Det är dags för detaljerna i köket. Vi river ut det gamla och skall in med nytt.
Har nu kommit till belysningsdelen. Under det lilla skåpet till vänster om fläkten skulle vi vilja sätta en downlight eller annat lämpligt.
Men.. hur får man enklast ström dit? Blir väl lämpligen att man sätter ev. trafo under skåpen till höger.
Vi tänker oss att kakla under skåpen, samt upp vid fläkten.
Är det inte nödvändigt så river vi helst inte väggen för att t.ex. lägga in VP-rör, det är kanske dock det bästa alternativet ändå?

 
Jag hade lagt in VP-rör utan att tveka. Ni kommer säkert att ångra er annars?
Ytterligare en sak som man kan göra är att fräsa ut kabelkanaler i skåpstommens undre del. Då syns inte kablarna till spottarna ö.h.t.

En annan sak:

Jag vet att detta har med tycke och smak att göra, men varför inte sätta in ett fläktskåp och skippa kåpan. Fläktkåpan tar mycket plats som inte kan användas till någonting. Du har ganska mycket luft på sidorna av kåpan. Det finns väldigt smidiga fläktar som man drar ut från undersidan av skåpstommen, som kanske skulle kunna vara ett alternativ istället?.

Då skulle du kunna nyttja en del av utrymmet i detta skåp (d.v.s. den del som inte upptas av fläktmotorn) till saker som trafo, etc. Så gjorde jag och det ångrar jag inte. Nu slipper jag se alla sladdar, transformatorer, osv.

Men som sagt: Det handlar om tycke och smak. Men varför inte rita upp det alternativet i ditt ritprogram så kan du suga på karamellen lite? ;)
 
Redigerat:
Jag hade valt att sätta skivor mellan överskåpet och taket, för att slippa "hyllan" ovanpå skåpen där det samlas smuts och fett. Då kan du dra kabeln i vit plastkanal upp genom högerskåpet, förbi fläkten i vit plastkanal som sitter diskret på väggen allra längst upp i taket, och sedan ner genom vänstra skåpet.

Du kan ju då även välja att ha trafon i utrymmet mellan skåp och tak.

Blir dock rätt mycket jobb att jacka ur alla hyllplan etc (antar att det är skåp utan utrymme bakom, såsom t.ex. Ikea), så beroende på hur väggen ser ut kan det vara enklare att försöka få in ett VP-rör i den.

Ser att du satt dörrar på vaskskåpet. Det har jag också, för rördragningen medgav inget annat. Men om jag kunde gjort annorlunda hade jag valt lådor där (2 höga lådor, blindlock överst).
 
Tack för två bra svar. Köket är mycket riktigt från IKEA. Det blir lite att fundera på.
Tur det är några veckor kvar :)
 
Vid väggen måste det väl komma en liten passbit innan första skåpet? Där går det att fiska ner en kabel och sedan klamra under skåpet. Dock är det värre om ni vill ha bel. eller uttag under skåpet till vänster om köksfläkten. Där är det nog bäst med slang/rör till.

Angående bel. så kan du kolla in tidigare trådar här, LED-strip är det du ska ha. ;)

//Patrik
 
Ursäkta offtopic.
Men vad är måtten på köket?
Ser ut som en sådan planlösning som mitt kök kommer att bli.
 
wanegard: Återkommer med måtten. Det enda jag minns på rak arm är 160cm mellan skåpen i U:et.
 
wanegardh:
Köket, med matplats ("bakom ryggen på bilden"), har måtten 3,90x5,30.
Bänkytan på väggen med fläkten är 2,20. Till höger under fönstret 2,70.
Avståndet mellan bänkarna i U:et är idag 1,60, men kommer krympas till 1,50 på bilden ovan.

Hur ser ditt kök ut?
 
Mitt kök är på ett helt annat ställe.
Men till vintern ska jag bygga nytt och funderar på att sätta det som du gjort.
 
Vad skall du ha i utrymmet i hörnet (under diskbänken) samt hur kommer du åt detta? Det finns hörnskåp som gör att man kommer åt detta utrymme enklare. Det vore ju tråkigt om detta bara blev ett "dött" utrymme, eftersom det trots allt är en ganska stor volym. Diskbänken kanske kan flyttas ett snäpp åt höger istället?

Sedan undrar jag om du har tänkt på passbitarna? Jag ser t.ex. inga passbitar på överskåpet till höger (längst mot väggen)? En passbit på ca. 10cm kan vara bra eftersom det gör det enklare att öppna skåpet. Utan passbit kommer du aldrig att få upp luckan helt p.g.a. att handtaget kommer att slå i väggen. Passbitarna kommer att påverka andra mått, så det är viktigt att få med dem från början.

Detta har ingenting med din frågeställning att göra, men det var några tankar jag fick när jag studerat din ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.