Jag ska montera takhögtalare och downlights i helgen. Jag har på ritning utsatt var de ska sitta och vill överföra detta till taket.

Kan nån förklara hur jag tar hjälp av t ex Bosch PLL 360 för att få ut dessa centrum?
Måste motivera köp av sådan... :D
 
Det går säkert att göra med en PLL360.
Själv skulle jag använda en laser med lodfunktion, dvs lägga ut centrummåtten på golvet och sedan loda upp i tak.

///j
 
Jo, det blir ju lättast med lodfunktion.

Jag har en korslaser från Leica, utan lodfunktion. Jag hade valt att mäta längs väggarna (måste göras längs alla fyra dessvärre för att det ska bli riktigt rätt) och sedan använda lasern för att föra över till taket, en riktning i taget.

Hursomhelst begriper jag inte hur jag någonsin klarade mig utan en korslaser med stativ. Använder den jättemycket. Enda nackdelen är möjligen att man ser hur sneda befintliga väggar etc i huset är... och att man kanske blir onödigt noggrann med att allt man monterar blir riktigt rakt.
 
Kanske pcl20 är ett vettiga köp då
 
Precis... jag har spanat in PCL 20 och den ser ju trevlig ut. Den borde man klara sig långt med, eller?

När jag ska regla väggar mot snedtak etc. hur tar man hjälp av en sådan då? Kan tänka mig att laser linjen bryts "fel" av snedtaket?
 
Är du lika i motivationsfasen så försök öka motivationen till en GLL 3-80P.
Jag är nöjd med min Leica Lino L2, men hade jag köpt idag hade det blivit GLL 3-80P.
 
njaaa.... kanske lite i överkant.... Lino L2 är däremot intressant.
Men en PCL 20 borde täcka in mina behov rätt bra tror jag.
 
Lino L2 är en mkt bra laser, kvalitetsmässigt. Den ska vara en av de ljusstarkaste vad jag vet. Men den är ändå starkt begränsad utomhus. Funktionsmässigt så kan ju GLL 3-80:in sååå mkt mera. Jag kommer köpa en sådan när ekonomin tillåter. Då har jag ändå tillgång till Leican nu då jag o far köpte den ihop för nåt år sedan.
Vad jag oxo kommer skaffa är en mottagare. Skulle tro att det förenklar arbetet väsentligt.

Mvh Fredrik
 
Jag är mycket nöjd med min Bosch GLL2-50. Visserligen bara två plan men kan luta linjerna och stöder mottagare. Rimligt dyr också.
 
Om du ska köpa PCL20 så passa på nu när Bauhaus har 30% på all grön Bosch. Köpte en PCL10 med stativ idag för 699:- istället för 999:-.
 
Tack för tipset! Men, har varit i Länna, Botkyrka och Örebro och ingen av dem hade PCL20 Set i lager trots att deras webb påstod detta!
Ska prova till veckan igen när jag åker samma väg...
 
Norrköping hade ett gäng tidigare idag. Iofs en bit att åka. :)
 
Ja, Norrköping ligger inte riktigt efter "min" jobbväg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.