Hittade detta fantastiska hus utanför Simrishamn i Österlen: http://w4.objektdata.se/pregen/867/OBJ31171_1131477867/hemnet.htm

Nu undrar jag bara: vad är haken? Runt 1,2 miljoner för någonting som inbringar 200 000-250 000 kronor per år måste väl vara en kanoninvestering? Vad kostar det att ha driva runt ett sådant här ställe?

Känns som jag är riktigt blåst här, kan någon upplysa mig?
 
Det finns uttagna pantbrev om totalt 3 500 000 kr. Bolån i bolaget är f n på 3 446 500 kr.

Det är haken.
 
Innebär det att man som köpare betalar 1,2 miljoner för att skaffa sig skulder på 3,5 miljoner? Varför säljer någon under sådana premisser?
 
bestefar skrev:
Varför säljer någon under sådana premisser?
För att slippa skulderna?
 
bestefar skrev:
Innebär det att man som köpare betalar 1,2 miljoner för att skaffa sig skulder på 3,5 miljoner? Varför säljer någon under sådana premisser?
Helt rätt.

Man gör så för att man kanske användt pengarna på något annat. Eller så är man rädd för kommande finanskris och har ingen buffert, eller så kanske dem ska flytta utomlands? Finns tusen skäl.
Jag hade varit extremt försiktig med att köpa en sådan "rörelse", det är inte svårt att trolla med papper och siffror.
 
Intäkten är 200 000-250 000, inte vinsten.
 
huggan skrev:
Intäkten är 200 000-250 000, inte vinsten.

Säg att du säljer något, då brukar man ha ca 30% vinstmarginal.

100,000 omsättning blir 30,000 i vinst, i runda slängar, beror givetvis på. Men en schablon att följa.

Sedan är det 30,000 minus skatt och moms.

30,000 * 0,8 = 24,000 (- 25% moms)

24,000 / 2 (50% skatt är väl vad man brukar räkna)

12,000 kr i vinst, i fickan.


Nu pratar jag alltså om att köpa en sak och sälja dyrare. Om du hyr ut ett rum eller vad det var på huset så är det ju 100% vinst - omkostnader.
 
Redigerat:
För att vända på Bestefars fråga ovan:

Varför skulle någon vilja köpa under de premisserna?
 
Problemet där är att hyresintäkterna knappt räcker till räntekostnaderna, i synnerhet inte om man dessutom skall slanta 1,2 millar för bolaget. Sedan har korttidsuthyrning en tendens att slita enormt hårt på ytskikt, badrum, kök och möbler. 13 bäddar och 15-20kkr/vecka ger väl indikation på att det varit rätt mycket party där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.