Hej!

Jag ska bygga om en verktygsbod till ett badrum. Golv och den yttre delen av taket och fasaden är färdiga.

Boden tillhör ett fritidshus där vi vistas från och till mellan april och oktober. Resten av året är vi inte där.

Nu undrar jag om jag kan isolera väggarna i det blivande badrummet utan att behöva ha detta uppvärmt under vinterhalvåret eller om det finns risk för att fuktskador kan uppstå inne i väggarna?

Självklart måste allt vatten vara avstängt och utblåst ur rör och liknande för att klara kylan. Men hur blir det med fukten?

Läser på många ställen att man behöver ha en temperatur på 10 °C även de månader man inte vistas i huset men är inte säker på varför.

Har förstått att det ev. bl.a. kan bero på att saker inne i huset kan bli fuktiga och ta skada med t.ex. mögelpåväxt som följd när temperaturen är högre inne än ute men inte hög nog att torka ut fukt? Eller att vårsolen kan skapa kondens på fasaden, när värmen blir högre där än innanför väggarna, vilket kan tränga in i väggen (mitt blivande badrum vetter mot söder). Men i ett badrum borde väll inte detta vara ett problem då allt inne i ett våtrum ju är gjort för ett fuktigt klimat (förutsatt att man tagit bort handdukar mm) samt att kondensen på fasaden stoppas väll av fuktspärren, eller ligger denna på "fel" sida om isoleringsmaterialet när värmen är högre utanför än innanför?

Har hjälp av hantverkare som har kunskap om våtrum och hur en våtrumsvägg skall byggas för våtrum vilka är uppvärmda. Men har också fått olika svar från olika våtrums-certifierade hantverkare varför jag söker ytterligare kunskap.

Mina frågor är alltså:
* Varför uppmanas man att ha sin stuga uppvärmd även den delen av året man inte är där?
* Om man inte har den uppvärmd kan detta då leda till skador inne i våtrumsväggen beroende på att denna är konstruerad på ett speciellt sätt för att klara fukten inne i våtrummet?
* Är övriga delar av våtrum extra känsliga för fuktskador när ej uppvärmda.
* Finns det goda skäl att inte isolera våtrummet även om detta skulle medföra att det blev kallare och därför mindre behagligt att vara där på vår och sensommar?

Tacksam för reflektioner och svar,

/Andreas

Malmö den 10 augusti 2011
 
Isolera med diffusionsöppet matrial och investera i solvärmelösning som blåser in luft när temp är ok samt sätt in en avfuktare med absorptionslösning.
Orsaken att man vill ligga på 10 grader är att man då undviker värsta mögeltemp 5
Och undviker frys .

Det man brukar varna för är två plastfolie
 
Det gör inget om det är kallt, det är när det är kallare inne än ute som det kan bli problem med fuktvandring utifrån och in.

Har ni isolerat så ökar möjligheterna att det blir varmare inne än ute i och med solinstrålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.