på att isolera tanken/arna bra bara så du slipper förlusterna, 30cm skall jag ha som minst på några ställen runt tankarna.
Jag har också tänkt lite på detta med vvc, så här kommer mina tankar.

Enligt databladet skall kulverten ge ca 8w/m(om du skall ha 32 kommer den dra lite till) i förlust vid en medeltemp av 60grader i mediarören och 6grader i marken.
Om dessa förutsättningar inträffar på vintern så har man ju 24hx8wx25m=4800w/dygn i mitt fall.
Detta skall motsvara ca 5liter travad granved per dygn. Det är ju inte så blodigt i mitt tycke.
Om man räknar med att VVC står på dygnet runt så borde den stå för ungefär hälften av dessa förluster.

Troligtvis kommer du ha någon slags timer eller rörelsedetektor som sköter VVCn så att den inte går dygnet runt heller.

Mvh Gordon
Hej, tack för svaret

Ja våra system blir mer eller mindre likadana.

Som jag förstår har du inte kört igång ännu?
Hur ska du göra med varmvattnet?
Har du tänkt ha vvb och elpatron i 4m3 tanken?
Har du varmvatten och värme i pannrumet också?

Förlusterna i kulverten är ju inget att snacka om, särskillt då jag kommer ha ännu kortare avstånd.
 
Redigerat:
RickeP skrev:
Hej, tack för svaret

Ja våra system blir mer eller mindre likadana.

Som jag förstår har du inte kört igång ännu?
Hur ska du göra med varmvattnet?
Har du tänkt ha vvb och elpatron i 4m3 tanken?
Har du varmvatten och värme i pannrumet också?

Förlusterna i kulverten är ju inget att snacka om, särskillt då jag kommer ha ännu kortare avstånd.
Hej.
Tanken är att komma igång med det i sommar.
Jag skall köra med vvc, men just nu så kör vi utan beredare och får vänta på varmvatten.
Jag håller på att uppgradera en gammal anläggning, så för mig blir det en gammal 1000l tank med dubbla slingor som står för varmvattnet.
Patron finns i den gamla tanken, och ett värmeelement finns till en bilokal på ca 80m2.
 
Hur är smidigast att lösa tilluften?

Galler i väggen eller gjuta ner ett stort spiro?

Vill ju inte det ska kyla ner pannrummet för mycket!
 
Galler i väggen med en skjut lucka bara dra igen när man inte eldar..
 
Nu är det dags att beställa panna, måste ju få värme till vintern.
Jag har tänkt köpa en Atmos 60kw och en 4m3 tank från kotly. Och tappvattenautomat från baxi.

Vad tror ni om denna lösningen?

Anledningen att jag inte tar en större tank är att jag har bara 3m takhöjd, och både baxis och kotlys 5m3 tank är ca 2850mm höga. Och det går ju tyvärr inte.
Ska prata med tanksvets vad de kan göra. Dock verkar de vara rätt mycket dyrare än kotly.


Vad tycker ni?, kan detta funka?
Vad behöver jag för anslutningar och eventuella slingor i tanken om jag beställer från tanksvets?
 
Betalade 23000:- tror jag för en rund 5m3 tank från Huskvarna. är väl 220 eller 230 hög tror jag.
 
Hej.

Jag skulle nog satsa på en tank utan slingor om jag skulle bygga nytt. Plattvärmeväxlare funkar ju bra till varmvatten, och det är ju prismässigt likvärdigt som dubbla slingor.
Det vore ju br om du fick en ritning på anslutningarna på Kotly tanken.

En sak du också bör tänka på är om du verkligen skall köpa en 60kW panna. Kolla man verkningsgraden i manualen så ligger 50kW på 90,6%, 60kW på 87,5% och 70kW på 87,8%.
Jag skulle tro att det är samma pannkropp med olika storlekar på hålet i rostret. Det kanske ine är hela världen men det är ju bra att veta i alla fall.

Mvh Gordon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.