erik832995 skrev:
Kapex menar jag , tack för det . Har sökt men inte hittat nåt om makitan (1016l) eller deras sågbänk . Tror att båda är ganska nya på marknaden .
mvh. Erik
Jag har Makitas LS1016LX paket från toolab, dvs LS1016L med det mobila WST01 stativet och är otroligt nöjd med sågen.

Den kapar precis som kapexen utan problem stående golvsocklar och går att vinkla precist och lite hur som helst.
d^_^b

MEN, om du är ute efter en såg som går att flytta runt lätt inomhus så ska du nog hellre titta på kapexen med dess mobila bord, för bara sågen LS1016L väger mellan 20-30kg, och sen tillkommer sågbordet som väger MER !
q(;^;)p

Var tvungen att få hjälp av svärfar för att över huvudtaget få ner åbäket från övervåningen i våras, annars har jag nog slagit sönder trappen med de hårda hjulen på stativet.

Men bortsett från förflyttning mellan våningar med svängda trappor odyl så är mobiliteten hög, lätt att fälla upp/ner och flytta runt.


Tror däremot agehalls bedömning av spånupptagningen stämmer rätt bra, jag har en CTL 26E kopplad till vår LS1016L men eftersom den saknar liknande "styrning" för spånuppsamlingen som kapex en har bakom klingan, så sprutar rätt mycket av spånet ändå omkring.

- andreas
 
Var och tittade på en makita idag , provade att fälla ihop den mm. Är helt enig med dig Andreas om att den är tung och ganska klumpig . Ska troligen prova en kapex till helgen .
Erik
 
Idag tittade jag på en kapex .... vill ha ! Lätt , smidig .
Nu ikväll sågade jag upp en hög med 2" x8 till ved med min ETC kap , gick sådär . efter ca. 1 kbm så gick dreven sönder så det fick bli hitachi cirkelsåg på den andra kubiken . Nu är inte detta vad sågen ska användas till men nu blir det lättare att motivera inköp . Priser ska kollas , några tips ?
mvh. Erik
 
Du kunde ju ha bytt reglarna mot ved i stället. Regelvirke är det ju alltid någon som behöver. En gersåg är för övrigt inte rätt redskap för vedkapning, pss som en motor(kedje)såg inte är lämpligt att kapa lister med.
 
Är man braskonnässör så vill man givetvis gera veden så att den står snyggt i kaminen :rolleyes:
 
Inget negativt om kapex ? förutom som vedkap då ...
Är ute efter modellen med stativ som är ihopfällbart , med 2 hjul . Finns det ngra kombinationsmöjligheter med fräsen ( 1010 ebq) som jag borde tänka på ?
mvh. Erik
 
erik832995 skrev:
Finns det ngra kombinationsmöjligheter med fräsen ( 1010 ebq) som jag borde tänka på ?
Inte direkt. Om du skaffar MFT-bordet som är rätt storlek för att ställa sågen på så kan du väl använda det för att fräsa på också, men det är lite långsökt... Själv brukar jag bara ställa sågen direkt på mitt vanliga MFT-bord när jag ska kapa. Får se om det blir uppgradering till kärran och benen nästa år..
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Du kunde ju ha bytt reglarna mot ved i stället. Regelvirke är det ju alltid någon som behöver.
Det var kanske korta bitar bara? under metern alla ... :)


Skulle jag köpa en ny kap/ger idag blev det nog en Bosch GCM8s elller 8SJ (blå alltså).
Denna såg har jag suktat efter sedan den kom och satt en helt ny prisstandard på professionella kap/ger-sågar.
Tar minst 2" x 8" i alla vinklar och en lätt och smidig maskin.

Men jag har inte jobbat med någon 8s, så tipset får tas i ljuset av detta, och så länge min Makita LS0714 hänger med så får det fortsätta där, det är en jättebra såg det med.
 
Redigerat:
Letar utan att lyckae efter neg. kritik av kapex . Borde finnas ?
Erik
 
Mikael_L
erik832995 skrev:
Letar utan att lyckae efter neg. kritik av kapex . Borde finnas ?
Erik
Varför då?

Ja förutom priset då ... :)



Nån gång, när jag blivit onödigt rik ska jag köpa alla maskiner av märke Festool ... :cool:
 
Den dagen, den sorgen.

:)
 
Hur länge har kapex funnits ? ( Hur stor är "risken" att det kommer en bättre maskin strax ) !
Erik
 
Kapex KS 120 släpptes 2007 så det är ett tag sen nu men jag tvivlar på att de skulle komma med en ny version inom närmaste framtiden:
  1. De släppte KS88 för inte så länge sedan.
  2. Maskinen ifråga tycks vara närmast fulländad och konkurrenterna är inte där ännu.
  3. Festool brukar inte spruta ut nya förbättrade versioner så ofta. Det finns många maskiner som är betydligt äldre och är fortfarande kvar i deras sortiment.
 
Kan en DeWalt XPS 717 eller 718 vara ett alternativ säljer Fredells ut dem för ca 6900 resp 6600. Jepp, 718 är billigare än 717!
 
agehall skrev:
... Men när frugan påpekade att den var skräp jämfört med alla andra verktyg så var det ju bara att göra som hon ville och uppgradera, så nu står det en Kapex 120EB i köket istället. ... dessutom gillar frugan färgen på festoolprylarna.
Var rädd om frugan! Sånna växer inte på träd!d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.